ایران پرسمان
12 اصل مهم برای برقراری رابطه مثبت با خود
جمعه 14 آذر 1399 - 03:00:42
ایران پرسمان - یوکن / مهم‌ترین رابطه در زندگی هر فرد، رابطه‌ای است که با خودش برقرار می‌کند. ارتباط درست با خود، پایه و اساس هر چیزی حتی نوع دوستی است. افرادی که در برقراری رابطه خوب با خودشان مشکل دارند، قطعا در ارتباط برقرار کردن با دیگران و احساس هم‌دردی با آن‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد.
برقراری ارتباط درست با خود باعث رشد مهارت‌های فردی شده و به تقویت اعتماد به نفس کمک می‌کند که عامل مهمی در دستیابی به موفقیت به حساب می‌آید.
داشتن ارتباط مثبت با خود، یکی از عوامل مهم برای تکامل و پیشرفت در زندگی است. این ارتباط می‌تواند شامل دوست داشتن خودمان هم باشد. اغلب شیوه‌ی ارتباط با خود را از افراد مهم زندگی‌مان چون پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان و اقوام خود یاد می‌گیریم. این‌که به ما می‌گویند چه کاری خوب یا بد است یا چه انتظاراتی از ما دارند، می‌تواند روی ارتباطی که با خودمان یا دیگران برقرار می‌کنیم تاثیر بگذارد. هم‌چنان که سن‌مان بالا می‌رود و قد می‌کشیم، همین گوش‌زدها و آموزش‌ها شخصیت‌مان را شکل می‌دهند.
برای مثال، اگر در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که پدر و مادر رفتار مناسبی با یکدیگر و فرزندان‌شان دارند، قطعا فرزندان نیز در سنین بزرگسالی همین تعادل رفتاری را خواهند داشت. اگر این تعادل وجود نداشته باشد، فرزندان هم یاد می‌گیرند انرژی و خواسته‌های خود را فدای تربیت فرزندان‌شان کنند و اهداف شخصی خود را نادیده بگیرند.
از خودتان مراقبت کنید
خودمراقبتی، کمک به خود، مدیتیشن و کارهای مشابه با این هدف انجام می‌شوند که رابطه‌ی خوبی با خودتان برقرار کنید. باید به این درک برسید که داشتن یک رابطه‌ی مثبت با خود به اندازه‌ی برقراری ارتباط مناسب با دیگران اهمیت دارد. مهم‌ترین فردی که هر لحظه همراهتان است خود شمایید، پس سعی کنید دوست خوبی برای خود باشید. ما در بین تمام انسان‌هایی که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، منحصر به فرد هستیم و باید نسبت به خودمان مسئولیت‌پذیر باشیم.
در ادامه مقاله، 12 اصل مهم برای برقراری ارتباط خوب با خود را بیان می‌کنیم:
1. برای خودتان هدف داشته باشید
هدف اصلی‌تان را به منظور رسیدن به ارتباط خوب با خود در یک بازه زمانی چند ساله تعیین کنید. باید به این درک برسید که ممکن است این امر در طی این سال‌ها تغییر کند.
2. برای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود برنامه‌ریزی کنید
برای این‌که بتوانید ارتباط خوبی با خودتان برقرار کنید، لازم است برای زندگی روزمره خود برنامه ریزی داشته باشید. اهداف مناسبی تعیین کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و گام به گام به سوی هدف‌تان پیش بروید. این کار به شما کمک می‌کند در مسیر درستی قرار بگیرید.
باید بدانید انگیزه در کارهای کوتاه‌مدت، به پاداش وابسته است؛ مثلا احساس خوشحالی که با ثبت‌نام در کلاس موردعلاقه‌تان در شما ایجاد می‌شود، نوعی انگیزه است. اما در مورد اهداف بلند مدت، انگیزه تاثیر کمتری دارد و باید عادات جدیدی در خود ایجاد کنید و پایبند به آن‌ها باشید. اجرای برنامه‌های بلندمدت نوعی سرمایه گذاری است و ممکن است انجام آن خیلی هم سخت باشد. اما رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت به خاطر پاداش‌های فوری آسان‌تراست.
