ایران پرسمان
ابومرزوق: روابط حماس با ایران در بهترین حالت است
سه شنبه 25 تير 1398 - 20:19:33
ایران پرسمان -
ابومرزوق: روابط حماس با ایران در بهترین حالت است
٣٩٣
٠
فارس / موسی ابومرزوق مسئول دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس اعلام کرد که روابط این جنبش با سوریه هنوز قطع است اما روابط با ایران در بهترین حالت خود قرار دارد.
ابومرزوق در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت، تحول جدیدی در روابط با سوریه ایجاد نشده. صحبت‌هایی در اینجا و آنجا در رسانه چه از طرف برخی سخنگوهای جنبش یا در حکومت سوریه یا افراد پیرامون این دو، مطرح شده اما وضعیت همانطور است که بود. جنبش، حضوری در سوریه ندارد همچنان که تاکنون هیچ روابطی با آن برقرار نشده است.
به گفته ابومرزوق، روابط حماس با ایران «روابطی مستحکم است و هیچ وقت و در هیچ مقطعی قطع نشده اما کش و قوس دارد و اکنون در بهترین حالت خود قرار دارد».
ابومرزوق هم‌اکنون به دعوت وزارت خارجه روسیه در مسکو به سر می‌برد.
از یک ماه پیش، اخبار و شایعات در خصوص ازسرگیری روابط حماس با سوریه که به دلیل بحران این کشور قطع شده، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.
هم‌زمان با فروکش کردن بحران سوریه و گرم‌تر شدن روابط حماس با ایران، روابط این جنبش با عربستان تیره‌تر شده است. این تیرگی پس از قطع روابط عربستان با قطر نیز بیشتر شد.
اخیرا روزنامه لبنانی الاخبار گزارش کرد که از دو ماه پیش اقدامات عربستان سعودی علیه فلسطینی‌های مقیم این کشور آغاز شده و دهها نفر از آنها به اتهام ارتباط با حماس بازداشت شده‌اند. از بارزترین این افراد یک دکتر (مشاور) به نام محمد الخضری است که در نیمه دهه نود تا سال 2003 نماینده حماس در این کشور بوده است.
همچنین در طول دو سال گذشته تعداد فلسطینی‌هایی که از عربستان اخراج شده‌اند به بیش از 100 نفر رسیده است که بیشتر آنه متهم به حمایت مالی یا سیاسی از مقاومت هستند.
ریاض از اواخر 2017 نظارت شدیدی بر اموال فلسطینی‌های مقیم این کشور اعمال کرده و تمام حواله‌های آنها به غزه و دیگر کشورها را کنترل می‌کندتا مبادا این اموال از طریق مسیرهای غیرمستقیم به دست حماس برسد. دفترهای تحویل اموال از فلسطینی‌ها دلایل قوی می‌خواهند و اجازه نمی‌دهند سقف هر حواله از سه هزار دلار بیشتر شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/33573/ابومرزوق--روابط-حماس-با-ایران-در-بهترین-حالت-است
بستن   چاپ