ایران پرسمان
چطور به دورهمی های ایام کرونا «نه» بگوییم؟
شنبه 8 آذر 1399 - 22:41:25
ایران پرسمان - فارس / « یکی از مواردی که در این ایام شیوع ویروس کرونا ممکن است سلامتی ما ، اعضای خانواده و دیگران را تهدید کند حضور در مجامع عمومی و خصوصی از جمله مهمانی های خانوادگی، جشن و عزا و عروسی است. یک سالی می شود که در زمینه رعایت ارتباطات اجتماعی ، فامیلی و خانوادگی از سوی وزارت بهداشت و دیگر مراکز مرتبط مبارزه با بیماری به مردم توصیه های لازم در این زمینه می شود اما نمی دانم چرا کمتر بدان ها توجه می کنیم.
هنوز هم خیلی از ما هستیم که در برابر مهمانی نرفتن ، جشن یا عزای دوست و فامیل و آشنا مقاومت نمی کنیم و به راحتی تا یک نفر ما را دعوت می کند آن را قبول میکنیم، البته شاید عده ای هم باشند که بگویند چاره ای ندارند چرا که نمی توانند و خجالت می کشند به دوست و آشناهایشان «نه» بگویند یا زمانی که فامیل و دوستانی قصد آمدن به منزلشان را دارند، نمی توانند تعارف نزنند و میزبانی شان را قبول نکنند درحالیکه واقعا استرس بیماری یا ناقل بودن از طرف خود یا آنها را دارند.
در صله رحم که از تأکیدات ائمه اطهار(ع) محسوب می شود، هیچ شکی وجود ندارد اما برای قطع رشته ادامه ویروس کرونا که این روزها هم از بین مردم عادی و هم کادر درمان ما تلفات زیادی می گیرد، می بایست مدتی در کنار ایجاد محدودیت های تردد خیابانی، بازار گردی و خرید و مسائل دیگر این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که مدتی همدیگر را در فضای مجازی ببینیم و درست است که دلتنگ هم می شویم اما برای حفظ سلامتی خود و همان عزیزانی که دلتنگشان می شویم، بهتر است زنجیره رفت و آمد حضوری را قطع کنیم.یکی از عللی که مسئولان وزارت بهداشت در ارتباط با تعداد کشته های موج سوم کرونا و افزایش بیماران بدحال در بیمارستان ها اعلام می کنند، دورهمی های خانوادگی و مهمانی ها است.
دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 30 درصد مبتلایان به کرونا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه به این ویروس مبتلا شده‌اند، نتیجه تحقیقات علمی درباره نحوه ابتلا به کرونا در این دورهمی‌ها را تشریح کرد. بر اساس این تحقیقات اگر 6 نفر در یک دورهمی در یک اتاق نسبتاً بزرگ باشند و فاصله را هم رعایت کنند ولی یک نفر از آنها به ویروس کووید19 مبتلا باشد بعداز چهار ساعت پنج نفر دیگر هم به کرونا مبتلا می‌شوند. اگر ماسک زده باشند چهار نفر مبتلا می‌شوند و تنها یک نفر شانس سلامتی دارد.
دکتر مجید صفاری‌نیا رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در این باره می گوید: در حال حاضر رفتارهای پیشگیرانه باید به عنوان مسئولیت اجتماعی به عادات فردی در زندگی روزمره تبدیل شوند، سهل‌انگاری در این رابطه مثل حضور پیدان کردن در دورهمی‌های خانوادگی یا برگزار کردن آن و بی‌توجهی به اصول بهداشت و درمان یک ضعف در پذیرش مسئولیت‌ اجتماعی است. بنابراین نکته اساسی این است که این ایام می بایست اضطراب، ترس و رودربایستی را کنار بگذاریم چرا که از علل اصلی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی با رفتار خردمندانه و ترویج این اصول در جامعه باید آن را کاهش داد.
حال در این ایام شاید پیش بیاید که دوستان، فامیل و اشنایان برای تازه کردن دیدارهایی ما را دعوت کنند و ما هم اتفاقات خجالت بکشیم تا آن را «نه» بگوییم و پیش خود فکر کنیم که اگر نرویم حتما باعث دلخوری و ناراحتی آنها می شود و شاید عزیزانمان تصور کنند ما وسواسی هستیم یا اینکه نمی خواهیم آنها را ببینیم!
در ابتدای شیوع ویروس مطرح می شد که بهتر است دید و بازدیدهایمان را به شدت محدود و به موارد ضروری ختم کنیم در حالیکه الان با پروتکل های بهداشتی و محدودیت هایی که به دلیل قرمز شدن اکثر شهرها فراهم شده می بایست کل رفت و آمدهای فامیلی و جمع های زیاد را کنسل کنیم اما اگر کسی ما را به مهمانی یا جشن خاصی دعوت کرد که البته هم برایمان با اهمیت بود چطور برای رفتن «نه» بگوییم: 
1-رودروایسی را کنار بگذاریم
کنار گذاشتن رودروایسی به معنای پروویی وبی ادبی نیست بهتر است برای عزیزی که ما را به جمعی دعوت کرده یا تصمیم به آمدن به منزل ما دارد ، توضیح دهیم که شرایط الان به چه صورت است و چون ما اطلاع از وضعیت دیگران و حتی ناقل بودن خودمان شاید نداشته باشیم بهتر است مدتی از جمع های حضوری پرهیز کنیم.
2-فضای مجازی را برای ارتباطات بیشتر پیشنهاد دهیم
بهتر است به دوستان و آشنایانمان بگوییم که در فلان شب و فلان وقت همدیگر را در فضای مجازی ببینیم و صحبت کنیم و البته درباره موارد مختلف توضیح دهیم تا روشنگری برای همه صورت بگیرد.
3-جملات درستی برای رد دعوت دیگران به کار ببریم
بهترین حالت این است که بدانیم از چه واژگان و ادبیاتی برای نه گفتن استفاده کنیم مثلا در جواب دعوت دوست یا فامیل می توانیم بگوییم: «از دعوت شما ممنونم اما میترسم ناقل خاموش باشم و شما را مبتلا کنم». یا «کودکان هم کرونا می گیرند ، ترجیح می دهم به خاطر فرزندانمان به مهمانی نیایم».
دیگران جملات شامل: «کرونا روی افراد با بیماری خاص بیشتر اثر می گذارد، برای سلامتی آنها نمیآیم.»، «این ویروس در محیط بسته حتی از طریق هوا هم منتقل می شود، برای سلامت همه افراد نمی توانم بیایم.»
«برای در خطر نبودن خانواده ها نمی توانم حضور داشته باشم»، «به دلیل حضور افراد مسن نمی توانم بیایم.»
4-اگر مشاغل حساس داریم مراقب ارتباطمان با خانواده باشیم
در صورتی که جزو کادر درمان یا هر شغلی هستیم که ارباب رجوع زیاد داریم و امکان آلودگی مان وجود دارد، بهتر این است که در ارتباط با اعضای خانواده و همینطور دیگر افراد مراقبت لازم را به لحاظ بهداشتی یعنی استفاده از ماسک و دستکش و دیگر موارد مهم داشته باشیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/224329/چطور-به-دورهمی-های-ایام-کرونا-«نه»-بگوییم؟
بستن   چاپ