ایران پرسمان
اظهارات مقام روس در مورد پیوستن به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 15:18:51
ایران پرسمان -
اظهارات مقام روس در مورد پیوستن به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز
٥١٨
٠
فارس / معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که هیچ پیشنهاد و تماسی در ارتباط با پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا در تنگه هرمز دریافت نکرده‌اند.
«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در خصوص پیوستن به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز گفت که روسیه هیچ‌گونه پیشنهادی درباره پیوستن به این ائتلاف دریافت نکرده است.
وی در این خصوص توضیح داد: «هیچ‌کس هیچ‌چیزی به ما پیشنهاد نداده است. افراد معمولاً تماس‌هایی می‌گیرند و می‌گویند چه چیزی می خواهند و ایده‌هایشان را مطرح می‌کنند. بعنوان مثال، ما پیشنهاد خود در خصوص امنیت جمعی در تنگه هرمز را مطرح می‌کنیم. امروز، یکبار دیگر، آن را ارائه می‌دهیم و آن را منتشر می‌کنیم، با اینحال، شخصاً به هیچ عنوان نمی‌دانم پیشنهاد همکاران آمریکایی ما چه چیزی است».
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد که واشنگتن به دنبال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی دریایی برای محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز است.
به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی که یکی از این نفتکش‌ها متعلق به یک شرکت ژاپنی بود آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آبهای خلیج فارس به کشورهای مختلف ارائه کرده است.
پس از آن انگلیس به طور غیرقانونی، نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد و روز پنجشنبه نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک فروند نفتکش انگلیسی را به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.
«یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن نیز امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران تأکید کرد که کشورش، موضوع پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز را بررسی نمی‌کند.
بوگدانوف همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به سوریه اشاره کرد و گفت که مسکو انتظار دارد که کمیته قانون اساسی سوریه قبل از مذاکرات در چارچوب نشست «آستانه» در اول و دوم آگوست (10 و 11 مردادماه) تشکیل شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً از اقداماتی در جهت برگزاری نشستی در خصوص سوریه در چارچوب نشست آستانه خبر داده بود و از اقدامات سازمان ملل در خصوص نزدیکی میان دولت و معارضان این کشور استقبال کرد و گفت: «معتقدم که به زودی به تصمیم خوبی در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه دست می‌یابیم.»
تشکیل کمیته قانون اساسی از برای اولین بار از سوی ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه پیشنهاد شد و «استفان دی میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در امور سوریه اجرا شدن این پیشنهاد را اساس فعالیت‌های خود قرار داد اما به هدف خود نرسید. پس از او نیز «گیر پدرسون» در این راستا تلاش می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36559/اظهارات-مقام-روس-در-مورد-پیوستن-به-ائتلاف-آمریکایی-در-تنگه-هرمز
بستن   چاپ