ایران پرسمان
نسخه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 13:51:51
ایران پرسمان -
نسخه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات
١٦٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
سناریو‌ها یکی پس از دیگری رونمایی می‌شود تا بالاخره از میان آنها یکی به عنوان نسخه انتخابات 98 در دستور کار قرار بگیرد؛ فرقی هم نمی‌کند کدام جناح و جریان باشد همه احزاب و گروه‌ها به نوعی با این جدال دست به گریبانند البته با این تفاوت که یک طرف با علامت سوال «آمدن یا نیامدن» کلنجار می‌رود و طرف دیگر دغدغه‌اش این است که اگر قرار باشد وحدتی اتفاق بیفتد این وحدت باید زیر بیرق کدام جناح و فرد باشد. برای همین است هر روزی که می‌گذرد از پستو‌های احزاب سیاسی، ایده‌ای جدیدتر بیرون‌ می‌آید که گاهی به موازات و گاهی هم در تقابل با سناریو‌های قبلی قرار می‌گیرد.
دوراهی قالیباف و پدرخوانده‌های اصولگرا
«می‌بینیم این جریان هم در ارایه کارنامه، کارنامه قابل‌قبول و قابل دفاعی ندارد. حتی در هدف‌گذاری و روش و ابزار هم بدسلیقگی داشته است؛ هر چند برخی بزرگان اصولگرا شاید نپذیرند. نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود. نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد.» هر چند این جمله‌های قالیباف را که تنها چند هفته بعد از پایان انتخابات سال 96 به زبان آورد به پای دلخوری‌های او از جریان اصولگرایی گذاشته شد اما از همان زمان هم می‌شد حدس زد که قالیباف در سر سودای لیدری یک جریان را می‌پروراند و چندان بدش نمی‌آید علم لیدری را به دست بگیرد حتی اگر قرار باشد این لیدری به یک انشعاب ختم شود. او یک ‌سال بعد از مانیفست نواصولگرایی رونمایی کرد و بعد از چند ماه در نامه‌ای خطاب به جوانان اصولگرا از آنها خواست تا با ثبت‌نام در یک سامانه برای انتخابات مجلس یازدهم به جریان نواصولگرایی بپیوندند. حالا محسن پیرهادی از حلقه‌های نزدیک به قالیباف و عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید تا این لحظه 5474 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. البته چندی پیش نزدیکان قالیباف از ثبت‌نام 6000 نفری خبر می‌دادند که چندان با آمار امروزشان همخوانی ندارد. آن‌طور که قالیباف در این میدان یکه‌تاز نشان می‌دهد بعید است تصمیم داشته باشد بر سر سفره وحدت با اصولگرایان سنتی که زمانی آنها را پدرخوانده معرفی کرده بود، بنشیند.
میدان‌داری جامعه‌ روحانیت
در اردوگاه اصولگرایی هر کسی حرف خودش را می‌زند؛ قالیباف که پروژه «نواصولگرایی» را دنبال می‌کند، شورای وحدت هم به دنبال راهی است تا بتواند احزاب اصولگرا را بر سر میز وحدت بیاورد، ازسوی دیگر پایداری‌ها هم همچنان نقش «بازی‌خراب‌کن» جریان راست را بازی می‌کنند و می‌خواهد از مدل ویژه حزب پایداری با همان ایده اصلح پیروی کند؛ اما در این میان جامعتین هم که زمانی محوریت وحدت بود و حرف آخر در میان اصولگرایان را می‌زد، چند سالی است که احزاب دیگر مانند گذشته حرف‌شنوی از آنها ندارند و حالا حداقل جامعه روحانیت مبارز به دنبال راهی است تا آن نقش و جایگاه گذشته خود را بازیابی کند. برای همین بعد از اصلاح اساسنامه‌ حالا چند ماه مانده به انتخابات دایره جلساتش با احزاب اصولگرا گسترده‌تر و البته پررنگ‌تر می‌شود. محمدحسین موسی‌پور، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و مسوول کمیته تشکیلات جامعه روحانیت به فارس می‌گوید: در ادامه جلسات گذشته و برای هم‌اندیشی و بررسی زمینه‌های تعامل و همگرایی احزاب و تشکل‌های انقلابی و ارزشی که به صورت ماهانه و به ابتکار جامعه روحانیت به راه افتاده پنجشنبه این هفته نیز جلسه‌ای برگزار خواهد شد. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تاکید کرد که رویکرد ما دعوت از همه تشکل‌های ارزشی و ولایی و تعامل حداکثری با همه آنهاست.
پایش لیست امید
«با لیست امید به مجلس آمدند اما راه‌شان را جدا کردند»، «با ما سلفی می‌گیرند زنبیل‌شان را جای‌ دیگری می‌گذارند.» نمونه این جمله‌ها را از سال 95 تا امروز که به ماه‌های آخر مجلس دهم نزدیک می‌شویم، زیاد شنیده‌ایم. در کنار این حرف‌ها این موضوع را هم که ساز و کار معرفی لیست در مجلس آینده متفاوت خواهد بود را هم زیاد شنیده‌ایم. حال از ماه‌ها پیش یعنی دقیقا با شروع دور جدید جلسات شورای عالی سیاستگذاری، زمزمه‌ها درباره تشکیل کارگروه پایش لیست امید هم به گوش رسید؛ کارگروهی که ریاستش را محمود صادقی به عهده دارد. موضوعی که موسوی‌لاری نیز در مصاحبه‌ای با ایلنا به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کارگروه فرم‌هایی تهیه شده که منتخبان فعلی جریان اصلاح‌طلبی در مجلس و شورای شهر با یک استاندارد واحد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.مدل‌های مختلفی در این فرم‌ها پیش‌بینی شده است ازجمله اینکه از خود منتخبان بپرسند که به نظر خودشان چقدر کار کرده‌اند و همچنین از همکار، رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی هم می‌پرسند که عملکرد آن فرد چگونه بوده است و درنهایت با یک بارم‌بندی و نمره مشخص اعلام می‌کنند آن فرد مناسب آن جایگاه هست یا نیست. او می‌گوید: ازجمله موضوعاتی که در این فرم‌ها پیش‌بینی شده است میزان بهره‌وری شخصی از امکانات عمومی توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر است،بنابراین چون اصلاح‌طلبان روی مساله فساد به‌صورت خاص حساسیت دارند بدون تعارف و بدون اینکه اغماضی در این موضوع صورت بگیرد، نسبت به کارکرد همه منتخبان در شورا با مجلس بررسی انجام می‌دهند؛ اگر به این نتیجه رسیدند که نمره فردی از نصاب مشخص شده پایین‌تر است، آن فرد را کنار می‌گذارند.
شورای نگهبان و چالش انتخابات آزاد
«انتخابات آزاد» کلید‌واژه‌ای است که همواره درباره آن صحبت شده و یکی از انتقادات اصلاحات ازقضا متوجه آن است؛ موضوعی که هرگاه صحبتش به میان می‌آید، پای شورای نگهبان هم به میان می‌آید. البته عباسعلی کدخدایی که این روزها سپر دفاع شورای نگهبان شده همواره موضوع رد صلاحیت‌ها را حق شورای نگهبان معرفی کرده است. او حتی معتقد است این نظارت تا بعد از برگزاری انتخابات و یعنی تا صدور اعتبارنامه ادامه خواهدداشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36421/نسخه-اصلاح‌طلبان-و-اصولگرایان-برای-انتخابات
بستن   چاپ