ایران پرسمان
شوک موشکی صنعا به واشنگتن بیشتر از ریاض بود
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 03:38:13
ایران پرسمان - فارس / شلیک موفق موشک «قدس 2» یمن به پالایشگاه آرامکو در خاک عربستان بیش از سعودی‌ها به آمریکا شوک وارد کرد و معضل جدیدی برای این کشور در خصوص مناسباتش با ریاض ایجاد کرد.
با عملیات موفق یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که روز دوشنبه (23 نوامبر) علیه یکی از تاسیسات استراتژیک نفتی در عمق خاک عربستان سعودی صورت گرفت، میزان شکنندگی و آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ فرسایشی علیه یمن بیش از پیش نمایان شد.
با وجود اینکه عملیات مذکور به منزله وارد آمدن ضربه‌ای سهمگین به ریاض و هم‌پیمانان آن بود، اما کارشناسان معتقدند که با این عملیات معضل جدیدی برای آمریکا در رابطه با عربستان سعودی به وجود آمد.
پایگاه خبری یمنی «YNP» در گزارشی اختصاصی درباره این عملیات موشکی نوشت که به نظر می‌رسد، شوک این عملیات موشکی علیه یک مرکز استراتژیک در عمق خاک سعودی‌ها، برای آمریکا در مقایسه با عربستان سعودی بیشتر بود. بویژه که ریاض تلاش کرد این حمله را یک شکست برای دولت جدید آمریکا جلوه دهد و بر شدت موضع‌گیری خود علیه این دولت بیافزاید.
بر اساس این گزارش، هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در جده با توجه به زمان‌بندی آن، دارای ابعاد زیادی است و نشان می‌دهد که صنعاء تلاش دارد به سعودی‌ها یادآور شود که ریسمان حمایتی که آمریکا برای ریاض بسیار کوتاه است. آمریکایی که بر عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل فشار وارد می‌آورد و در مقابل با قرار دادن نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی به سعودی‌ها امتیازاتی در خصوص پرونده یمن می‌دهد.
بر اساس این گزارش، صنعاء با این عملیات موفق موشکی به ریاض اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند در مقابل پیامدهای این تصمیم از سعودی ها محافظت کند به ویژه که امروز، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر و قدرتمندتر برخوردارند و با آنها قدرت مانور و تحقق اهدافشان پررنگ‌تر شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: احتمال دارد که پیام این حمله موشکی مربوط به دیدار ولی‌عهد سعودی و نخست‌وزیر اسرائیل باشد یا به هشدارهای پیشین درباره هدف قراردادن تاسیسات نفتی مأرب در آستانه کنترل کامل این شهر از سوی نیروهای صنعا، ربط داشته باشد. در هر حال، عربستان سعودی تلاش می‌کند که از زخم‌های جدید خود برای محصور کردن و در تنگنا قراردادن ایالات متحده آمریکا و چه بسا فرار از فشارهای موجود برای عادی‌سازی روابط استفاده کند به ویژه که این امر بر دیدگاه جهان اسلام در قبال عربستان سعودی سایه انداخته است.
در ادامه این گزارش آمده است: شاید عربستان به دنبال رها شدن از توافق‌نامه و وعده‌هایی است که پیشتر به ترامپ که دوره ریاست‌جمهوری‌اش در حال پایان یافتن است، داده است. میزان نگرانی آمریکا از حمله اخیر صنعاء کاملا در اظهارات «جان ابی زید» سفیر آمریکا در ریاض در ساعات گذشته روشن می‌شود. 
وی از نیاز ایالات متحده آمریکا به امکانات سعودی‌ها برای حضور در منطقه سخن گفت و به این ترتیب به بودجه سعودی‌ها در تامین عملیات‌های آمریکا و حضور در منطقه اشاره کرد.
