ایران پرسمان
کاهش عوارض گودي کمر
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392 - 5:26:35 PM

همه افراد چه کودکان و چه بزرگسالان، به صورت طبيعي قوس کمر دارند، يعني انحنايي به سمت عقب در ناحيه پايين کمر دارند، اما آنچه که موجب مي شود انحناي موجود در پايين کمر غيرعادي و به صورت يک بيماري شناخته شود، افزايش بيش از اندازه اين گودي است.

در واقع آنچه که موجب مي شود انحناي موجود در پايين کمر غيرعادي شود، زياد بودن اندازه گودي کمر است که به گفته دکتر بهروز توانا، متخصص طب فيزيکي، گودي بيش ازحد طبيعي جنبه ارثي دارد، اما اين مشکل در صورت کم تحرکي و ورزش نکردن، اضافه وزن و بارداري به دنبال ضعف عضلات کمر و کاهش قدرت عضلات شکم آزار دهنده و دردناک مي شود.

مدير گروه طب فيزيکي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي ارتش در گفت و گو با «جام جم» به روشي ساده براي تشخيص ميزان گودي کمر اشاره مي کند و مي گويد: گرچه در نظر گرفتن زاويه و درجه مشخصي براي بيان غيرطبيعي بودن گودي کمر ممکن نيست و مساله فقط با معاينه و عکسبرداري قابل تشخيص است، اما براي تشخيص اين که بدانيم گودي کمرمان در حد طبيعي است يا خير، بايد بدون کفش، از پشت به ديوار تکيه دهيم و سعي کنيم دو کف دست را از فاصله ايجاد شده ميان ديوار و گودي کمر، رد کرده و به هم برسانيم؛ هرچه گودي کمر طبيعي تر باشد اين فاصله کمتر و عبور دست ها سخت تر است.

گودي کمر؛ وراثتي است

متخصصان دريافته اند گودي کمر ارثي و اکتسابي است يعني عمده ترين دليل گودي بيش از اندازه کمر، ژنتيکي است و برخي افراد نيز به صورت مادرزادي دچار شلي بيش از حد بافت هاي نگهدارنده مفاصل هستند که از تظاهرات آن افزايش گودي کمر است.

دکتر توانا با اشاره به اين که مشکل گودي کمر در کودکان بروز پيدا نمي کند و پس از بلوغ خود را نشان مي دهد، اضافه مي کند: در کساني که يا به دليل لاغري بيش از حد و گرفتن رژيم هاي سخت دچار ضعف عضلات کمر هستند، اين مشکل با درد شديد بروز پيدا مي کند. اضافه وزن و بزرگي شکم نيز به همين نسبت مي تواند به شلي و ضعف عضلات شکم منجر شود و به اين شکل افزايش قوس کمر، علائم آزار دهنده خود را بروز مي دهد.

قوس کمر بيشتر نمي شود

شايد سوال بسياري اين باشد که آيا قوس کمر به مرور زمان بيشتر مي شود؟

دکتر توانا به اين پرسش چنين پاسخ مي دهد: قوس کمر بيشتر نمي شود، اما ضعف عضلات باعث مي شود که علائم آن بيشتر بروز کند که اين موضوع باعث کم تواني شخص مي شود.

شايد هيچ عاملي در بروز علائم قوس کمر موثر تر از نداشتن تحرک و اضافه وزن نباشد، اما پوشيدن مداوم کفش هاي پاشنه بلند بيش از سه سانت نيز مي تواند علائم دردناک قوس کمر را بيشتر بروز دهد. بر اين اساس به افرادي که قوس کمر دارند، توصيه مي شود کفش هاي پنجه پهن و پاشنه پهن بپوشند.

درست بنشينيد؛ زياد سرپا نايستيد

از آنجا که مشکل قوس کمر جنبه ارثي دارد پس قابل پيشگيري نيست، اما مي توان با اصلاح روش زندگي و بخصوص نحوه قرار گرفتن بدن در حالت نشسته و ايستاده، از حاد شدن علائم آن جلوگيري به عمل آورد.

به همين دليل متخصصان طب فيزيکي بر نپوشيدن کفش هاي پاشنه بلند، پيشگيري از افزايش چربي و برجستگي شکم، اصلاح نحوه نشستن و خوابيدن، بخصوص زمان بارداري به عنوان راه هايي براي جلوگيري از شدت يافتن علائم گودي کمر تاکيد مي کنند.

به گفته دکتر توانا نحوه صحيح نشستن و پر کردن گودي کمر با يک بالشتک کوچک، استفاده از صندلي دسته دار و قرار دادن دست ها روي دسته صندلي، استفاده از زيرپايي، جلوگيري از ايستادن و نشستن طولاني مدت و دراز کشيدن به پهلو از راهکارهاي موثر در کاهش درد و ناراحتي ناشي از گودي کمر است.

ورزشي ساده براي تقويت عضلات کمر

متخصصان طب فيزيکي بر انجام تمرينات ورزشي مرتب براي تقويت عضلات کمر و جلوگيري از چاقي بيش از حد شکم به عنوان روش هاي پيشگيري از بروز علائم آزار دهنده گودي بيش از حد کمر تاکيد مي کنند.

دکتر توانا نيز بر انجام روزانه پنج دقيقه ورزش خاص براي تقويت عضلات کمر تاکيد مي کند و مي گويد: انجام حرکات ورزشي که به مقاومت و تحرک بالايي نياز دارد به افراد دچار گودي کمر توصيه نمي شود، اما انجام حرکات ورزشي درجا، در حالت خوابيده به پشت و در حالتي که هر پا با زاويه نود درجه نسبت به بدن داخل شکم جمع مي شود، با دست به زانو فشار وارد شده و پا به سمت جلو حرکت داده شود، براي کاهش درد ناشي از گودي کمر بسيار موثر است.

چنين حرکتي براي هر پا، بايد روزانه ده بار تکرار شود. پس علائم دردناک ناشي از گودي بيش از حد کمر اگر ناشي از چاقي شکم و نشستن ناصحيح باشد، با اصلاح وضع و انجام تمرينات ورزشي قابل درمان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/211/کاهش-عوارض-گودي-کمر
بستن   چاپ