ایران پرسمان
پشت پرده رأی امیدی‌ها به حقوقدان اصولگرای شورای نگهبان
سه شنبه 25 تير 1398 - 20:19:23
ایران پرسمان -
پشت پرده رأی امیدی‌ها به حقوقدان اصولگرای شورای نگهبان
k ٢.٥
٠
خبرآنلاین / اصلاح‌طلبان مجلس در کنار اصولگرایان پارلمان چند ماه مانده به انتخابات یک نماینده اصولگرا را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
برای سومین‌بار مجلس دهم آستین‌ها را بالا زد و تکلیف سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را برای شش سال مشخص کرد. «230 رای برای محمد دهقان، 156 رای برای هادی طحان نظیف و 181 رای برای صادقی مقدم»؛ اینها آرایی بود که از سوی 254 نماینده مجلس دهم به ثبت رسید و این سه نفر را عازم ساختمان شورای نگهبان کرد.
البته سه سال پیش وقتی مجلس دهم تازه کارش را شروع کرده بود و هنوز مُهر اعتبارنامه نمایندگانش خشک نشده بود، تازه واردهای مجلس دهم از میان 5 گزینه معرفی شده از سوی آیت الله آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه، عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، فضل الله موسوی را راهی ساختمان شورای نگهبان کردند. یک سال پیش هم با فوت محمدرضا علیزاده مجلس دهم سیامک ره‌پیک را بر کرسی خالی مانده حقوقدانان شورای نگهبان نشاند. اما در همه این انتخابات‌ها اما و اگرهایی بود که هرچه به طیف چپ نزدیک می‌شد دایره حرف و حدیث‌ها بیشتر و علامت سوالش بزرگ‌تر می‌شد اتفاقی که امروز به اوج خود رسید.
رای اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان
سابقه حضور 16 ساله محمد دهقان در مجلس بهتر از هر کسی گویای روش و منش این نماینده طرقبه و شاندیز است. محمد دهقان با رویکرد سیاسی اصولگرایی تمام عیار و نزدیک به جبهه پایداری‌اش، به عنوان نائب رئیس فراکسیون اصوگرایان در بازی‌ها و معادلات سیاسی نقش موثری بازی می‌کرد؛ موضوع انجا جالب می‌شود که همین فرد که تا چندی پیش خبرهای ضد و نقیضی درباره دیدارش با بابک زنجانی به گوش می‌رسید حالا با 230 رای به عنوان یکی از سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شود. شاید اگر مجلس نهم بود این رای هیچ تعجبی نداشت هرچه باشد مجلس نهم مجلسی یکدست اصولگرا بود و این رای یک برگ تشویقی برای یک عضو فعال بود اما این میزان رای در مجلس دهم که حداقل 105 نماینده ان خود را تمام قد اصلاح‌طلب می‌دانند جای سوال است.
اگر تعداد سه فراکسیون سیاسی مجلس را در خوشبینانه ترین حالت حدودا 100 نفر تصور کنیم،چه آنکه وزن مستقلین کمتر از این تعداد است، اما براساس همان حساب سرانگشتی، از 230 رای محمد دهقان مشخص است که حداقل نیمی از اعضای فراکسیون امید رای‌شان را به نام محمد دهقان در گلدان انداختند. این انتخاب در شرایطی رخ داد که همه جناح‌ها در حالت آماده باش برای انتخابات اسفند 98 به سر می‌برند. از انجا که این سه نفر جایگزین نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی و محسن اسماعیلی می‌شوند یعنی کفه ترازوی شورای نگهبان در فاصله چندماه مانده به بررسی صلاحیت‌ها اصلا به نفع جریان چپ نیست؛ اتفاقی که درست به دست اصلاح‌طلبان پارلمان رقم خورده است.
توجیه یک انتخاب
سه سال پیش وقتی عباسعلی کدخدایی که مجلس نهم حاضر نشد به او رای بدهد، در میان کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان قرار گرفت اصلاح طلبان مجلس دهم چتر حمایتی‌شان را بر سر کدخدایی گرفتند و او را راهی شورای نگهبان کردند و وقتی از آنها پرسیده می‌شد چرا به یک گزینه تمام اصولگرا رای دادید می‌گفتند کدخدایی دست راست آیت الله جنتی محسوب می‌شود و ما از طریق او می‌توانیم به سمت تلطیف فضا برای انتخابات آینده برویم.
آن روزها همه فکر و ذکر اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت برای انتخابات آینده بود و آنطور که گفته شده بود کدخدایی در جلساتی که با اصلاح‌طلبان داشته است از این بابت چراغ سبزی به آنها نشان داده بود، چراغ سبزی که بعدها کدخدایی آن را تکذیب کرد و تنها از جلسه با عارف سخن گفت. گرچه رویکرد کدخدایی در دوره جدید حضورش در شورای نگهبان رویکردی میانه روتر و متعادل تر نسبت به دوره های قبل دارد اما همین چند روز پیش با کنایه به اصلاح طلبان گفت شورای نگهبان برای هیچ کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.
حال سه سال از ان انتخاب فراکسیونی می‌گذرد و امروز دوباره امیدی‌ها تصمیم گرفتند تا به یک اصولگرای دیگر آن هم با همان توجیه، رای بدهند موضوعی که هیچ بعید نیست به سرنوشت انتخاب سه سال پیش تبدیل شود.
روایت آخر از انتخاب محمد دهقان
«او که بلاخره رای می آورد بهتر است حداقل خود را حامی نشان دهیم»، این جمله ای است که قریب به اتفاق امیدی ها در جواب این سوال که چرا به محمد دهقان رای دادید به زبان می آورند.
در این میان جلال میرزایی یکی از اعضای فراکسیون امید بود که درباره انتخاب و رای اصلاح طلبان به محمد دهقان به خبرآنلاین گفت: آنچه بیشتر مطرح بود بحث مجلس بود یعنی فارغ از مواضع آقای دهقان از این جهت که ایشان یک همکار مجلسی بود و به امور مجلس و قانون گذاری آشنا است نمایندگان به او رای دادند.
او ادامه داد : درست است که دهقان مواضع سیاسی متفاوتی با اصلاح طلبان دارد اما این تحلیل هم وجود داشت که استقلال رای او می‌تواند در آینده موثر باشد.
جلال میرزایی درباره اینکه این توجیه را امیدی‌ها برای کدخدایی هم به کار بردند گفتند: امروز آقای کدخدایی همکاری خوبی با اصلاح طلبان دارد و تعامل خوبی با آنها دارد.
میرزایی به جلسه امیدی ها با حقوقدان جدید شورای نگهبان و ابهامات مطرح شده درباره دیدار او با بابک زنجانی اشاره کرد و گفت : دهقان می گوید این دیدار در راستای وصول مطالبات بوده است.
او می گوید رای به دهقان فراکسیونی نبود و این رای بر اساس نظر اعضای فراکسیون بود و اعضا آتش به اختیار رای دادند.
به گفته میرزایی تعلقات منطقه ای نمایندگان هم تاثیر گذار بود.
در میان گپ و گفت ها چیزی که جای تعجب داشت این بود که گفته می‌شد یکی از مدافعان تمام قد در فراکسیون امید برای انتخاب محمد دهقان دفاع محمود صادقی بوده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/33566/پشت-پرده-رأی-امیدی‌ها-به-حقوقدان-اصولگرای-شورای-نگهبان
بستن   چاپ