ایران پرسمان
خوشحالی جاسوسان از گزینه "بایدن" برای سازمان سیا
پنجشنبه 25 دي 1399 - 00:32:40
ایران پرسمان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 "پایگاه خبری ان بی سی" در گزارشی، با پرداختن به مساله اقدام اخیرِ "جو بایدن" رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابِ "ویلیام برنز"، جهت تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا، به طور خاص بر این نکته تاکید دارد که تجربیات گسترده برنز در عرصه سیاست خارجی و همچنان روابط دوستانه طولانی مدت او با جو بایدن، می‌تواند وی را به فردی مناسب جهت ریاست بر سازمان سیا تبدیل کند. ان بی سی نیوز در این رابطه می‌نویسد:
«جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به تازگی "ویلیام برنز" دیپلمات ورزیده آمریکایی را نامزد تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا کرده است. امری که موجب خوشحالی جامعه جاسوسی-اطلاعاتی آمریکا شده و برخی روسای اسبق سازمان سیا ضمن استقبال از این تصمیم، بر این نکته تاکید کرده اند که تجربیات عمیق و گسترده برنز در عرصه سیاست خارجی و روابط کاری و دوستانه طولانیِ برنز با جو بایدن، می‌تواند منافع و مزایای قابل توجهی را برای آمریکا به دنبال داشته باشد.
به گزارش فرارو، در صورتِ موافقت سنای آمریکا با انتصاب ویلیام برنز، وی احتمالا نخستین دیپلمات آمریکایی خواهد بود که بر کرسی ریاست به سازمان سیا، تکیه خواهد کرد. ویلیام برنز پیش از این سفیر آمریکا در کشور‌هایی نظیر روسیه و اردن بوده و در این دوره ها، همکاری‌های نزدیکی با سازمان سیا داشته است. همین مساله به خوبی به وی کمک خواهد کرد تا تجربیات خود را در کرسی ریاست بر سازمان سیا، عملیاتی کند.
"مارک پُلیمروپولوس" یکی از افسران عالی رتبه سازمان سیا که سابقه فعالیت‌های گسترده در خاورمیانه و نبرد با روسیه را دارد تاکید می‌کند که انتخاب ویلیام برنز، یک حرکت و اقدام عالی از جانب جو بایدن است. او در این رابطه می‌گوید: "ویلیام برنز یک غول و چهره برجسته در جهان سیاست خارجی است. او در عرصه بین المللی، فردی قابل احترام است و به خوبی جامعه اطلاعاتی آمریکا را می‌شناسد. افسران میدانی و عملیاتی در سازمان سیا، واقعا، برنز و کار کردن با او را دوست دارند".
"مایکل هیدن" رئیس اسبق سازمان سیا در دولت جرج بوشِ پسر نیز معتقد است: "وی (برنز) یک انتخاب فوق العاده برای تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا است".
"جان برنان" یکی دیگر از روسای اسبق سازمان سیا نیز می‌گوید: "ویلیام برنز اعتبار بین المللی و داخلی قابل توجهی دارد. وی سال‌ها در جریان ماموریت‌های دیپلماتیکِ فرامرزی خود، با نیرو‌های سازمان سیا در ارتباط بوده است. سفرای آمریکا در کشورهاتی مختلف، اغلب ارتباط نزدیکی با سازمان سیا و نحوه عملکرد آن در کشور‌های محل ماموریت خود دارند و در این زمینه، ویلیام برنز به واسطه ماموریت‌های دیپلماتیک خود ورای مرز‌های آمریکا، چهره‌ای کارکشته و با تجربه (در زمینه همکاری با سیا) است".
ویلیام برنزِ 64 ساله، در برهه کنونی، رئیس "بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی" است. اندیشکده‌ای که در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا واقع شده است. وی در سال 2014 و پس از 33 سال خدمت در سِمت‌های دیپلماتیک، در شرایطی که معاون وزیر خارجه دولت اوباما بود، از خدمت، بازنشسته شد.
