ایران پرسمان
مروری بر 4 داستانک از 4 نویسنده بزرگ که شهرتی جهانی یافته‌است
دوشنبه 5 آبان 1399 - 08:33:13
ایران پرسمان - خراسان / داستانک‌ها در عین‌حال‌که از جذاب‌ترین ابزارهای رسانه‌ای در عصر و روزگار ما هستند، یکی از مشکل‌ترین قالب‌های نوشتاری نیز به شمار می‌آیند. در نوشتن یک داستانک، نویسنده باید از به‌کاربردن ساختارهای پیچیده و عبارت‌های طولانی خودداری و با استفاده از عبارت‌هایی موجز، یک داستان کامل را حداکثر در 1500 کلمه روایت کند. اگر نویسنده این چالش را با موفقیت پشت سر بگذارد، چیزی که خلق می‌شود اثری بدیع خواهد بود. در ادامه مطلب،شما را با چند نمونه از این آثار بدیع آشنا می‌کنیم.
«ولش کن!»/ فرانتس کافکا
هرچند پرآوازه‌ترین آثار کافکا، رمان کوتاه«مسخ»، رمان «محاکمه» و رمان ناتمام «قصر» است، اما داستانک «ولش کن!» را می‌توان نمونه مختصر و درعین‌حال کاملی از فضاهای کافکایی دانست؛ موقعیت‌های پیش‌پا افتاده‌ای که به‌شکلی نامعقول و فراواقع‌گرایانه توصیف شده‌اند. داستانک «ولش کن!» با کمی بیش از 100 کلمه، یکی از چشمگیرترین شاهکارهای این گونه ادبی است که توسط کافکا به نگارش در آمده است. در این داستانک ما با مردی تنها در خیابان مواجهیم. شخصیت اصلی، صرفاً تنها نیست، بلکه در جست‌وجوی چیزی، راه را نیز گم کرده است.
«ملاقات‌کننده»/ لیدیا دیویس
لیدیا دیویس نویسنده داستان کوتاه و رمان و مترجم اهل آمریکاست که معمولا به عنوان ملکه داستان کوتاه شناخته می‌شود. او داستانک‌های بی‌شماری را در قالب چند مجموعه داستانی خلق کرده است؛ اما شاید هیچ‌کدام از این داستانک‌ها قابل‌مقایسه با «ملاقات‌کننده» نباشد. این داستانک که کمتر از 300 کلمه است، با حکایتی درباره خواهر راوی و مهمان عجیب او آغاز و خیلی زود و به‌شکلی غیرمنتظره به حوزه دیگری منتقل می‌شود. استفاده از گذشته برای پیش‌بینی آینده، از نبوغ موشکافانه نویسنده حکایت دارد.
«کجایی؟» / جویس کارول اوتس
سبک نگارشی ساده خانم اوتس که یکی از درخشان‌ترین چهره‌های ادبیات معاصر غرب به شمار می‌آید، درعین‌حال که دارای ظرافت‌های زبانی و پیچیدگی‌های منحصر‌به‌فرد روایی است، به شکل بسیار خوبی با این داستان کوتاه تطبیق یافته است. در داستانک «کجایی؟» نویسنده، فقط در 500 کلمه، تصویر جالبی را از یک زوج متاهل و مسن و اختلاف بین آن‌ها ترسیم می‌کند و به خوبی می ‌تواند ناتوانی این زوج را در برقراری ارتباط با یکدیگر، به تصویر بکشد.
«جان ردینگ به دریا می‌رود »/ نیل هرستون
نویسنده داستانک «جان ردینگ به دریا می‌رود» عنوان خود را به طرز شگفت‌انگیز و درعین‌حال شیرینی به مخاطب عرضه می‌کند؛ جان پسری 10 ساله است و «دریا» رودخانه مجاور خانه اوست که کشتی‌های چوبی خود را در آن رها می‌کند. این داستانک 750 کلمه‌ای، غور و تاملی جالب و خواندنی درباره رویاها، موانع و چگونگی تغییر ما با پیرشدن است. این داستانک، توصیفاتی پرشور و احساس دارد؛ ویژگی که نشان‌دهنده توجه دقیق نویسنده به جزئیات است. نویسنده این داستانک، زورا نیل هرستون، یک انسان‌شناس برجسته نیز به حساب می‌آید و اصالت آفریقایی دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/209025/مروری-بر-4-داستانک-از-4-نویسنده-بزرگ-که-شهرتی-جهانی-یافته‌است
بستن   چاپ