ایران پرسمان
فلسفه سبک زندگي اسلامي
چهارشنبه 10 مهر 1392 - 3:10:07 PM
باشگاه انديشه

سبک و شيوه زندگي جوامع، نوع جهان‌بيني و فلسفه و فرهنگ حاکم بر آن جامعه را نشان مي دهد. سبک زندگي افراد بيانگر ديدگاه،‌ اعتقاد و باور آنان نسبت به مسائل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است. مهمترين عوامل حفظ فرهنگ و استمرار سنت‌ها در طول سده ‌هاي طولاني، سلوک زندگي اعضاي جامعه است که به سنن و آداب و رسوم کهن اجتماعي معنا و محتوا مي بخشد. سبک زندگي موجب زنده شدن باورها و اعتقادات سنتي و فرهنگ جامعه مي شود.

شيوه و روش ‌هاي زندگي مهمترين بخش از شخصيت و حيات اجتماعي افراد را تشکيل مي دهند. سبک زندگي به تمامي اصول و مسائلي که متن و بطن حيات اجتماع و انسان را شکل مي دهد، اطلاق
مي گردد که از ارزش ‌هاي ديني و عرفي جامعه الهام مي گيرد. شيوه سلوک اسلامي و بومي، مقدمه‌اي براي نيل به پيشرفت و توسعه اسلامي است.

به لحاظ اهميت سبک و سلوک زندگي، همواره دشمنان هر جامعه‌اي با تغيير نگرش‌ها و سبک زندگي افراد درصدد تسلط بر آن جامعه هستند. در جهان امروزي با وجود تهديدهاي فرهنگي و اعتقادي استکبار جهاني پايبندي به شيوه زندگي اصلي مهم مي باشد. نفوذ نوع و شيوه زندگي غربي، مهمترين عامل حفظ نظام سلطه غرب بر کشورهاي در حال توسعه محسوب مي شود.

يکي از شيوه‌ هاي نوين استعمار، تهاجم سبک و شيوه زندگي در جوامع اسلامي است تا از طريق تغيير نوع و سلوک زندگي زمينه براي تسلط اقتصادي و سياسي فراهم گردد. تغيير سبک زندگي معمولاً به صورت نرم و نامحسوس صورت مي گيرد. قبل از تغيير سبک زندگي، نگرش و ديدگاه افراد نسبت به مسائل اجتماعي و فرهنگي دگرگون مي شود و با تغيير رفتار و جهان بيني فرد زمينه براي تغيير شيوه زندگي فراهم مي شود.

مهمترين مسائل در سبک زندگي شامل نوع معيشت و کسب درآمد، فعاليت‌ هاي اقتصادي و معيشتي، فرهنگ خانواده‌مداري، تشکيل خانواد و ازدواج، زندگي با والدين و تشکيل خانواده ‌هاي هسته‌اي، شيوه ازدواج و پايبندي به آن يعني تحمل زندگي و عدم طلاق، نوع پوشش و شيوه ظاهري فرد، پيروي از آداب و رسوم محلي، احترام به بزرگترها و ريش سفيدان، نوع شهرسازي و ساختمان سازي، شيوه تفريحات و گذران اوقات فراغت، دکورهاي مغازه و مساکن، نماي ساختمان ها و بناها و در نهايت نوع کالاهاي مصرفي مي شود.

مهمترين بخش سبک زندگي نوع نگرش، احساس، رفتار و باورها و ارزش هاي فردي و اعتقادي را شامل مي گردد. از آنجايي که جامعه ما بر نظام ديني و ارزشي تکيه دارد، مي بايد سلوک زندگي اجتماعي و فردي بيانگر اين اصول و مباني باشد. آموزه‌ها و تعاليم اسلام، در باب شيوه و سلوک زندگي مسلمانان احکام و قواعد کاملي دارد که رعايت اين اصول و قوانين لازم و ضروري است. خانواده‌ مداري و پايبندي به نهاد مقدس خانواده امري است که اسلام آن را مورد تاکيد قرار داده است،‌ زيرا خانواده کانوني براي تربيت و تعاليم افراد بوده و مي تواند آنها را در کنار هم نگه دارد. متلاشي شدن خانواده در جهان غرب، مفاسد اخلاقي و ارزشي و اجتماعي فراواني را به دنبال داشته است.دستگيري از همنوعان و محرومان جامعه و ريشه‌کني فقر اصل مهمي است که تعاليم ديني خواهان آن است. تا زماني که در جامعه فقر و محروميت وجود دارد، نمي توان اهداف و آرمان‌هاي آن جامعه را تحقق بخشيد. در جوامع غرب نظام سرمايه ‌داري ثروت و قدرت را در دست معدود افراد اجتماع قرار داده و فقر و تهيدستي را رقم مي زند.پوشش اسلامي و داشتن ظاهر ديني از مهمترين شيوه‌ هاي سبک زندگي است. پايبندي اعضاي جامعه به پوشش ديني و بومي مانع نفوذ فرهنگ بيگانه به جامعه مي شود. حفظ سبک زندگي اسلامي و پايبندي به آن مهمترين عامل در حفظ فرهنگ و ارزش هاي اعتقادي قلمداد مي شود.


http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/269/فلسفه-سبک-زندگي-اسلامي
بستن   چاپ