3. با تغییرات مواجه شوید
تغییر در زندگی هر فردی پیش می‌آید، پس باید بدون هیچ ترس و ابایی با آن‌ها مواجه شوید. در طی زمان متوجه می‌شویم که خیلی از اتفاقات ثابت‌اند و تنها به خودمان و دیگران نشان می‌دهند واقعا چه کسی هستیم. با این حال، مراقب تغییرات باشید و آن‌ها را بپذیرید. تا وقتی از چیزی مطمئن نشده‌اید، تصمیم گیری نکنید. زیرا ممکن است احساس کنید مسیر درستی را انتخاب نکرده‌اید و دچار نا امیدی شوید.
4. خودمراقبتی را در اولویت‌هایتان قرار دهید
خواب کافی و مناسب، داشتن تغذیه سالم، استراحت کافی، تفریح و عادات ذهنی مثبت از اصول خودمراقبتی‌اند. دنبال کردن این رفتارها می‌تواند در ایجاد یک رابطه‌ی خوب با خودتان نقش موثری ایفا کند. اگر به نیازهای جسمی و روحی خود توجه کنید، روحیه و توانایی‌‌‌تان بیشتر می‌شود و کارها را بهتر انجام خواهید داد.
در طی زمان خودمراقبتی باعث ایجاد احساس اعتماد در شما می‌شود. عادات ذهنی همانند هر رفتار دیگری می‌توانند با گذشت زمان تغییر کنند. باید عادات مناسبی را در خود نهادینه کنید. شاید حفظ این عادات کار آسانی به نظر برسد، اما در شرایط نامناسب بسیار مشکل خواهد بود.
5. با خودتان مهربان باشید
مهربان بودن با خود به این معنا نیست که کاری انجام ندهید یا مسئولیت‌پذیر نباشید، بلکه بدین معناست، وقتی کاری را اشتباه انجام می‌دهید خود را سرزنش نکنید. خیلی از افراد به خاطر هر چیزی خودشان را سرزنش می‌کنند؛ در حالی‌که این کار اصلا درست نیست و شرایط را بدتر می‌کند. باید اشتباهات خود را بپذیرید و در مقابل آن‌ها مسئولیت‌پذیر باشید، اما برای رفع این اشتباهات خود را سرزنش نکنید و با خودتان مهربان باشید، زیرا هر کسی ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شود.
6. با کسانی ارتباط برقرار کنید که اهداف مشابه اهداف شما داشته‌اند
بودن در کنار کسانی که رابطه‌ی خوبی با خودشان دارند، به شما کمک می‌کند آسان‌تربه هدف‌تان برسید. زیرا این افراد نه تنها الگوی خوبی برای شما هستند، بلکه می‌توانند در رسیدن به هدف نیز از شما پشتیبانی کنند. شاید فاصله گرفتن از افراد منفی باف کار سختی باشد، زیرا این افراد همه‌جا هستند، اما می‌توانید مراقب ارتباط با این افراد باشید و اجازه ندهید ارتباط با آن‌ها به زندگی‌تان لطمه بزند.
7. خوش‌بینی را در خود تقویت کنید
با داشتن تفکر «همه یا هیچ»، تغییر مناسبی در زندگی‌تان اتفاق نخواهد افتاد. خیلی از افراد دوست دارند همه چیز را در زمان کوتاهی به دست بیاورند. اما اغلب شکست می‌خورند و یا خود را مورد سرزنش قرار می‌دهند. این رفتارها باعث سوء استفاده و تنبیه‌های بی‌جا می‌شود که برای ایجاد تغییرات سازنده و سالم مناسب نیست.
اهداف واقعی برای خود تعیین کنید و به خوبی آن‌ها را به انجام برسانید. مثلا اگر قرار است چهار روز در هفته به باشگاه بروید و به مدت یک ساعت ورزش کنید و هفته‌ی اول این کار را انجام ندادید، ناامید نشوید. هر روز نیم ساعت تمرین کنید و در هفته‌ی بعد این مدت را افزایش دهید.
8. الگویی برای مدیریت بحران داشته باشید
گاهی در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شویم و زندگی روی خوشی به ما نشان نمی‌دهد. در همین مواقع است که به شدت آسیب‌پذیر می‌شویم و الگوهای رفتاری گذشته را از سر می‌گیریم و خودمان را سرزنش می‌کنیم. در این مواقع بهتر است یک الگوی مدیریت بحران برای خودتان داشته باشید. این الگو به شما یادآوری می‌کند که این شرایط را قبلا هم تجربه کرده‌اید و براساس آن می‌دانید چگونه باید احساس‌تان را کنترل کنید. بدین ترتیب روی اهداف بلندمدت خود تمرکز کرده و مساله‌ای که درگیرتان کرده است، حل خواهد شد. افکارتان را روی کاغذ بنویسید. این‌که چه کاری آرام‌تان می‌کند و چگونه می‌خواهید این مشکل حل شود. گاهی صحبت با افراد نزدیک می‌تواند به شما دید بهتری دهد و کمک‌تان کند. اما اگر دوست ندارید از کسی کمک بگیرید، به سراغ نوشتن بروید.
