ایران پرسمان
نظر نوری مالکی درباره حشد شعبی
جمعه 21 تير 1398 - 21:44:08
ایران پرسمان -
نظر نوری مالکی درباره حشد شعبی
k ١.٦
٠
ایسنا / دبیرکل حزب الدعوه و رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد که نقش نیروهای حشد شعبی هنوز پایان نیافته است و او مخالف ادغام نیروهای حشد شعبی با ارتش و نیروهای پلیس است.
نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و نخست وزیر اسبق این کشور در گفت‌وگو با برنامه "گفت‌وگوی ویژه" که از شبکه سومریه نیوز عراق پخش می‌شود، اعلام کرد: امروز ما نیروهایی داریم که می‌توانند در برابر قوی‌ترین سازمان تروریستی که می‌تواند در هر منطقه‌ای دست به تحرک بزند، مقاومت کند.
وی همچنین تصریح کرد: حضور حشد شعبی تضمین و سوپاپ اطمینان امنیت عراق است و حشد شعبی نقشش پایان نیافته و نیاز به آن همچنان وجود دارد. نیروهای حشد شعبی باید به دلیل اقداماتی که انجام داده‌اند و دستاوردهایی که محقق کرده‌اند، ارج نهاده شوند.
مالکی تاکید کرد: ما از ضرورت وجود حشد شعبی صحبت می‌کنیم، هیچ‌کس نمی‌گوید که حشد شعبی بدون ساختار و تشکیلات تیپ‌ها، یگان‌ها و لشکر باشد. حشد شعبی باید یکی از دستگاه‌های حکومتی باشد که تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عمل می‌کند اما موافق ایده ادغام حشد شعبی با ارتش و نیروهای پلیس نیستیم.
وی در ادامه گفت: برکناری دولت کنونی به نفع هیچ‌کس نیست و عراق مخالفان واقعی ندارد و این نظر که دولت کنونی دولتی تکنوکرات است، مبالغه آمیز به نظر می‌رسد.
مالکی تصریح کرد: ما تنها زمانی می‌توانیم از یک دولت موفق صحبت کنیم که شاهد ثبات سیاسی، نوعی تفاهم و تبادل رای بین نخست وزیر و وزیرانش و نیز گروه‌های سیاسی باشد به خصوص که اعضای دولت و وزیران کابینه به احزاب مختلف وابسته هستند.
رئیس ائتلاف دولت قانون خاطرنشان کرد: این گفته که دولت کنونی دولتی تکنوکرات است مبالغه آمیز است و ما در این سطح چیزی در عراق نداریم و در چنین دولتی پارلمان و نخست وزیر و دولت دیدگاه خود را دارند مبنی بر اینکه برخی وزارتخانه‌ها نیاز به بازنگری "به عنوان تغییر برخی از آنها" دارند. بله در چنین دولت تکنوکراتی افراد موفق و شایسته در کنار وزیران هستند که نیاز به حمایت دارند و برخی نیز نیازمند بازنگریند.
مالکی ادامه داد: عراق باید در حال حاضر در سطح بالایی از ثبات با توجه به تحولات منطقه باشد اما طبق راه‌های حقوقی و قانونی مانعی برای تغییر وجود ندارد اما سقوط دولت به نفع هیچ‌کس نیست.
وی افزود: راهی که برخی درخصوص آن صحبت می‌کنند مبنی بر اینکه دولت از طریق تحصن‌ها و تظاهرات سقوط می‌کند بسیار برای عراق و عراقی‌ها و روند سیاسی خطرناک است چرا که در جامعه سلاح و نیروهای قانون شکن وجود دارند که خوبی عراق را نمی‌خواهند و میان گروه‌های سیاسی انسجامی وجود ندارد. بنابراین من جزو جبهه مخالف برای تغییر دولت نیستم بلکه بخشی از حمایت و اصلاح آن هستم.
نوری مالکی عنوان داشت: حزب الدعوه در تجربه کشور موفق عمل کرده و اگر آن نبود چیزی به اسم کشور عراق هم نبود.
وی ادامه داد: حزب الدعوه از زمان تاسیسش در سال 75 به اصل اکثریت تکیه کرد و فضایی از آزادی داشتیم و احساس می‌کردیم که این حزب به تجدید و ورود خون جدید نیاز دارد. من به عنوان دبیرکل حزب الدعوه تمایلی به تجدید ندارم اما هرچیزی که ممکن است نقطه قوتی برای حزب باشد من با آن هستم.
مالکی درباره ورود داعش به برخی استان‌ها گفت: ساکنان استان‌هایی قبل از داعش بر مناطق خود مسلط بودند آنها انقلابیون عشایر، حزب بعث و نقشبندیه بودند، داعش بعد از آن بر آنها مسلط شد. خروج ارتش از موصل طایفه‌ای بود زیرا 90 درصد ساکنان موصل سنی هستند و حرکتی فرایند خروج ارتش را سازماندهی کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/32251/نظر-نوری-مالکی-درباره-حشد-شعبی
بستن   چاپ