ایران پرسمان
انتقاد سیاوشی از طرح‌های مجلس یازدهم
جمعه 14 آذر 1399 - 13:49:32
ایران پرسمان - ایرنا / نماینده مجلس دهم، طرح‌های مجلس یازدهم را فاقد پشتوانه کارشناسی و پژوهشی دانست و گفت: مصوبه اخیر مجلس درباره طرح اقدام راهبردی حرکتی نابهنگام، متفاوت و بدون مطالعه است و مشکلی از کشور را حل نمی‌کند.
طیبه سیاوشی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: کسانی که حوزه سیاست خارجی را رصد می‌کنند معمولا از کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها، قراردادهای بین المللی و توافق‌نامه‌های چند جانبه به عنوان نقطه قوت سیاست خارجی یک کشور نام می‌برند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: الحاقات، توافقنامه‌ها و قراردادها در جمهوری اسلامی معمولا از چند فیلتر عبور و بعد نهایی می‌شوند و به همین دلیل به آن توجه فراوانی می‌شود و وزارت امور خارجه صرفا در این امر تصمیم گیرنده نیست. همان‌گونه که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفته که او در مسائل مهم سیاست خارجی مجری تصمیمات گرفته شده از سوی عقلای نظام است و مسائلی را دنبال می‌کند که تصمیم حاکمیت است.
مصوبه اخیر مجلس حرکتی نابهنگام و بدون مطالعه بود
سیاوشی یادآور شد: اینکه یک جناح سیاسی بخواهد پروتکل‌ها یا توافقنامه‌های بین المللی را به عنوان نقطه ضعف دولت معرفی کند و از آن خارج شود، رفتاری احساسی محسوب می‌شود.
این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به ترور شهید فخری زاده رییس سازمان پژوهش ها و نوآوری‌های وزارت دفاع گفت: نباید فاجعه جمعه هفتم آذرماه که منجر به شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان شد، فراموش شود و عاملان این جنایت ضد بشری باید به عدالت سپرده شوند، ولی نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که ناخواسته در دامی بیفتیم که از آن بی‌خبریم کما اینکه در این باره یکی از فرماندهان سابق دوران دفاع مقدس به صراحت می‌گوید که نباید با این موضوع احساسی و هیجانی برخورد کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم از پروتکل الحاقی خارج شده و سرنوشت ملت و کشور را به مخاطره بیندازیم.
سیاوشی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا جز رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرده‌اند، اضافه کرد: اقدامات عجولانه، احساسی و هیجانی طیف‌هایی در داخل مانع ورود به مذاکره و رفع تحریم‌ها می‌شود. بنابراین مصوبه اخیر مجلس حرکتی نابهنگام، متفاوت و بدون مطالعه است و مشکلی از کشور حل نمی‌کند.
وی گفت: وقتی به طرح‌های مجلس یازدهم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم طرح‌های این دوره از مجلس شورای اسلامی از پشتوانه کار کارشناسی و پژوهشی قوی برخوردار نیست مانند طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شرایط نامزدهای این انتخابات که بسیار قابل بحث است و طرح‌های دیگر.
وی یادآور شد: ما به محض ورود به مجلس دهم سراغ تصویب طرح‌های هیجانی و جناحی نرفتیم. طرح‌هایی که در دوره‌های قبل روی آن کار پژوهشی و کارشناسی صورت گرفته بود، بررسی مجدد کردیم و پس از تصویب در کمیسیون‌های تخصصی در صحن علنی مطرح کردیم مثلا طرح‌هایی که در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی در ابتدای مجلس دهم تصویب شد را مدیون زحمات مجالس قبلی هستیم که کار آنها را تکمیل کردیم.
سیاوشی افزود: ولی نمایندگان مجلس یازدهم تلاش‌های مجلس دهم را زیر سوال می‌برند و آنها را مورد طرد و حذف قرار می‌دهند. طرح‌های زیادی در مجلس دهم روی آنها کار شده و می‌تواند در دستور کار مجلس قرار گیرد. اما نمایندگان عجولانه در پی طرح‌های خلق‌الساعه می‌روند که شرایط فعلی جامعه پذیرای آن نیست و مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گیرد یا به دلیل این که منافع ملی، شرایط زمان و مکان را در نظر نمی‌گیرند سر راه دولت و حتی حاکمیت مانع ایجاد می‌کند نمونه اش طرح اقدام راهبردی است.
وی گفت: تصمیم گیرندگان عالی و اصلی کشور در سطوح نظامی، سیاسی و امنیتی معتقدند باید صبر استراتژیک داشته باشیم، زیرا اقدامات عجولانه، هیجانی و احساسی به منافع کشور آسیب می‌زند.
طرح مجلس در راستای منافع ملی نیست
سیاوشی با اشاره به سرمقاله یکی از روزنامه‌های صبح و مصوبه هفته اخیر مجلس که خروج از پروتکل الحاقی و موارد دیگری را مد نظر دارد، خاطرنشان کرد: این مباحث و این رویکردها در راستای منافع ملی نیست و از طرفی هم این رفتارها و نظرات در خارج از کشور گاهی به عنوان نظرات رسمی تلقی می‌شود و به کشور آسیب وارد می‌کند.
این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: از فاجعه ای که روز جمعه برای کشور، نیروی نظامی، جامعه دانشگاهی و هسته ای ما به وجود آمد و منجر به شهادت فخری‌زاده شد نباید چشم پوشی کرد و قطعا باید در این مورد در وقت مناسب اقدام لازم انجام گیرد.
 سیاوشی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی، ایران چه استراتژی نسبت آمریکا اتخاذ می‌کند، اظهار کرد: مشکل ما با آمریکا کوتاه مدت نیست بلکه سابقه چهل ساله دارد و نمی‌توان با توافق چندجانبه هسته‌ای این مشکل تاریخی را حل کرد. از ابتدا هم قرار نبود این توافق‌نامه حلال همه مشکلات ایران و آمریکا باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/226268/انتقاد-سیاوشی-از-طرح‌های-مجلس-یازدهم
بستن   چاپ