ایران پرسمان
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کرد؛
نقش کلیدی خانواده و زنان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی
سه شنبه 4 آذر 1399 - 22:46:15
ایران پرسمان - ابتکار گفت: محوریت خانواده در پیشگیری و اصلاح سبک زندگی در اصل کار ما است چراکه شکل گیری رفتار‌ها در خانواده آغاز می شود.

ابتکار گفت: محوریت خانواده در پیشگیری و اصلاح سبک زندگی در اصل کار ما است چراکه شکل گیری رفتار‌ها در خانواده آغاز می شود. معصومه ابتکار ، در مراسم امضای تفاهم نامه اجرایی یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضا مواد مخدر، اظهار کرد: در ادامه همکاری دو جانبه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش تقاضا و پیشگیری و توجه به مساله اعتیاد زنان است.
وی با اشاره به اینکه نقش زنان و محوریت خانواده با طرح یاریگران زندگی بسیار مهم است، افزود: تفاهم نامه مشترکی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کردیم کاملا هدفمند بوده و عملیاتی شده است امیدواریم بتوانیم نتایج این تفاهم نامه‌ها را نمایش دهیم.
ابتکار تصریح کرد: محوریت خانواده در بحث پیشگیری و اصلاح سبک زندگی در اصل کار ما قرار گرفته است چراکه شکل گیری رفتار‌ها در خانواده آغاز می شود و اگر خانواده مهارت‌های لازم را بلد باشد از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: زنان و مادران تاثیرگذاری بیشتری را در این فرایند میتوانند داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه طرح گفتگوی ملی خانواده که 3 سال است در 64 شهر کشور اجرایی شده است، افزود: در این طرح به موضوع خانواده و زاویه دید خانواده بیشتر پرداخته شده است و برای اینکه خانواده مستحکمی داشته باشیم باید با ارتباط خوبی بین اعضا باشد.
ابتکار بیان کرد: خانواده نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا با چالش روبه رو است که به دلیل عدم گفتگو بین اعضای خانواده است که خانواده کارکرد پیشگیری و ... را از دست می‌دهد و آسیب‌های خانواده ابعاد مختلفی مانند اقتصادی و... را دارد.
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد یکی از رویکرد‌هایی که به انسجام خانواده در شرایط بحرانی فعلی میتواند کمک کند مسئله تقویت مهارت‌های ارتباطی و خانواده است.
وی با بیان اینکه شکاف‌های نسلی در مساله اعتیاد مورد توجه است، ادامه داد: معاونت زنان در این زمینه تجربه‌های خوب دارد. تاب آوری اجتماعی از هدف‌های اجتماعی است.
ابتکار گفت: توجه دولت با موضوع پیشگیری از آسیب‌ها به خصوص بحث اعتیاد توجه درخوری بوده است و نیازمند تغییر شرایط کلان اجتماعی است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان‌کرد: در شرایطی هستیم که با جنگ اقتصادی تمام عیار مواجهه هستیم، اخبار نادرست و اطلاعات غلط در جهت ناامیدی مردم اطلاع رسانی می‌شود و شرایط کرونا هم در کنار این‌ها قرار گرفته است که این شرایط زمینه بروز معضلات خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ای برای توان افزایی و ارتقای سطح فردی و خانوادگی نداشته باشیم شرایط نامساعدی ایجاد می‌شود.
5 درصد معتادان کشور زنان هستند
اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیزدر مراسم امضای تفاهم نامه اجرایی یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضا مواد مخدر، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به موضوع اعتیاد تاکید داشتند همچنین رییس جمهوری بر موضوع طرح یاریگران زندگی و ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه زنان تاکید داشته اند.
مومنی گفت: 5.4 درصد معتادان کشور بانوان هستند و نشان می‌دهد عدد کمی است هرچند یک نفر هم در بین بانوان زیاد است.
وی با اشاره به اینکه تجارت سیاه مواد مخدر یکی از تجارت‌های بزرگ دنیاست، گفت: هر از چندگاهی شگرد‌های جدیدی توسط قاچاقچیان برای افزایش مخاطبان استفاده می‌شود. یکی از آن این بود که با شیوع کرونا به تبلیغ تاثیر مواد مخدر برای پیشگیری از کرونا پرداختند و تمام این حرف‌ها کذب محض است.
مومنی ادامه داد: از دیگر اقدامات قاچاقچیان این است که، اقشاری از جمعیت را مورد هدف قرار میدهند تا مشتریان بیشتری جذب کنند، یکی از این اقشار زنان است و در دو دهه اخیر بر روی افزایش آمار ابتلای زنان به اعتیاد کار کردند و این جامعه را مورد هدف قرار دادند هرچند که تا حدی هم موفق شدند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس آخرین شیوع شناسی در حوزه اعتیاد، گفت: 5.4 درصد معتادان کشور بانوان هستند و نشان می‌دهد عدد کمی است هرچند یک نفر هم در بین بانوان زیاد است. در دنیا 30 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر زنان هستند، آمریکا لاتین 30 درصد زنان، برخی کشور‌های اروپا 40درصد زنان و در آسیا 15 درصد زنان معتاد هستند.
وی با تاکید بر اینکه در مکزیک بین 2011 تا 2016، 157 درصد رشد ابتلای زنان به اعتیاد بوده است، گفت: از جمعیت 14 میلیونی زنان در افغانستان، یک میلیون نفر معتاد هستند که در دهه اخیر هم 3 برابر شده است و بخش وسیعی از جامعه زنان را مورد هدف قاچاقچیان قرار گرفته اند.
مومنی تصریح کرد: فریب‌های فرهنگی و ترویج باور‌های غلط مبنی بر مصرف مواد برای کاهش وزن، آرامش، مقابله با مشکلات روحی و... دلایل ابتلا و گرایش زنان به اعتیاد است. پشت این تبلیغات قاچاقچیان مواد مخدر است. جمهوری اسلامی در این حوزه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/222104/نقش-کلیدی-خانواده-و-زنان-در-حوزه-کاهش-آسیب‌های-اجتماعی
بستن   چاپ