ایران پرسمان
عمان ولیعهد دار شد
چهارشنبه 24 دی 1399 - 1:14:12 AM
ایران پرسمان - ایسنا / طبق اساسنامه جدید حکمرانی در عمان که اصول روشنی برای گذار قدرت مشخص کرده "ذی یزن بن هیثم بن طارق آل سعید" فرزند ارشد سلطان این کشور ولیعهد خواهد بود.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پیش‌بینی می‌شود که سلطان عمان حکمی رسمی برای تعیین پسر ارشدش به عنوان ولیعهد برای اولین بار در تاریخ جدید این کشور صادر کند.
جزئیات اساسنامه جدید این کشور براساس حکم سلطنتی به شماره (6/ 2021) صادر شد که در مفادی روشن به تعیین جانشین سلطان برای اولین بار اشاره دارد.
طبق ماده شماره (5) سیستم حکومتی سلطنتی موروثی است و طبق تعدادی از احکام در بین فرزندان ذکور خاندان سلطان ترکی بن سعید بن سلطان صورت می‌گیرد. اساسنامه مشخص کرده است که حکمرانی از سلطان به فرزند ارشد به لحاظ سنی منتقل می‌شود و بعد از آن به بزرگترین پسر همین فرزند و به این ترتیب از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل می‌شود و اگر پسر ارشد قبل از انتقال قدرت فوت کند قدرت به ارشدترین فرزندش منتقل می‌شود حتی اگر متوفی برادرانی داشته باشد.
اساسنامه جدید برخی استثناءات را برای رفع هرگونه ابهامی در سازوکار انتقال قدرت مشخص کرده است به طوریکه تاکید کرده اگر کسی که در قدرت است فرزندی نداشته باشد قدرت به بزرگترین برادرش منتقل می‌شود و اگر برادری نداشته باشد قدرت به بزرگترین و ارشدترین فرزند برادرش منتقل خواهد شد و اگر برادر ارشدش پسری نداشته باشد قدرت به ارشدترین فرزند برادر دیگر به ترتیب سن (برادران) منتقل می‌شود.
شرط شده کسی که قدرت را در دست می‌گیرد مسلمان، عاقل و فرزند شرعی پدر و مادر مسلمان و عمانی باشد.
انتظار می‌رود سلطان عمان طبق ماده اساسنامه فرزند ارشدش یزن را ولیعهد اعلام کرده است.
ذی یزن بن هیثم بن طارق آل سعید که ولیعهد تعیین خواهد شد متولد 1990 است که پدرش هیثم بن طارق آل سعید در تاریخ 11 ژانویه 2020 قدرت را پس از فوت سلطان قابوس بن سعید آل سعید به دست گرفت.
ذی یزن قبل از ولیعهدی به عنوان وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان انتخاب شد. این وزارتخانه در نتیجه ادغام وزارت فرهنگ و وزارت امور ورزش و وزارت امور هنرها و کمیته ملی جوانان از تاریخ 18 اوت 2020 ایجاد شد. ذی یزن کوچکترین وزیر در دولت سلطان جدید عمان است.
او سه برادر و دو خواهر دارد. ذی یزن قبل از انتصاب در وزارت فرهنگ منشی دوم سفارت عمان در انگلیس بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/241217/عمان-ولیعهد-دار-شد
بستن   چاپ