ایران پرسمان
رحیمی: هیچ برتری بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 17:34:39
ایران پرسمان -
رحیمی: هیچ برتری بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد
k ٣
١
خانه ملت /عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سوء برداشت‌های رسانه‌ای از اظهارات وی درباره بررسی تابعیت اکتسابی افراد برای قرار گرفتن در جایگاه سیاسی، گفت: هیچ برتری قومی و نژادی بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص موضوعی که در صحن علنی مجلس و خطاب به آقای کریمی قدوسی مطرح شد، گفت: متاسفانه این اظهارات سوء برداشت و تعبیر نادرستی تحت عنوان مسأله تفاوت‌های نژاد پرستی را دنبال داشت، ما با توجه به تاکید آموزه‌های دین اسلام به تقوا و ایمان، برتری هیچ قوم و فرهنگی بر دیگری را نمی‌پسندیم.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه ایه شریفه «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ» را یادآور شد و تصریح کرد: قرآن این تفاوت‌ها را برای شناخت و تمایز و تفاوت ها را بر پایه قومیت‌ها جهت تفکیک از یکدیگر مطرح می‌کند و منظور برتری قومی بر قوم دیگر نیست.
مردم افغانستان دارای پیشینه تاریخی، دینی و فرهنگی مشترک با ایرانیان
وی افزود: من در اظهارات خود قصد برتر دانستن قوم خود بر دیگران را نداشتم، مردم افغانستان با ایمان و دارای پیشینه تاریخی، دینی و فرهنگی مشترک با ایرانیان هستند، از این رو ما طی این سالیان میلیون‌ها افغانی در کشور خود پذیرایی کردیم.
هیچ برتری بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد
رحیمی جهان آبادی با اشاره به فعالیت چهارساله خود در کشور افغانستان، گفت: من از محبت و مهمان نوازی مردم افغان در این چهار سال برخوردار بودم و در حال حاضر هم دوستان ما کسانی هستند که در فضای دانشگاهی و پارلمان افغانستان حضور دارند، لذا مردم افغانستان را مانند مردم کشور خود عزیز می‌دانیم و هیچ تفاوتی بین خود و آنها قائل نیستیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: من در اظهارات خود تفاوت در تابعیت را مطرح کردم، آنچه در واقعیت در همه کشورها وجود دارد و کسی که بخواهد در جایگاه سیاسی قرار بگیرد باید تابعیت اکتسابی و ذاتی آن در نظر گرفته شود. این اظهارات هم در صحن در پاسخ به اظهارات نماینده‌ای بود که پیش از این مطالبی را مطرح کرده بود.
افغان‌ها بخش عمده ای از فرهنگ چند هزار ساله ایران هستند
رحیمی جهان‌آبادی ضمن تاکید بر ارادت ویژه خود به مردم افغانستان، گفت: نمی‌خواهم این سوء برداشت در روابط فرهنگی بین دو کشور خدشه‌ای وارد کند. من از همه آنها خاطره خوش دارم، لذا اگر کدورتی پیش آمده من از همه این عزیزان عذرخواهی می‌کنم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران هیچ تحقیر فرهنگی و قومی و نژادی معنا ندارد، افغان‌ها بخش عمده ای از فرهنگ چند هزار ساله ایران هستند./

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36615/رحیمی--هیچ-برتری-بین-مردم-ایران-و-افغانستان-وجود-ندارد
بستن   چاپ