ایران پرسمان
اتهام به معاون مستعفی وزارت بهداشت
يکشنبه 2 آذر 1399 - 01:34:50
ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دکتر رضا ملک‌زاده که روز گذشته از معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت استعفا کرد و در نامه‌ای انتقاد شدید و اتهامات مدیریتی علیه وزیر بهداشت مطرح کرده است از پزشکانی است که سابقه طولانی در مدیریت بهداشت و درمان کشور دارد. 
ماجرا از آنجا آغاز شد که روز پنج شنبه سخنرانی وزیر بهداشت در اصفهان منتشر گردد. سعید نمکی در این سخنرانی به تندی وضعیت تحقیقات درباره کرونا به ویژه در مجموعه معاونت خود را زیر سوال برد. 
سعید نمکی به طور مشخص از عدم پاسخ معاونت تحقیقات این وزارتخانه به ریاست ملک‌زاده به نامه مهم و آنی 8 ماه پیش از آن تاریخ وی در خصوص نیاز به تحقیقات در زمینه‌های مربوط به همه‌گیری بیماری کرونا گلایه کرده بود. 
سخنان نمکی با نامه‌ای بی‌سابقه از سوی ملک‌زاده همراه شد. نامه‌ای که هم استعفا بود و هم شورش علیه وزیر. ملک‌زاده در این نامه سیاست‌های مدیریتی نمکی را به شدت نقد کرده و از عملکرد تحقیقاتی وزارت بهداشت دفاع کرده است.
استعفای رضا ملک‌زاده بحران مدیریتی مهمی در وزارت بهداشت ایجاد کرده و بسیاری معتقدند یا باید وزیر استعفا دهد و یا اینکه رییس جمهور او را بر کنار کند. 
رضا ملک‌زاده کیست؟
او متولد 1330 در کازرون در استان فارس است، دارای دکترای طب عمومی از دانشگاه شیراز، متخصص داخلی، بورد فوق‌تخصصی‌گوارش‌ و‌کبد، از دانشکده پزشکی شیراز (62-1361)؛ فلوشیپ گوارش‌و‌کبد، دپارتمان گوارش بیمارستان Royal Free لندن، انگلستان (1364) است.
او در حال حاضر استاد ممتاز بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
رضا ملک زاده سوابق اجرایی بلند بالایی، مهمترین آن این است که در دولت سازندگی وزیر بهداشت و درمان بود.
استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز و تهران؛ دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز؛ استاد بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مدیر گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ استاد و رئیس بخش گوارش بیمارستان دکتر شریعتی؛ رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش‌وکبد؛ معاون دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز؛ معاون دانشگاه شیراز، رئیس دانشگاه شیراز؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور؛ معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشک. سیاهه سوابق اجرایی ملک‌زاده است.
او کارنامه علمی پرباری هم دارد، پر از تقدیر نامه و جایزه که عبارتند از:
جایزه مخصوص جشنواره رازی به دلیل سردبیری بهترین مجله پزشکی ایران AIM) 1381)؛ پژوهشگر برتر جشنواره ابن‌سینا؛ رئیس مرکز تحقیقات برگزیده جشنواره ابن‌سینا؛ چهره­ ماندگار منتخب؛ لوح تقدیر و جایزه از رئیس جمهوری وقت به پاس خدمات ارزنده به عنوان وزیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ جایزه محقق برگزیده سال وزارت علوم، تحقیقات‌وفناوری پس از انتخاب به عنوان عضو TWAS؛ نشان برتر پژوهش توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجله پزشکی ایران AIM؛ محقق برگزیده گروه علوم بالینی داخلی در چهاردهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (2008)؛ جایزه اول پزشکی بالینی کشور از طرف فرهنگستان علوم پزشکی (جایزه دکترهادوی) 1390؛ محقق برگزیده پزشکی بالینی کشور در بین یک صد دانشمندان برتر جهان در رتبه بندی ISI) 2011)
تألیف 4 و ترجمه 2 کتاب، 75 مقاله در نشریات فارسی و 275 مقاله در نشریات بین‌المللی نیز در زمره کارنامه علمی ملک زاده است.
رضا ملک‌زاده از جمله مخالفان سرسخت طب سنتی به حساب می‌آید. او همچنین تحقیقات کورهورت را در ایران پیگیری‌ می‌کند.
اما جدای از همه این‌ها معاون مستعفی وزارت بهداشت در حوزه سیاست نیز دستی دارد. او از اعضای ارشد حزب کارگزاران است. کمتر نام او به عنوان یک سیاستمدار شنیده شده است، اما آنقدر در حزب کارگزاران نفوذ دارد که چندی پیش حسین مرعضی سخنگوی حزب او را یکی از گزینه‌های احتمالی کارگزاران برای ریاست جمهوری 1400 معرفی کرد.
