ایران پرسمان
تمريناتي براي کاهش صدمات بدني در دوران پيري
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392 - 5:24:03 PM

با افزايش روز افزون متوسط سن افراد در جوامع مختلف، به خصوص آمريکا، سلامت اين دسته از افراد بيش از پيش مهم مي شود. متخصصان پيش بيني مي کنند که تا سال 2030، 20 درصد از آمريکايي ها بيش از 65 سال سن خواهند داشت. همين موضوع سلامت اين دسته از افراد را با اهميت تر کرده است.

مشکلاتي از قبيل، درد مفاصل، ضعف استخواني، کاهش حافظه و کاهش حجم عضلاني همه و همه از مواردي هستند که شما در سنين بالا با آنها درگير خواهيد شد.

داشتن اندامي متناسب، يکي از بهترين روش ها براي پيشگيري از بروز عوامل کهولت سن محسوب مي شود. نتيجه يک تحقيق در تايوان نشان مي دهد که حتي 15 دقيقه تمرينات ساده ورزشي مي تواند عمر شما را تا سه سال افزايش دهد. حال که اين ميزان کم فعاليت بدني باعث افزايش عمر شما مي شود، چرا آن را انجام ندهيم و زندگي بهتري نداشته باشيم؟

تاي چي از زمين خوردن پيشگيري مي کند؛ روي موضوعات تمرکز کنيد.

يکي از بزرگترين تهديدها براي افراد مسن، زمين خوردن است و بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز کنترل و پيشگيري از بيماريهاي آمريکا، زمين خوردن از رايج ترين عواملي است که منجر به مرگ افراد بالاي 65 سال بدون بيماري مزمن مي شود. از هر سه زمين خوردن، يکي از آنها در افراد مسن منجر به بروز دو ميليون مورد جراحتي و بيست هزار مورد فوتي در سال مي شود.

براي کنترل تعادل يکي از بهترين راه ها انجام تمرينات تاي چي است. تاي چي از يک سري از حرکات کششي نرم تشکيل شده است و اين حرکات به صورت نرم به يکديگر ربط دارند و تغيير مي يابند. کل ايده تاي چي، تمرکز بر روي حرکات و تنفس است. محققان در دانشگاه کاروليناي شمالي دريافته اند افراد مسني که در تمرينات تاي چي، دو بار در هفته و براي هشت هفته شرکت مي کنند، از تعادل و حال عمومي بهتري نسبت به ساير افراد برخوردار بوده اند.

يوگا براي بهبود تناسب اندام و رفع يبوست توصيه مي شود.

همچون تاي چي، يوگا از حرکات نرم کششي، تنفس کنترلي و مديتيشن تشکيل شده است و اين بدين معني است که يوگا مي تواند قدرت بدني شما را افزايش دهد. همچنين تحقيقات نشان مي دهد که يوگا، مي تواند چربي بدن، فشار خون و اختلالات خواب را در شما کاهش دهد. همچنين يوگا تعادل شما را بهبود مي بخشد و منجر به کاهش يبوست که يکي از مشکلات رايج افراد مسن است، مي شود.


قدم زدن راهي مناسب براي کاهش مدت زمان ماندگاري در بيمارستان است.

بسياري از افراد گمان مي کنند که بهتر است در زمان بستري شدن در بيمارستان در تخت خواب بمانند. اما اين موضوع هميشه صادق نيست. تحقيقات جديد نشان مي دهد بيماراني که در دوران نقاهت خود اقدام به قدم زدن در اتاق يا محوطه بيمارستان مي کنند، يک يا چند روز زودتر از سايرين با شرايط مشابه از بيمارستان مرخص مي شوند. محققان بر اين باورند که کاهش ميزان سلامتي در افراد مسن و کمبود تحرک در اين دسته از افراد قدرت عضلاني را به شدت کاهش مي دهد.

اندکي دويدن پس از بيماري شما را سرحال نگاه مي دارد.

تحقيق جديدي در دانشگاه کلورادو نشان مي دهد که اندکي دويدن پس بيماري ها مي تواند ريسک ابتلا به سندرم از دست دادن حافظه را کاهش دهد. محققان دريافتند که موشهاي مسن پس از ابتلا به عفونت اشريشيا کلي در صورت دسترسي به چرخ ورزش، داراي حافظه بهتري نسبت به سايرين هستند. با اينکه موشهاي مسن، پنجاه برابر کمتر از موشهاي جوان دويدند، نتايج خوبي همچون موشهايي که به عفونت مبتلا نبوده اند به دست آمد.

راه رفتن از جنون پيشگيري مي کند.

قرار نيست شما در ماراتن بدويد تا از مزاياي تمرين بدني بهره مند شويد، تحقيقات انجام شده بر روي 1700 نفر بالاي 65 سال در آمريکا نشان مي دهد که سه مرتبه تمرين در هفته به ميزان 15 دقيقه، ريسک ابتلا به جنون آنها را تا يک سوم کاهش مي دهد. تحقيق ديگر منتشر شده نشان مي دهد که راه رفتن به اندازه 100 تا 300 متر در هفته، از کاهش حجم مغز جلوگيري مي کند و ريسک ابتلا به بيماري هاي مغزي را در آينده تا پنجاه درصد کاهش مي دهد.

تمرينات پا از ورم آنها جلوگيري مي کند.

با افزايش سن، امکان بروز تورم در پاها افزايش مي يابد. براي کاهش اين دست از مشکلات بهتر است به بغل بخوابيد و پاي بالا را در هوا به صورت دايره وار بچرخانيد. همچنين مي توانيد ايستاده بر روي نوک انگشتان خود بايستيد و با اين عمل گردش خون را در پاها افزايش دهيد.

وزنه برداري جهت پيشگيري از بروز پوکي استخوان توصيه مي شود.

پوکي استخوان، يکي ديگر از مشکلات افراد مسن است، که در آن استخوان ها شروع به نازک شدن مي کنند. تحقيقات نشان مي دهد که 55 درصد از افراد بالاي 50 سال در آمريکا به اين مشکل دچار هستند و اين موضوع ممکن است منجر به بروز شکستگي و جراحات مزمن شود.

تحقيقات نشان مي دهد که شما مي توانيد براي مقابله با اين بيماري، به مدت 30 دقيقه و براي سه بار در هفته تمرينات وزنه برداري را انجام دهيد. وزنه برداري علاوه بر تقويت عضلات شما سبب مي شود که فشار وارده بر روي استخوان ها، آنها را متراکم تر و محکمتر کند.

براي بهبود آرتروز شنا کنيد.

تحقيقات اخير در کانادا نشان داده که افراد مبتلا به آرتروز مي توانند با شنا کردن و انجام تمرينات در آب گرم، شرايط خود را بهبود بخشند. تحقيقات انجام شده بر روي 79 نفر نشان مي دهد که شنا کردن، ريسک شکستگي و زمين خوردن را در اين دسته از افراد کاهش مي دهد. همچنين شنا کردن مزيت ديگري براي جوان ماندن دارد و آن بهبود دردهاي آرتروز و افزايش تحرک مي باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/207/تمريناتي-براي-کاهش-صدمات-بدني-در-دوران-پيري
بستن   چاپ