پیش از سفیر آمریکا در ریاض، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی این کشور نتوانست جوابی برای سوالات خبرنگاران درباره چرایی عدم موفقیت سیستم های ایالات متحده در جلوگیری از این حمله به آرامکو در جده بیابد. در حالی که آمریکا یک سامانه پدافندی و رادار پیشرفته در نزدیکی این ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو نصب کرده بود.
بنا بر این گزارش، ایالات متحده که در پی حملات موشکی علیه تاسیسات آرامکو در البقیق و هجره خریص به عربستان سعودی وعده داده بود با استقرار سامانه‌های پدافندی بیشتر، مانع تکرار چنین حملات موفقی شود، دریافته که در وضعیت دشواری گرفتار آمده و سامانه‌های پیشرفته جهانی آن در رصد و رهگیری حملات جدید صنعاء ناکام مانده است.
شاید به همین دلیل است که «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی - اماراتی، حمله به تاسیسات آرامکو در جده را به حملات البقیق و هجره خریص مرتبط می‌کند.
در پایان این گزارش آمده است: شاید دلیل استقرار جنگنده‌های B52 آمریکا در خاورمیانه، برطرف کردن نگرانی سعودی‌ها باشد که همه برگه‌های خود را در جنگ فرسایشی یمن استفاده کرده‌اند. اما به هرحال آنچه مشخص است این است که ریاض از حمله موشکی اخیر صنعاء علیه آرامکو در جده برای فشار بر دولت ترامپ به منظور برداشتن گام‌های در مسیر جنگ علیه یمن پیش از تحویل قدرت به «جو بایدن» در ژانویه آتی استفاده خواهد کرد.
دلیل این پافشاری ریاض نیز اظهارات متبادل میان رژیم سعودی و دولت جدید آمریکا تحت رهبری دموکرات‌ها است که بیانگر تضعیف روابط دو طرف طی مدت اخیر است به ویژه که به گفته نامزد بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه، واشنگتن به دنبال بازگرداندن نیروهای خود به آمریکا است.
 «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه (23 نوامبر) اعلام کرد، یگان موشکی ارتش یمن موفق شد با موشک هدایت‌پذیر قدس 2 ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف بگیرد.
وی در صفحه توییتر خود نوشت، این موشک‌ها اخیرا پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های عملی موفق در عمق عربستان سعودی که هنوز اعلام نشده است، به خدمت گرفته شدند.
یحیی سریع افزود: به یاری خداوند، موشک قدس 2 امروز با موفقیت به هدف برخورد کرده و خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها به سوی مکان هدف گرفته شده شتافته‌اند.این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است.
سریع بار دیگر خطاب به شهروندان و شرکت‌های خارجی عامل در عربستان سعودی گفت، عملیات ارتش یمن ادامه دارد و توصیه می‌شود که از تأسیسات حیاتی در عربستان سعودی دور شوند زیرا جزء بانک اهداف صنعاء هستند.
این حمله موشکی با سفر مخفیانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی و دیدار او با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد همزمان شد. امری که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران تصادفی نبوده و این حمله موشکی موجب تغییر موازنه راهبردی منطقه‌ می‌شود.
برخی منابع در شرکت نفتی آرامکو در گفت‌وگو با «سی‌ا‌ن‌ان» تایید کردند که تأسیسات این کشور در جده هدف قرار گرفته اما مدعی شدند که این عملیات موفقیت‌آمیز نبوده است. مقامات رسمی سعودی نیز این حمله موشکی را تایید کردند و تنها برخی منابع سعودی ادعا می‌کنند که در این حمله موشکی، خسارتی وارد نشده و کسی کشته یا زخمی نشده است.
در جریان حمله گسترده پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در 14 سپتامبر 2019 نیز، سعودی‌ها در ابتدا تلاش کردند ماجرا با بی اهمیت جلوه دهند، اما ابعاد حمله به قدری وسیع بود که در ادامه بدان اعتراف کردند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/222115/شوک-موشکی-صنعا-به-واشنگتن-بیشتر-از-ریاض-بود
بستن   چاپ