رضا ملک‌زاده با سوابق اجرایی که دارد را می‌توان یکی از طراحان نظام سلامت کنونی کشور دانست، او یکی از طراحان سیاست‌های مقابله با کرونا در هشت ماه اخیر هم بوده است، از همین زاویه بسیاری به او انتقاد می‌کنند و می‌گویند او استعفای اخیر او "فرار به جلو" است. برخی منتقدان ملک‌زاده می‌گویند او معتقد به راهکار ایمنی جمعی کرونا بوده است.
اتهام به ملک‌زاده
در این بین برخی ملک‌زاده را متهم می‌کنند که اطلاعات پزشکی و تحقیقاتی ایران را به خارج از کشور منتقل کرده است. این ادعا از سوی رسانه‌های اصولگرا مطرح می‌شود. 
اتهامی که به مطالعات کوهورت بر می‌گردد و ملک‌زاده درباره این مطالعات در نامه به نمکی نوشت: "در خصوص مطالعات اپیدمیولوژی کووید -19 نیز در حالی توان پژوهشگران ایران در این حیطه را زیر سوال برده‌اید که ایران سابقه مطالعات کوهورت آینده‌نگر وسیع را داشته و به مطالعات ملی اپیدمیولوژی آینده‌نگر در جهان شناخته شده است و تلاش‌های علمی ایران در این نوع مطالعات به همکاری‌های علمی بی‌شمار و دستاوردها و افتخارات ملی و بین‌المللی ماندگار انجامیده است. مطالعات اپیدمیولوژیک کووید -19 به پشتوانه تجارب در چنین مطالعاتی در حال انجام است."
اما سایت اصولگرای مشرق ادعای دیگری در این‌باره مطرح می‌کند. این سایت ملک زاده را متهم می‌کند که اطلاعات ژنتیکی ایرانی‌ها را به کشورهای خارجی داده است. 
مشرق نوشت: «دکتر ملک‌زاده اطلاعات بیش از 3000 بیمار کرونایی را به کشورهایی داده که تجربه ثابت کرده اگر هم داروی درمان کرونا را کشف کنند قطعاً داروی مورد نظر را در اختیار ایران قرار نخواهند داد و عجیب‌تر این که پس از این همه دست و دل‌بازی ضد امنیتی، معاون محترم وزیر بهداشت اعلام کرده داروهای گران‌قیمتی که روی این افراد آزمایش شده هیچ تاثیری در بهبود بیماری کرونا نداشته‌اند! البته این اولین گاف امنیتی ملک‌زاده نیست.»
ادعایی مشابه به همین از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین مطرح شده است. با این تفاوت که او از کسی نامی نبرده است. احمدی نژاد در گفت‌وگوی اخیر خود درباره کرونا
مدعی است داروهایی که هنوز آزمایش خود را پس نداده‌اند روی مردم ایران آزمایش می‌شود.
احمدی نژاد در این باره گفت: «در یک پروژه تحقیقات بهداشت جهانی که می‌خواستند دارویی را روی یازده‌هزار نفر در کل دنیا آزمایش کنند، آن مقدار که من اطلاعات گرفتم متأسفانه 3500 مورد آن در ایران اتفاق افتاده است و من شنیدم یک فرد مسئول، قرارداد بسته و پول گرفته است. انسان چگونه می تواند این را هضم کند؟ دارند جان مردم ما را به خطر می‌اندازند؟ یک چیزی که خودشان می‌گویند اثری ندارد و باید آن را آزمایش کنند، آن وقت اجازه دهند تا آن را در ایران آزمایش کنند! بعد هم به عنوان کار تحقیقاتی قرارداد ببندند و پول بگیرند! اطلاعات مردم ما را بگیرند و به آنها بدهند؟ یک دارویی را تجویز بکنند و بابت آن پول بگیرند! حتی من شنیدم افرادی مسئول بودند و نمی‌خواستند در آن پروژه آزمایش دارو، این اطلاعات به سازمان بهداشت جهانی داده شود که عزلشان کردند، این کارها غلط است و باید درستش کنند.»
مطالعات کوهورت که به آنها مطالعات پیگیری نیز می ­گویند، گروهی از مطالعات تحلیلی مشاهده­ ای و همچنین از دسته مطالعات طولی هستند. واژه کوهورت (همگروه) را اپیدمیولوژیست­‌ها برای گروهی از افراد که از نظر یک خصوصیت مشترک می­ باشند و به دلیل آن خصوصیت در طول دوره زمانی تحت­ نظر محقق قرار می­ گیرند به کار می­ بردند. در یک مطالعه همگروهی، گروهی از افراد مواجهه یافته به همراه گروهی از افراد مواجهه نیافته، در طول یک دوره زمانی پیگیری می­ شوند و در پایان دوره بروز بیماری (پیامد) در دو گروه با یکدیگر مقایسه می ­گردد.
این مطالعات در ایران از سال 66 آغاز شده است و یکی از نمونه های موفق آن در استان گلستان پیرامون سرطان مری انجام شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/220742/اتهام-به-معاون-مستعفی-وزارت-بهداشت
بستن   چاپ