ایران پرسمان
احیای تالاب اله آباد جزو برنامه های جدی محیط زیست استان قزوین است
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 22:52:09
ایران پرسمان - برای احیای تالاب اله آباد کار در حوزه مطالعاتی، عملیاتی، اجرایی، تثبیت مرز تالاب، ایجاد بوته کاری، درختکاری و تامین آب از منابع آبی موجود در حال اجرا است.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، با اشاره به اینکه صیانت و احیاء تالاب‌ها یکی از دغدغه‌های محیط‌زیستی در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: جلو گیری از توسعه کانون های گرد و غبار و کاهش اثرات منفی گردوغباربا منشاء تالابها از الویت های این اداره کل در حوزه تالابی الله آباد است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با اشاره به اینکه در گذشته حق‌آبه‌هایی برای تالاب‌های الله‌آباد وجود داشته است، ادامه داد: در گذشته آب رودخانه‌ها وارد این اکوسیستم تالاب می‌شد که در حال حاضر این آب وارد تالاب‌ها نمی‌شود و می‌توان عنوان کرد منبع تغذیه تالاب‌ها به حداقل خود رسیده است.
وی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست از محل طرح حفاظت و مدیریت تالاب‌ها برنامه‌ای را برای استان قزوین پیش‌بینی کرده است که مطالعه تأمین نیاز آبی تالاب نهایی خواهد شد که در مطالعه، کلیه منابع آبی برای احیای تالاب شناسایی خواهد شد.
عباس نژاد ابراز کرد: آب‌های سطحی، رودخانه‌ای و حقابه‌های رودخانه‌ها برای احیای تالاب ضروری است؛ حتی پساب‌های تصفیه‌ شده شهری و صنعتی از جمله مواردی است که با تصفیه و استاندارد سازی در احیای این تالاب‌ مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اشاره کرد: این اکوسیستم در فصول پاییز و زمستان به سبب بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد آبگیری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از پرندگان در مسیر مهاجرت مدتی را در تالاب الله‌آباد سپری می‌کنند که حفاظت ازاین‌گونه‌ها جزو وظایفی است که بر عهده ما قرار دارد. در فصول پاییز و بهار برخی از گردشگران از این مناطق دیدن می‌کنند و وجود پرندگان لذت‌بخش است.
عباس نژاد تصریح کرد: چرای بی‌رویه شترها یکی از عوامل تهدیدکننده این تالاب است چرا که تعداد گله‌های شترهای رهاشده در تالاب الله‌آباد بیش از ظرفیت تعادلی مرتع است و غالباً به‌صورت غیرمجاز حضور دارند.
وی اضافه کرد: به همین منظور نشست‌هایی در فرمانداری شهرستان های بوئین‌زهرا و آبیک با حمایت فرمانداران این شهرستان ها انجام شد و مقرر شد از طرف دستگاه‌هایی چون منابع طبیعی و جهاد کشاورزی برای ساماندهی گله‌ها طرحی و مطالعه‌ای صورت گیرد و پیشنهاد دهند که گله‌ها را از این محل خارج و یا محدودتر کنند تا نظارت لازم بر آن‌ها صورت گیرد.
وی یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به‌منظور تثبیت خاک و همچنین جلوگیری از بیابان‌زایی اقدامات خوبی از قبیل درختکاری انجام داده است و ما نیز با توجه به مطالعاتی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام داده سعی کردیم در همان راستا اقدام کنیم تا موازی کاری صورت نگیرد و مطالعات و طرح‌هایی که اداره کل منابع طبیعی اجرا کرده بود را در راستای اهداف محیط‌زیست ادامه دهیم.
عباس نژاد مطرح کرد: قرق و حفاظت، مدیریت شترها و ساماندهی آن‌ها، تأمین نیاز آبی تالاب‌ها با همکاری شرکت آب منطقه ای استان از سوی دیگر و تثبیت خاک و همچنین جلوگیری از بیابان‌زایی طرحی‌هایی است که به‌صورت مستقیم توسط استان مورد پیگیری و اجرا قرار می‌گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با تأکید بر اینکه طرح احیای تالاب روبه گسترش است و متوقف نخواهد شد، ابراز کرد: این طرح به‌صورت مستمر انجام خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/210734/احیای-تالاب-اله-آباد-جزو-برنامه-های-جدی-محیط-زیست-استان-قزوین-است
بستن   چاپ