ایران پرسمان
برگی از تاریخ/ ارتش شگفتی‌ها که روز تأسیس 20 میلیون عضو داشت!
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 16:35:41
ایران پرسمان - فارس / بسیج از کجا آمد؟ آن اول کار، یکی از مهم‌ترین اهداف بسیج، مقابله با اقدام نظامی کشورهایی نظیر آمریکا و همچنین سلطنت‌طلبان برای شکست انقلاب و بازگرداندن پهلوی دوم بود. این‌گونه بود که وقتی امام (ره) فرمان تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر فرمود، هزاران‌هزار نفر برای ثبت‌نام و شرکت در دوره آموزش‌های نظامی به مساجد هجوم بردند؛ طی چند روز حدود یک میلیون نفر ثبت‌نام کردند. آمریکا که جرأت نکرد کاری کند و توطئه‌های سلطنت‌طلبان نیز در برابر تندباد اراده مردم گرد و خاک هوا شد! اما وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد در غیاب ارتش منسجم، ارزش بسیج آشکار شد؛ بسیجی‌ها از شهرها و روستاها برای دفاع از انقلابشان به جبهه‌ها شتافتند. فقط جبهه نبود، شهرها هم بود. بسیج از همان روزهای اول جنگ، مسئول امنیت تهران شد و هر شب بیش از 20 هزار نیروی آماده‌باش داشت. بسیجی‌ها بیدار بودند تا مردم در امنیت بخوابند. نامش هم آن اوایل «سازمان بسیج ملی» بود و در دی ماه سال 1359 با تصویب مجلس شورای اسلامی یک سازمان رسمی و قانونی شد.

ایران پرسمان

سبک زندگی دهه 60!
در جبهه‌ها چه خبر بود؟ آن اوایل بسیجی‌ها در جبهه‌ها گروه‌هایی پراکنده بودند، ولی از سال 1360 گردان‌های نامدار شدند و تا سال 61 لشکرهایی بزرگ شده بودند. در دهه 60 روایت ایثار بسیجی‌ها در جبهه‌ها داستان‌هایی شد که مردم در کوی و برزن برای هم تعریف می‌کردند؛ دهه 60 بسیج دیگر یک سازمان یا تشکیلات نبود یک «فرهنگ» و سبک زندگی بود.

ایران پرسمان

4 دهه خدمات حیاتی!
در جبهه‌ها بسیج خوش‌درخشید؛ مردم خوش‌درخشیدند. بسیجی‌ها در عملیات «فتح المبین» از آن‌گونه ایثارها کردند که فقط در کتاب‌ها خوانده بودیم و این عملیات زمینه‌ساز عملیات «بیت المقدس» شد و خرمشهر آزاد شد. بسیجی‌ها همان اوایل دهه 60 یک «لبیک یا خمینی» گفتند و 500 هزار رزمنده فرستادند به جبهه‌ها. سال 1365 هم سپاه محمد (ص) را فرستادند به جبهه‌ها؛ سپاه 100 هزار ‌نفری که فتح و پیروزی آورد برای ایران.

ایران پرسمان

بسیجی‌ها پس از جنگ چه کردند؟ رفتند در کار آبادانی خرابی‌های جنگ و محرومیت‌زدایی؛ اردوهای جهادی را هم راه ‌انداختند. در دهه 70 هم وارد عرصه‌های علمی و فرهنگی شدند و باز هم خوش‌درخشیدند. در دهه 80 با نیازهای روز جامعه و کشور هماهنگ شدند و در اواخر این دهه، بسیج 22 قشر مختلف را در‌بر‌می‌گرفت؛ از مهندس و هنرمند و ورزشکار تا معلم و پزشک و دانشمند. 

ایران پرسمان

نخستین شگفتی بسیج در حوزه سلامت در سال 1373 و با ریشه‌کنی فلج ‌اطفال رقم خورد. بسیج فقط در یک روز 9 میلیون کودک زیر 5 سال را واکسینه کرد و یونیسف از ایران تشکر کرد
دهه 90 شد دهه شکوفایی علمی بسیج و همین ‌حالا هر‌کسی اخبار را دنبال کند مدام خبرهای جورواجور و گاه حیرت‌انگیز می‌شنود درباره فلان نخبه بسیجی که اختراعی و اکتشافی کرده یا در یک حوزه علمی یا فناوری یا پزشکی خدمتی کرده است به ایران و به جهان.
در همه این سال‌ها هر وقت لازم بوده بسیج شتافته برای کمک؛ هر وقت سیل آمده یا زلزله یا حادثه‌ای بزرگ و این آخری‌ هم که کرونا. اعتماد امام (ره) به مردم جواب داد و آرزوی ایشان برای ایران محقق شد؛ حالا بسیج فقط یک «ارتش 20 میلیونی» برای دفاع نیست، یک ارتش بیش از 25 میلیون‌ نفری است برای دفاع و آبادانی و امنیت و فرهنگ و علم و پیشرفت. بسیج بیش از آن‌ چه انتظار می‌رفت کار کرد و خدمت کرد و عجیب هم نیست. بسیج صاحب و وارث رمز پیروزی است؛ از «مردم» است و برای «مردم».

ایران پرسمان

دستاوردهای علمی بسیج در حوزه‌های دفاعی، زیست‌محیطی و فناوری‌های پیشرفته با وجود تحریم‌ها به رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی منجر شده است

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/222429/برگی-از-تاریخ--ارتش-شگفتی‌ها-که-روز-تأسیس-20-میلیون-عضو-داشت!
بستن   چاپ