ایران پرسمان
جنجال اسرائیلی‌ها برای هموار کردن بازگشت بی‌دردسر آمریکا به برجام
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 11:56:44
ایران پرسمان - در حالی که جو بایدن تاکید کرده که برای بازگشت به برجام با تمام همپیمانان آمریکا مشورت خواهد کرد، صهیونیست‌ها با جنجال رسانه‌ای سعی دارند بازگشت بدون غرامت آمریکا به برجام را موفقیت برای ایران نشان دهند.

به گزارش جام نیوز ، در حالی که خروج آمریکا از برجام، میلیاردها دلار به ایران ضرر مالی رسانده است، مقامات و رسانه‌های اسرائیلی با جنجال و فرافکنی سعی می‌کنند مسیر را برای بازگشت بی‌دردسر و بدون پرداخت غرامت آمریکا به توافق هسته‌ای را هموار کنند؛ بازگشتی که می‌تواند به اهرم فشاری علیه ایران به واسطه امکان استفاده دولت جو بایدن از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران منجر شود.
ستون‌نویسان روزنامه‌های اسرائیلی در شماره‌های آخر هفته خود که روز 22 ژانویه منتشر شد به مسائلی اشاره کردند که به گفته آن‌ها باعث نگرانی سیاست‌مداران اسرائیلی است.
ناهوم بارنی، مفسر سرشناس، در روزنامه پرتیراژ یدیعوت احرونوت نوشت که "اعلام آمادگی بایدن برای بازگشت به توافق برجام به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بیشتر، خیلی‌ها را در اسرائیل نگران کرده است".
او از قول "منبعی آگاه" گفت که "توافق خوب، توافق بد است"، و اشاره کرد که مقامات "دارند می‌پرسند که بعد از اتمام این توافق، وقتی که ایرانی‌ها دیگر تعهدی به دنیا ندارند و تنها یک قدم با ساختن بمب فاصله دارند، چه خواهد شد".
او نوشت که تیم سیاست خارجی بایدن "پر از افرادی است که در مذاکره با ایران نقش داشتند"، و مقامات اسرائیلی می‌ترسند که "برای امضای مجدد عجله داشته باشند". او به نقل از منبع خود هشدار داد که هر گونه توافق جدید نباید صرفا تکرار توافق قبلی باشد.
آلون بن-دیوید، تحلیلگر سیاسی در روزنامه معاریو نوشت که "دونالد ترامپ با میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و چند کشور عربی شالوده لازم برای اتحاد اعراب و اسرائیل در برابر ایران را ایجاد کرده است و لغو دستاوردهای او در خاورمیانه توسط دولت جدید کار اشتباهی خواهد بود".
به گفته بن-دیوید، نگرانی مشترک مقامات نظامی اسرائیل بابت آن بخشی از توافق 2015 است که بر اساس آن تمامی محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران بعد از 10 سال لغو می‌شود. به نوشته او، این بخش "باید حذف شود".
او در ادامه می‌گوید که نظر مقامات بر این است که "اگر بایدن به سیاست فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها ادامه دهد، می‌تواند به توافقی برسد که برای اسرائیل بهتر است".
روز 21 ژانویه، یعنی یک روز بعد از سوگند خوردن جو بایدن، روزنامه اسرائیل هیوم که حامی بنیامین نتانیاهو است، گزارش داد که "نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد عقیده دارند که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، بدون ایجاد تغییر در آن، دستاورد بزرگی برای ایران خواهد بود که در ازای آن چیزی هم نخواهد داد".
این روزنامه از قول مقامات گفت که لغو تحریم‌های ترامپ به معنی "از دست دادن اهرمی است که آمریکا در حال حاضر دارد".
آموس هارل، تحلیلگر نظامی روزنامه لیبرال هاآرتص گفت که با وجود گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر عزم نتانیاهو برای مخالفت با بایدن بر سر بازگشت به توافق برجام، لحن مقامات اسرائیلی درگیر با این مساله به مراتب نرمتر است.
به نوشته او "بایدن دشمن ما نیست و برنامه‌ای هم برای پشت کردن به اسرائیل ندارد. تعهد او به امنیت اسرائیل بسیار عمیق است."
106

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/246221/جنجال-اسرائیلی‌ها-برای-هموار-کردن-بازگشت-بی‌دردسر-آمریکا-به-برجام
بستن   چاپ