ایران پرسمان
یارانه پنهان برای استخر‌های پر آب لاکچری؟ / مناطق یک تا سه تهران پرمصرف‌ترین مشترکان آبی
سه شنبه 8 مهر 1399 - 18:00:37
ایران پرسمان - استخر‌های لاکچری و مصرف آب آن‌ها چندروزی است که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است که باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی این موضوع از سوی وزارت نیرو پرداخته است.

به گزارش جام نیوز ؛ این روزها کمتر کسی است که از کنار ساختمان‌های پر زرق و برق خیابان های بالاشهر تهران عبور نکرده باشد خانه هایی که استخر آن‌ها، با وسعت قابل تاملی همراه است.
این خانه‌ها جزو منازلی هستند که کمترین میزان استخر آن‌ها حداقل میزان مصرف روزانه آب یک محله ی در جنوب تهران است، امروزه مسئله اصلی این است که پر کردن این استخرها قطعا با چه آبی پر می شود.
به گفته برخی از کارشناسان مصرف آب در این روز‌ها 30 درصد افزایش پیدا کرده است که اگر این میزان مصرف کنترل نشود به جرات می‌توان گفت که کشور با بحران شدید آبی در دهه‌های اخیر مواجه خواهد شد.
این در حالی است که تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: خواهش ما این است که مردم ضمن رعایت بهداشت نسبت به مدیریت مصرف آب نیز توجه داشته باشند و بدانند که در 20 ثانیه‌ای که دست خود را می‌شویند، حداقل شش لیتر آب مصرف می‌شود و اگر جمعیت کشور به طور متوسط پنج بار دست خود را به شیوه نادرست بشویند، میزان مصرف آب عدد بسیار بالایی خواهد شد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه تقاضای ما این است که مردم نسبت به استفاده صحیح از منابع آب اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: با رعایت مصرف می‌توان مقابل مشکلات احتمالی ایستاد و آب زیادی را ذخیره کرد.
حال اگر از مقوله کرونا فاصله بگیریم مصرف آب گویا به غیر از مصارف خانگی میزان بالایی آب در استخر‌های لاکچری شمال تهران مصرف می‌شود به طوری که در اواخر ماه گذشته در مدت یک روز یک میلیون و 304 هزار متر مکعب آب مصرف کرده‌اند که به استناد آمار، 47 درصد از میزان مصرف آب بخش خانگی مرتبط با استفاده پر مصرف هاست که در مناطق یک تا 3 شهر تهران ساکن هستند.
در واقع با یک حساب سر انگشتی می‌توان دید که پر مصرف‌های لاکچری نشین در یک روز 612 هزار و 776 متر مکعب آب مصرف می‌کنند. با احتساب یارانه 2 هزار تومانی هر مترمکعب آب و یک ضرب ساده مشخص می‌شود که در هر روز یک میلیارد و 225 میلیون تومان از بیت المال صرف پر کردن آب استخر‌های مناطق مرفه نشین تهران و آبیاری فضای سبز این واحد‌های مسکونی می‌شود.
طبق نظر کارشناسان مصرف سرانه آب در بخش خانگی در کشور به‌طور متوسط در طول سال 157 لیتر در روز به ازای هر نفر است که شامل پنج لیتر آشامیدن، 10 لیتر پخت‌وپز، 50 لیتر حمام و شست‌وشو، 20 لیتر لباسشویی، 15 لیتر ظرف‌شویی، 30 لیتر مصارف بهداشتی، 10 لیتر نظافت خانه و 17 لیتر مصارف متفرقه است.
تعرف آب روی میز نمایندگان مجلس
این در حالی است که قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هزینه آب خانه‌های شمال تهران که صرف پرکردن استخرهایشان می‌شود گفت:در واقع تعرفه آب مصوبه هیئت وزیران است که هرساله محاسبه و سپس برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.
او ادامه داد: میزان مصرف آب در بخش خانگی برای خانوار‌هایی که کاهش مصرف داشته باشند 7 درصد محاسبه می‌شود و برای خانوار‌هایی که بیش از حد مصرف داشته باشند این عدد دو برابر و با حدود 16 درصد محاسبه می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: در واقع برای انجام این کار از سوی وزارت نیرو کنتور‌های هوشمند روی چاه‌های آب نصب شده است، در واقع این استخر‌ها با اب چاه پر می‌شوند واگر غیر از این باشد باید هزینه را خود مشترک پرداخت کند.
طبق گفته مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران، بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب در تهران 2700 تومان و متوسط قیمت فروش 700 تومان است
به طوری که در هر مترمکعب آب 200 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. البته این یارانه برای کالایی ضروری مثل آب بد نیست، اما وقتی حجم زیادی از آب مصرفی شهری مثل تهران در خانه‌های ویلایی لوکس شمال شهر صرف آبیاری درختان و پرکردن استخر‌ها می‌شود، باید به موضوع به شکل دیگری نگریست.

ایران پرسمان


20 درصد مردم تهران بالای الگوی مصرف آب استفاده می کنند
محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه آب استخر‌های لاکچری در شمال تهران، گفت: ما در استان تهران 80 درصد مصرف آب را رعایت می‌کنند و تنها 20 درصد الگوی مصرف را آن هم در شما تهران در مناطق یک، دو و سه رعایت نمی‌کنند.
او ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، قانون گذار این حق را به ما نداده است که آب مترکی را قطع کنیم در وهله اول اخطار و در مرحله دوم نسبت به عدم اخطار قطع خواهد شد.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: به طور مثال یک خانواده 4 نفره در ماه 40 متر مکعب آب استفاده می‌کنند و هزینه آن 140 هزار تومان می‌شود در واقع این مبلغ برای کسی که در آمد میلیونی دارد عددی نیست.
بختیاری بیان کرد: در واقع باید اقتصاد آب حل شود وگرنه مدیریت مصرف مشکل خواهد شد ما نباید اب با کیفیت سد لار را در اختیار و صرف پر کردن استخر‌های لاکچری شمال تهران بکنیم اگر هم این میزان اب شرب استفاده شد هزینه آن باید پرداخت شود.
او گفت: در واقع برای صرف آب برای استخر‌های لاکچری قانون گذار قانونی را تصویب کند و باید این معقوله مصرف درست حل شود.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران بیان کرد: در حال حاضر در شمال تهران ما چیزی بالغ بر 10 هزار حلقه چاه آب داریم و این چاه‌های آب دارای پروانه هستند.
او اضافه کرد: این 10 هزار چاه آب زیاد عمیق نیستند و هیچ مشکلی برای سفر‌های زیر زمینی وارد نمی‌کنند به طور کلی این چاه‌های آب دارای کنتور هوشمند و برای مصارف غیر شرب استفاده می‌شود.

ایران پرسمان


بختیاری افزود: در واقع خانه‌های شمال تهران هم برای تامین وپر کردن استخر‌های خود از این آب چاه استفاده می‌کنند.
گویا، وزارت نیرو قصد دارد مشترکان پرمصرف را شناسایی و آن‌ها را موظف به استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز و پرکردن استخر‌ها کند، در غیراین صورت انشعاب آب آن‌ها قطع می‌شود.
منبع؛ باشگاه خبرنگاران

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/195985/یارانه-پنهان-برای-استخر‌های-پر-آب-لاکچری؟---مناطق-یک-تا-سه-تهران-پرمصرف‌ترین-مشترکان-آبی
بستن   چاپ