ایران پرسمان
حیله ور، روستای مرموز و دست کند اسکو
سه شنبه 11 آذر 1399 - 11:27:18
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / از شهرستان های استان آذربایجان شرقی شهر اسکو است در نزدیکی این شهر روستایی قرار دارد که در شمال شهر اسکو و در 44 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. روستای حیله ور در اسکو از تاریخی ترین مناطقی است که در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد و تنها 2 کیلومتر با روستای کندوان فاصله دارد.
جالب است بدانید که بر اساس فرضیه باستان شناسان اولین اهالی کندوان در روستای حیله ور زندگی می کردند. این روستا در کوهپایه شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند با بهره گیری از معماری کند شده در موقعیت استثنایی بنا شده است.

ایران پرسمان

ایران پرسمان

از دلایل که روستای حیله ور از دید رهگذران، مسافران و گردشگران است؛ مخفی مانده است این است که این روستا در زیر کوه و دل کوه بنا نهاده شده است در حالی که در مسیر اسکو به کندوان در حرکت هستید، در کنار جاده چشمتان به حفره‌های متعدد در زمین خواهد خورد اما اگر کنجکاوی به خرج دهید و از نزدیک آن‌ها را ببنید این روستا را خواهید دید. این حفره‌ها، خانه‌های مدفون روستای تاریخی و شگفت‌انگیز حیله‌ور اهستند؛ روستایی خاموش و متروک و پر از سکوت و تنهایی، و اما دلیلی که نام حیله ور را برای این روستا انتخاب کرده اند این است که در دل زمین کنده شده و به‌صورت زاغه‌هایی دست‌کند هستند. این خانه‌ها در نگاه اول قابل دیدن نیست و برای همین مخفی بودن که شاید به خاطر پنهان بودن از دید دشمنان و بیگانگان این‌گونه ساخته شده‌اند، به حیله‌ور معروف شده است.

ایران پرسمان

ایران پرسمان

تخمین زده می‌شود حدود 200 خانه در این روستا وجود دارد که متأسفانه بسیاری از آن‌ها در زیر سیلاب‌ها دفن شده‌اند، و چون این روستا در قسمت پایینى دامنه بین شیب زمین و کوه قرار گرفته است موجب شده است تا در زمان بارندگی آب وارد بخش‌های مختلف روستا شود و به مرور زمان خانه‌ها را پر از گل و لای کند. تاکنون حدود 55 خانه از تخلیه شده و در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/225135/حیله-ور،-روستای-مرموز-و-دست-کند-اسکو
بستن   چاپ