9. کارهای مفید و معنادار انجام دهید
به سراغ کارهایی بروید که باعث ایجاد احساس رضایت در شما می‌شود. گاهی هر آن‌چه دیگران دوست دارند، برای شما مناسب نخواهد بود. شاید ایجاد یک تغییر کوچک در کارتان یا تمرکز روی نحوه‌ی انجام آن بتواند باعث احساس رضایت بیشتری از کارتان شود. اگر کارها را با کیفیت بالا و به طور کامل انجام دهید، به یک چهارچوب شخصیتی می‌رسید که در آن تمام کارها را به خوبی انجام خواهید داد. این چهارچوب می‌تواند روی فعالیت‌هایی که در خارج از محیط کاری انجام می‌دهید (مانند سرگرمی‌‌ها، تفریحات و انجام فعالیت‌های داوطلبانه)، شخصیت و روابط دوستانه‌ی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ذهن شما سرشار از هیجان و سرگرمی است، پس از آن استفاده کنید.
10. عادات مثبتی در خود ایجاد کنید
عاداتی در زندگی روزمره خود پیاده کنید که به شما احساس خوبی می‌دهند. این کار باعث می‌شود انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه‌ی خود را داشته باشید و رابطه‌ی خوبی هم با خودتان برقرار کنید. برخی افراد هر شب اهداف روز بعدی خود را روی کاغذ می‌نویسند و صبح اول وقت، همه‌ی آن را مرور می‌کنند. برخی دیگر اهداف‌شان را در حافظه‌ی خود ثبت می‌کنند و در ذهن مرور می‌کنند. قطعا وقتی بعد از بیدار شدن این تمرین را انجام دهید، ذهن‌تان روی اهداف بلندمدت تمرکز می‌کند و در طی روز به دنبال راهی برای رسیدن به آن‌ها خواهد بود.
11. با خودتان درست حرف بزنید
وقتی با خودتان صحبت می‌کنید، به احساس خود توجه کنید. آیا ضربان قلب‌تان در این مواقع بالا می‌رود؟ آیا احساس هیجان می‌کنید؟ آیا با خودتان به صورت انتقادی حرف می‌زنید؟ درمورد این‌که باید با خودتان مهربان‌تر باشید فکر کنید، اجازه دهید کمی آرام شوید، وضعیت را بسنجید و این کار را دوباره انجام دهید. برخی افراد می‌گویند وقتی با صدای بلند با خودشان حرف می‌زنند به آن‌ها کمک می‌کند. اگر شرایط داد زدن را دارید، این روش را امتحان کنید؛ شاید برایتان مفید باشد.
12. تعریف درستی از خودخواهی داشته باشید
برخی‌ها تصور می‌کنند مراقبت از خود کار زشت و خودخواهانه‌ای است. البته اگر در هر شرایطی تنها به خودمان توجه کنیم روی روابطمان تاثیر منفی خواهیم گذاشت. اما گاهی ممکن است فکر کنیم اگر چیزی را برای خودمان بخواهیم زیاده‌خواهی است. باید بدانید هیچ چیز برای همیشه باقی نمی‌ماند و اگر داشتن وسیله‌ای شما را خوشحال می‌کند، حتما آن را تهیه کنید.
در برخی خانواده‌ها یا فرهنگ‌ها گفته می‌شود خواستن چیزهایی برای خودمان خودخواهی است. گاهی ممکن است این یادآوری با تنبیهی روانشناسی همراه باشد؛ مثلا تو آدم بدی هستی، تو خودخواه هستی. حتی ممکن است تنبیه با چیزهای دیگری همراه شود؛ مثلا به اتاقت برو و بخواب، خبری از شام نیست.
یادتان باشد برقراری رابطه درونی خوب با خودتان بسیار مهم است. این کار می‌تواند باعث رشد فردی شما شود. پس همیشه مراقب خودتان باشید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/226220/12-اصل-مهم-برای-برقراری-رابطه-مثبت-با-خود
بستن   چاپ