ایران پرسمان
میکروب‌ها در مریخ چه می‌خورند؟!
سه شنبه 25 تير 1398 - 22:54:18
ایران پرسمان -
میکروب‌ها در مریخ چه می‌خورند؟!
٩٤
٠
فارس / اگرچه مریخ یک سیاره متروک است اما به طور کامل غیرقابل سکونت نیست زیرا میکروب‌ها می‌توانند در سنگ‌ها، صخره‌ها و خاک آن پنهان شوند و زندگی کنند. اکنون نیز مطالعه جدید محققان نشان داده که منبع احتمالی تغذیه این ارگانیسم‌ها، گردوغبار فضا است.
مریخ همانند زمین مکان مناسب و بسیار راحتی برای زندگی نیست. این سیاره به شدت سرد و خاک آن خالی از مواد مغذی است و هیچ آبی بر روی سطح آن وجود ندارد. تمام آب‌های مریخ در یخ‌های قطب و دریاچه‌های نمک عمیق و زیرزمینی محبوس شده است. همچنین وجود لایه نازک جوی این سیاره به گونه‌ای است که اشعه ماوراءبنفش خورشیدی از آن عبورکرده و بر روی سطح مریخ می‌تابد و این سیاره را بی‌بار و بی‌حاصل می‌کند.
این مطالعه جدید توسط محققانی از دانشگاه‌های امپریال کالج لندن، مانش، استیرلینگ و آلبرتا انجام شده است.

فضا به طور شگفت‌آوری دارای میزان زیادی گردو غبار است و این ذرات گرد و غبار کوچک به طور مداوم بر روی سیارات می‌بارند. ما بر روی زمین به ندرت این ذرات را می‌بینیم زیرا اتمسفر ضخیم سیاره ما این ذرات را پیش از اینکه به سطح زمین برسند، می‌سوزاند؛ اما جو نازک مریخ به گردوغبارهای کیهانی اجازه ورود به سطح سیاره را می‌دهد.
این گردوغبارها ممکن است منبع غذایی برای انواع موجودات میکروسکوپی بر روی سیاره سرخ باشد. همانطور که می‌دانید ارگانیسم‌ها برای زنده ماندن نیاز به مولکول‌های ساخته شده از کربن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و فلزاتی مانند نیکل دارند. اینها همه موادی هستند که بر روی زمین وجود دارند اما در مریخ با دشواری پیدا می‌شوند.
«اندی تامکینز» سرپرست محققان این مطالعه گفت: مریخ فاقد مواد مغذی است. محاسبات ما از جو ورودی نشان می‌دهد که ریزشهاب‌سنگ‌ها در مریخ بهتر از زمین باقی‌می‌مانند. این نوع ذرات حاوی میزان زیادی آهن، نیکل، گوگرد و احتمالا فسفر هستند و می‌توانند مواد مغذی برای میکروب‌های مریخ را فراهم کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/33634/میکروب‌ها-در-مریخ-چه-می‌خورند؟!
بستن   چاپ