ایران پرسمان
نگاهی به وضعیت پاختاکور؛ استراتژی بازی
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 04:36:21
ایران پرسمان - برنامه اصلی پاختاکور درون زمین، پرس سنگین از جلو و دوندگی بی‌امان بازیکنان در خط میانی است.

به گزارش جام نیوز ، برنامه اصلی پاختاکور درون زمین، پرس سنگین از جلو و دوندگی بی‌امان بازیکنان در خط میانی است. با همین استراتژی بود که پاختاکور موفق شد استقلال را زمین‌گیر کند. گل دوم پاختاکور در این دیدار روی پرس مهاجمین این تیم روی مدافعین استقلال، تصاحب توپ، چند پاس سریع و ضربه دقیق مهاجم پاختاکور حاصل شد. با داشتن سه مهاجم مرکزی که همواره دو نفر از آن‌ها در ترکیب پاختاکور در طول هم بازی می‌کنند و وینگرها و هافبک‌های میانی که دوندگی بی‌امان دارند، آرولادزه ابزار پیاده‌سازی این استراتژی را در اختیار دارد.
بازیکنان
به جز دو بازیکن خارجی، شاکله ترکیب پاختاکور را بازیکنان ازبک تشکیل می‌دهند. بازیکنانی چون سویونوف، علیجانوف، کریمتس، سیفیف، سابیرخوجائف، خامداموف، ماشاریپوف، سرگیف، کواتوف و ... در سال گذشته سابقه حضور در تیم ملی ازبکستان را داشته‌اند و جز بازیکنان کلیدی این تیم محسوب می‌شوند. دراگان چران مهاجم باتجربه صربستانی به همراه ارن دردیوک مهاجم سوئیسی- ترکیه‌ای دو بازیکن خارجی پاختاکور هستند که در جریان بازی با استقلال موفق به گلزنی شدند. چران در پست مهاجم کاذب و هافبک تهاجمی مرکزی بازی می‌کند و دردیوک یک مهاجم نوک است. 
آرایش پایه و ترکیب
پاختاکور در 5بازی قبلی خود در لیگ قهرمانان آسیا با آرایش پایه 1-3-2-4 بازی را آغاز کرده است. سویونوف دروازه‌بان اول تیم ملی ازبکستان درون دروازه این تیم قرار دارد و آنزور اسماعیلوف و ایگور کریمتس دو مدافع میانی این تیم هستند. حاجی‌اکبر علیجانوف در سمت راست و فرخ سیفیف در سمت چپ خط دفاعی این تیم به میدان می‌روند که هر دو میل به هجوم دارند. عادلجان خامروبکوف و سردار سابیرخوجائف دو هافبک تدافعی پاختاکور هستند که خامروبکوف بیشتر وظایف پوششی دارد و سابیرخوجائف به هنگام پرس از جلو به بازیکنان تهاجمی پاختاکور اضافه می‌شود.
داستانبک خامداموف و جلال‌الدین ماشاریپوف دو وینگر پاختاکور هستند که هر دو جز بازیکنان کلیدی تیم ملی ازبکستان محسوب می‌شوند که هر دو در کانال‌های کناری تمایل به بازی دارند و کمتر شاهد حضور این بازیکنان در کانال میانی هستیم. دراگان چران در پست هافبک تهاجمی مرکزی به میدان می‌رود و در مواقع لزوم به عنوان مهاجم دوم به خط حمله پاختاکور اضافه می‌شود. چران نقشی محوری در این تیم دارد. پست مهاجم نوک تنها پستی بوده که پاختاکور در دیدارهای قبلی به تناوب در آن تغییر داشته و بازیکنانی چون دردیوک و سرگیف در آن پست برای این تیم به میدان رفته‌اند. سرگیف روی زمین و روی حرکات سرعتی شرایط بهتری نسبت به دردیوک دارد و دردیوک بازیکن فیزیکی‌تری است.
افتخارات
پاختاکور سابقه 12 قهرمانی در لیگ برتر ازبکستان را در کارنامه دارد و آخرین قهرمانی این تیم در این لیگ به فصل گذشته باز می‌گردد. این تیم ازبکستانی پرافتخارترین تیم لیگ برتر ازبکستان محسوب می‌شود و در حال حاضر با یک بازی کمتر و 5 امتیاز بیشتر نسبت به تیم دوم در صدر جدول لیگ برتر ازبکستان قرار گرفته است. این تیم 12 بار قهرمان جام حذفی ازبکستان شده و دو بار نیز سابقه حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را داشته است.
سرمربی
شوتا آرولادزه سرمربی گرجستانی و 47 ساله از سال 2017 هدایت این تیم را برعهده گرفته است. پاختاکور با آرولادزه در فصل اول به سومی لیگ رسید، در سال دوم پاختاکور با آرولادزه علی رغم قرار گرفتن در رده نخست در مرحله اول لیگ، در نهایت به نایب قهرمانی رضایت داد با این حال در سال سوم حضور آرولادزه در این تیم ازبکستانی، پاختاکور موفق شد بعد از سه فصل بار دیگر قهرمان لیگ ازبکستان شود و برای هفتمین بار در ازبکستان دبل کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/196112/نگاهی-به-وضعیت-پاختاکور؛-استراتژی-بازی
بستن   چاپ