برنز در فاصله سال‌های 2008 تا 2011، به عنوان دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی خدمت کرد. برنز در سال‌های 2005 تا 2008، سفیر آمریکا در روسیه بود. او در فاصله سال‌های 2001 تا 2005 نیز دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بوده است. وی همچنین از سال 1998 تا 2001، سفیر آمریکا در اردن بوده است. اضافه بر این ها، ویلیام برنز در سمت‌هایی نظیر دستیار و مشاور ویژه وزرای خارجه آمریکا نظیر وارِن کریستوفر و مالدین آلبرایت نیز خدمت کرده و به طور کلی، در رده‌های مختلف وزارت خارجه اآمریکا و حتی شورای امنیت ملی این کشور، سابقه کاری دارد.
یکی از افسران میدانی سابق سازمان سیا به نام "داگلاس لندن" می‌گوید: "ویلیام برنز یک انتخابِ الهام بخش برای آمریکا است. وی یکی از همکاران قوی دستگاه اطلاعاتی آمریکا در پرونده‌هایی نظیر لیبی و مساله هسته‌ای ایران، بوده است".
داگلاس لندن و همچنین دیگر افسران ارشد سیا تاکید دارند که ویلیام برنز، روابط دوستانه و نزدیکی را با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد. امری که عقبه آن به دوره ریاست بایدن بر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر می‌گردد. در این راستا، آنچه که برنز را به گزینه‌ای مطلوب برای ریاست بر "سیا" در دولت بایدن تبدیل می‌کند، این مساله است که اساسا سازمان سیا در صورتی عملکرد بهتری دارد که رئیس آن، با رئیس جمهور آمریکا روابط نزدیک و دوستانه‌ای داشته باشد. از این رو، از دید بسیاری از افسران اطلاعاتی آمریکا، ویلیام برنز گزینه مطلوبی برای ریاست بر سازمان سیا در دولت بایدن است.
ویلیلام برنز قرار است بر سازمان سیا در شرایطی ریاست کند که این سازمان عمیقا توسط دونالد ترامپ تحقیر شده و حتی همین حالا هم رئیس فعلی آن یعنی (خانم) "جینا هسپل"، شاید بر اثر خشم و غضب ترامپ، در واپسین روز‌های حضور رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، از کرسی خود برکنار شود.
بایدن در شرایطی ویلیام برنز را نامزد تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا کرده که پیش از این، "مایکل مورل" سرپرست موقت پیشین سیا و "دیوید کوهن" یکی از معاونان سابق سازمان سیا که سابقه کار در وزارت خزانه داری این کشور را دارد نیز مورد بررسی قرار داده بود.
در ابتدا، بایدن می‌خواست که "توماس دونیلون" مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در دوره اوباما را به کرسی ریاست سازمان سیا منصوب کند. با این حال، منابعِ آگاه به موضوع، در گفتگو با ان بی سی به این نکته اشاره کرده اند که ظاهران دونیلون از تصدی این پُست، خودداری کرده است.
با این همه، دیدگاه اصلی اغلب دموکرات‌ها در مورد نامزدیِ برنز جهت ریاست بر سازمان سیا این است که وی با تجربیات قابل توجه خود در عرصه روابط بین الملل و سیاست خارجی قادر است از بروز اشتباهات بزرگ توسط سازمان سیا جلوگیری کند.
ویلیام برنز از منتقدان جدی و مهم دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا است. وی در سال 2019 و در جریان مصاحبه با رادیو ملی عمومی آمریکا در این رابطه می‌گوید: "بر اساس آنچه تاکنون من در عرصه سیاست خارجی آمریکا تجربه کرده ام، منافع ملی آمریکا در بهترین حالت در شرایطی تامین می‌شود که بر اساس "عقل سلیم" فکر و اقدام شود نه بر اساس منفعت محوری و خودرایی. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود، عملا منافع ملی آمریکا را کنار گذاشته و منافع شخصی و خصوصی خود را دنبال می‌کند".
با این همه، اغلب دموکرات‌ها و ناظران مسائل آمریکا بر این باورند که موردِ احترام بودنِ ویلیام برنز نزد اعضای تیم امنیت ملی و سیاست خارجی ولت جدید آمریکا، فاکتور مهمی است که می‌تواند کارآمدی وی را در سمتِ جدیدش، تا حد زیادی تقویت کند».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/241766/خوشحالی-جاسوسان-از-گزینه-"بایدن"-برای-سازمان-سیا
بستن   چاپ