ایران پرسمان
تصاویر جدید ناسا از فرود «اسیریس رکس» بر سطح سیارک بنو
پنجشنبه 1 آبان 1399 - 18:47:56
ایران پرسمان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

باشگاه خبرنگاران / پس از فرود موفقیت آمیز فضاپیمای «اسیریس رکس» بر سطح سیارک بنو به منظور کشف راز‌های منظومه شمسی، ناسا تصاویری جدید را از این فرود و نمونه برداری از خاک آن منتشر کرد.
تصاویر جدیدی که از سوی فضاپیمای «اسیریس رکس» (OSIRIS-Rex) گرفته شده است، نخستین تماس تاریخی فضاپیمای ناسا با سیارک نزدیک به زمین «بنو» را نشان می‌دهد.
این فضاپیما قرار است نمونه جمع آوری شده را در سال 2023 به زمین برساند.
در تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد بازوی رباتیک فضاپیما برخی از سنگ‌های متخلخل سطح این سیارک را خرد می‌کند. همچنین بطری گاز نیتروژنی که روی سطح این سیارک شلیک شده است، به نظر می‌رسد که مقدار قابل توجهی از مواد را بر هم می‌زند. پس از آن فضاپیما 5 ثانیه را صرف می‌کند تا پیش از برگشت، اقدام به جمع آوری مواد کند.
طبق اعلام تیم مأموریت، فضاپیمای اسیریس رکس پس از مأموریت نمونه برداری از سطح این سیارک، در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

ایران پرسمان


اگرچه تمام داده‌های ارسال شده از سوی فضاپیما تاکنون نشان می‌دهد همه چیز طبق برنامه «Touch-and-Go» موسوم به «TAG» به پیش رفته؛ اما تیم مأموریت ناسا یک هفته زمان نیاز دارد تا مشخص کند چه میزان نمونه از سوی این فضاپیما جمع آوری شده است.
میزان مورد نیاز نمونه برداری از سطح این سیارک حدود 60 گرم (در حدود یک آب نبات)است؛ اما کپسول توان نگهداشتن تا 2 کیلوگرم از سطح این سیارک را دارد.

ایران پرسمان


گفتنی است؛ از زمان پرتاب این فضاپیما در سال 2016، مأموریتش پر از شگفتی بود. این نخستین باری است که ناسا اقدام به نمونه برداری از سطح یک سیارک می‌کند.
رسانه‌های خبری اعلام کردند پس از حدود دو سال از گشتن فضاپیمای اسیریس رکس پیرامون سیارک بنو، سرانجام این فضاپیما موفق شد سطح این سیارک را لمس کرده و به وسیله بازو‌های رباتیک خود از سطح آن نمونه برداری کند.

ایران پرسمان


ناسا در این خصوص اعلام کرده بود: این سیارک باستانی که به نام بنو شناخته می‌شود، در حال حاضر بیش از 200 میلیون مایل (321 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. بنو به دانشمندان پنجره‌ای به سوی اوایل منظومه شمسی می‌دهد؛ چرا که این سیارک میلیارد‌ها سال پیش برای نخستین بار شکل گرفته بود و دارای موادی بوده که ممکن است در ایجاد حیات بر روی زمین کمک کرده باشد.

ایران پرسمان


محل تماس فضاپیما با سطح سیارک بنو

ایران پرسمان


تصویری که از 24 کیلومتری سیارک بنو گرفته شده است

ایران پرسمان



http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/207852/تصاویر-جدید-ناسا-از-فرود-«اسیریس-رکس»-بر-سطح-سیارک-بنو
بستن   چاپ