ایران پرسمان
روش‌های کنار آمدن با کسانی که رفتارشان را دوست نداریم
پنجشنبه 13 آذر 1399 - 09:37:56
ایران پرسمان - تابناک با تو / همه ما ممکن است در طول روز با اشخاصی برخورد کنیم که رفتارشان مورد قبول ما نیست؛ مانند همکار، اعضای فامیل و حتی مادرشوهرمان!
ما خودماناشخاصی که ما در روز با آن‌ها برخورد داریم، خودمان انتخاب نمی‌کنیم. همیشه یک نکته در برخورد با دیگران و قضاوت در مورد آن‌ها را به یاد داشته باشید و آن اینکه هیچ کس فرد کاملی نیست؛ حتی خود شما.
آقای پاتال مولف کتاب «پسرک روزنامه رسان» در مقاله ای نکات مفیدی را در این مورد در اختیار ما می‌گذارد: شاید در نگاه اول راحت‌ترین راه، قطع رابطه با آن‌ها باشد، ولی شما با این کار فقط خود، توانایی تان و موقعیت‌هایتان را محدود می‌کنید. به جای این کار سعی کنید از روش‌هایی که انسان‌های موفق استفاده کرده‌اند بهره ببرید و افکار، زندگی و روابط تان را ارتقا دهید.
شیوه‌ها و راهکار‌های او بدین قرار است؛
1 ـ در اولین قدم بپذیریم که نمی‌توان با همه تفاهم داشت؛ اما شاید بتوان با آن‌ها همکاری یا برخورد صحیح داشت.
طبق نظر دکتر سوزان کراس (دکتر روانپزشک): این که نمی‌توان با همه تفاهم داشت، به معنی بد بودن شما یا طرف مقابلتان نیست، بلکه به این معناست که شما با هم جور نیستید.
باید دانست که استایل رفتاری مختلف، انسان‌ها را از هم متمایز می‌سازد. بعضی از ما خجالتی و بعضی دیگر برتری جو هستیم، بعضی از ما خوشبین بوده و بعضی دیگر خود را واقع بین می دانیم؛ پس حتماً در برخورد با یکدیگر متفاوت رفتار خواهیم کرد.
2 ـ سعی کنید سخنان و حرکات طرف مقابل را مثبت برداشت کنید
دکتر کراس پیشنهاد میکند بیایید پیش خود فکر کنید که شاید منظور برادر شوهرم کنایه زدن به شما نبوده یا رئیس تان، قصد خراب کردنتان ندارد و ...
اگر آن‌ها عمداً هم این حرف‌ها را بزنند، شما با عصبانیت فقط باعث بد جلوه دادن خود در انظار خواهید شد.
3 ـ در هر حالت احساس خود را کنترل کنید
شما باید اهمیت احساس تان را درک کنید، ولی در عین حال می‌بایست در موقعیت‌های مختلف آن را کنترل کنید؛ اگر نه، اشخاص مختلف ـ در صورت اجازه دادن به آنها ـ شما را تا مرز جنون می‌کشند! اجازه ندهید کنترل اعصابتان را در دست بگیرند. بعضی اوقات بهترین کار این است که فقط در جواب آن‌ها سر تکان دهید و لبخند بزنید. این عملی بسیار هوشمندانه است.
4 ـ مسائل را فقط از دید خود نگاه نکنید
بیشتر اختلافات به وجود آمده میان دو نفر از «کج فهمی» است. مسائل را کمی از دید آن‌ها نگاه کنید تا به مفهوم آن پی ببرید تا واکنش‌های غلط نشان ندهید، چون باعث بازخورد غلط می شود. سعی کنید از بیرون به مساله نگاه کنید تا تمامی موضوع را ببینید. تمرکز خود را دقیقاً روی موضوع مورد بحث بگذارید و از درگیری در مسائل حاشیه بپرهیزید. اگر احتیاج هست قبل از پاسخ، برای تحلیل موضوع به خود زمان بدهید.
5 ـ نظر و احساس خود را با آرامش بیان کنید
باید دانست که نحوه بازگو کردن مسائل از آنچه می‌گوییم مهمتر است. اگر شخصی مدام در حال رنجاندن شماست، حتماً باید با آرامش پاسخی مناسب بگیرد. با آرامش به او بگویید وقتی این کار را می‌کنید مرا می‌رنجانید. ‌
می‌توانید از حضور شخص دیگری در مباحثه کمک بگیرید. در پایان این مباحثه، ممکن است با طرف مقابل دوست صمیمی نشوید، ولی حداقل می‌توانید با او برخورد بهتری کرده و شاید همکاری کنید. این راهکار‌ها، تجربه‌ای رضایت بخش است که با آن می‌توان به موانع غلبه کرد.
6 ـ گاهی فقط کوتاه بیایید
هیچ چیز با ارزش‌تر از وقت و وجود خودتان نیست. از خودتان بپرسید که در آن زمان مشخص آیا می‌خواهید جواب بدهید یا وقتتان را صرف کار خود بکنید. تشخیص دهید که رهایش کنید بهتر است یا نه. اگر کسی دائما در حال خراب کردن و کوچک شمردن شماست، سعی در از بین بردن نقص خودتان بکنید و از جواب‌های نیش دار بپرهیزید.
بدترین کار در این مواقع دفاعی عمل کردن است. دفاعی عمل کردن فقط آن‌ها را قدرتمند‌تر می‌کند. از آن‌ها این جمله را بپرسید مشکل اصلی تو با کار من چیست؟!
سعی کنید در مواجهه با آن سرعت صحبت کردن خود را کنید. با این کار قدرت فهم و پاسخ سریع را از ایشان می‌گیرید. روانشناسان می‌گویند در زمان اختلاف سلیقه با کسی، سرعت صحبت خود را بیشتر کنید تا آن‌ها زمان کمتری برای فهمیدن و رسیدن به استدلال داشته باشند. زمانی که گاردشان را پایین آوردند، می‌توانید از سرعت صحبتتان بکاهید و به حل مساله بپردازید.
7ـ بدانید که شما خود منبع خوشحالی تان هستید
توجه کنید چه چیزی در محیط کارتان آن قدر روی شما اثر منفی دارد؟ دلیل آن را بفهمید و سعی نمایید اگر می‌توانید آن را حل کنید تا بتوانید با اعصاب راحت با دیگران مواجه شوید. به یاد داشته باشید که هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید و به جای این مقایسه، بر هدف‌های بزرگی که در زندگی تان دارید تمرکز کنید. هرگز اجازه تسلط دیگران بر زندگی خود را ندهید. آگاه باشید که دیگران هر لحظه ممکن است روز شما را خراب کنند، تسلط بر شرایط را در دست بگیرید تا روز‌های خوشی برای خود بسازید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/225995/روش‌های-کنار-آمدن-با-کسانی-که-رفتارشان-را-دوست-نداریم
بستن   چاپ