ایران پرسمان
موضع متفاوت ارمنستان در قبال ایران و ترکیه
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 22:49:35
ایران پرسمان - ایرنا / زهراب مناتسکانیان وزیر امورخارجه ارمنستان اعلام کرد: ایران در مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهان، موضع مسئولانه و سازنده دارد.
مناتسکانیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی در مورد پیشنهاد میانجی‌گری ایران در مساله قره باغ و طرح پیشنهادی ایران برای حل و فصل صلح آمیز این مناقشه گفت: ایران کشور بسیار مهم در منطقه است و برخلاف ترکیه زمانی که مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی مطرح می‌شود، موضع سازنده و مسئولانه‌ای اتخاذ می‌کند.
رد مشارکت ترکیه در مذاکرات صلح قره باغ
وزیر خارجه ارمنستان در مورد امکان شرکت ترکیه در مذاکرات صلح قره باغ اظهار داشت: ترکیه در مساله قره باغ بازیگر بیطرف نیست و نباید چنین سیاستی را تشویق کرد.
وی افزود: ترکیه این مناقشه را به عنوان امکان و فرصت برای نفوذ در یک منطقه دیگر همسایه خود در قفقاز جنوبی در نظر می‌گیرد.
مناتسکانیان گفت: این گونه سیاست برای استفاده از مناقشه و به بار آوردن تلفات بی شمار انسانی در منطقه برای تقویت نفوذ خود را باید متوقف کرد و به هیچ وجه نباید آن را تشویق کرد.
امکان اعزام صلحبان به قره باغ
وزیر خارجه ارمنستان تصریح کزد: فقط کشورهایی می‌توانند در مکانیسم اعزام صلحبان به قره باغ شرکت کنند که در این مساله بیطرف باشند.
وی ادامه داد: هر مکانیسم صلحبانی نمی‌تواند کسانی را در بر گیرد که در حرف و عمل بیطرف نیستند و یکی از طرف‌های مناقشه محسوب می‌شوند.
 به گفته مناتسکانیان، عملیات برای حفظ صلح همواره بخشی از اصول اساسی بوده و در نتیجه جزء مهمی از حل و فصل مناقشات بوده است و در مرحله کنونی پیشنهاد فهرستی از خواسته‌ها و شرایط برای عملیات صلحبانی در منطقه قره باغ دشوار است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/210694/موضع-متفاوت-ارمنستان-در-قبال-ایران-و-ترکیه
بستن   چاپ