ایران پرسمان
اشتغال 4 هزار نفر در آذربایجان شرقی با طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری
سه شنبه 8 مهر 1399 - 09:51:40
وزارت رفاه
ایران پرسمان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: سهم استان از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری از کل اعتبارات کشوری 3٫6 درصد است که تاکنون 475 میلیارد تومان از این محل پرداخت شده و برای بیش از چهار هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ، حسین فتحی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا با اشاره به جمعیت نیروی کار فعال در استان، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم سال 99 را در بحث جمعیت پیش‌بینی کنیم، جمعیت استان ما به حدود چهار میلیون و 51 نفر میل می‌کند؛ به طوری‌که سهم جمعیتی استان از کل کشور 4 ٫ 8 درصد است .
وی با اشاره به وضعیت مطلوب آذربایجان شرقی در خصوص فعال بودن جمعیت نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: سهم جمعیت فعال استان برابر با 4 ٫ 9 درصد بوده و همچنین نرخ جمعیت بیکار افراد 15 سال به بالا، در کشور برابر با 4 ٫ 6 درصد است، از این رو نرخ بیکاری آذربایجان شرقی حدود دو درصد پایین تر از متوسط کشوری است .
وی گفت: سهم اشتغال در آذربایجان شرقی 1 ٫ 9 درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و نرخ مشارکت اقتصادی در استان نیز 1 ٫ 7 درصد بالاتر از میانگین کشوری است .
فتحی توضیح داد: با این وضعیت اشتغال موجود در استان، به‌ منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در سال 1396 تصویب کند و هدف از اجرای این طرح این بود که ظرفیت‌ جمعیت فعال کشور به ویژه جمعیت جوان، زنان و فارغ‌التحصیلان را در بحث مسائل روستایی پوشش دهیم .
وی ادامه داد: طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و دولت به منظور ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و عشایری و رونق بخشیدن به بازار کار، این طرح را در کارنامه عملیاتی خود به اجرا درآورد .
به گفته وی، این طرح کمک می‌کند تا اقتصاد به سمت مردمی شدن حرکت کرده و سهم بخش خصوصی و تعاونی نیز ارتقاء یابد؛ همچنین این طرح مزیت نسبی و رقابتی مناطق را برای رسیدن به رشد فراگیر توأم بالا می‌برد .
فتحی با بیان این‌که طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایری در بحث تکمیل زنجیره ارزش افزوده در فعالیت‌های اقتصادی، بسیار موثر است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلی ما در بخش اشتغال، ایجاد اشتغال پایدار است تا در واحدهای تولیدی محور اصلی سرمایه‌های انسانی باشد نه فقط سودی که در واحدها ایجاد می‌شود و به نحوی زنجیره ارزش کسب و کار را از زمان خلق ایده تا زمان طراحی و تامین مواد تکمیل کند .
وی بیان کرد: نرخ مصوب سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و عشایری مرزی 4 درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی 6 درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت، معادل 10 درصد است .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این طرح، منجر به کاهش حاشیه نشینی، کاهش مهاجرت به شهرها، ماندگاری ساکنین روستا و درآمدزایی برای آن‌ها، کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی، اشتغالزایی برای جوانان و کارجویان و حل معضل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود .
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/195700/اشتغال-4-هزار-نفر-در-آذربایجان-شرقی-با-طرح-اشتغال-پایدار-روستایی-و-عشایری
بستن   چاپ