ایران پرسمان
قارچی با توانایی استخراج طلا
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 19:59:08
ایران پرسمان -
قارچی با توانایی استخراج طلا
٣٨
٠
گجت نیوز / دانشمندان استرالیایی به تازگی به توانایی عجیب یک گونه از خانواده قارچ‌ها در زمینه استخراج طلا پی بردند! این قارچ عجیب، لایه‌های درونی خودش را با طلا می‌پوشاند.
طلا فلز گرانبهایی است که برخلاف باور عموم مردم، صرفا یک وسیله تزئینی نیست و در صنعت هم استفاده‌های بی‌شمار و گوناگونی دارد. هرکسی که در طول عمرش حتی فقط یک‌بار، نگاهی به قیمت طلا انداخته باشد، احتمالا بلافاصله هم به فکر پیدا کردن راه‌هایی برای استخراج طلا افتاده است! قیمت بالای طلا، صرفا بخاطر ظاهر و کاربردهای این فلز در صنعت نیست؛ دلیل اصلی گران بودن طلا، نایاب بودن آن است. نایاب بودنی که بیش از هرچیزی، بخاطر سخت بودن فرایند استخراجش بوجود آمده است. اما دانشمندان استرالیایی اخیرا توانایی عجیب یک نوع قارچی که پیشتر کشف شده بود را پیدا کردند؛ این قارچ، متخصص استخراج طلا است!

این قارچ عجیب، نام عجیبی هم دارد! فوساریوم اُکسیسپُروم (Fusarium Oxysporum) نامی است که دانشمندان روی این قارچ گذاشته‌اند. فوساریوم به صورت غریزی، توانایی یافتن و استخراج طلا را دارد. خبر خوب برای انسان‌ها این است که این قارچ صورتی‌رنگ، طلاهای یافت شده را مصرف نمی‌کند و صرفا از آن‌ها به عنوان پوشش استفاده می‌کند. البته واضح است که ابعاد قطعات طلای استخراج شده توسط این قارچ، فوق‌العاده کوچک است و نگه داشتن یکی از این قارچ‌ها در زیرزمین خانه‌تان، نمی‌تواند به ثروتمند شدنتان ختم شود!
دانشمندان هنوز اطلاعات بسیار اندکی در رابطه با نحوه کار این قارچ دارند اما حدسی که می‌زنند این است که فوساریوم، پولک‌های بسیار کوچک طلا را پیدا می‌کند و سپس در یک فرایند اکسیداسیون که با دیگر فرایندهای شیمیایی هم همراه می‌شود، این پولک‌ها را به قطعات سفت‌تر و سخت‌تری تبدیل می‌کند و سپس در پیچک‌های خودش نگهداری می‌کند. این توانایی فوساریوم، دانشمندان را امیدوار کرده است که شاید بتوانند با کمک این قارچ، از دل ضایعات هم طلا بیرون بکشند!
قارچ‌ها توانایی بازیافت و تغییر شکل عناصری مانند آلومینیوم، آهن، منگنز و کلسیوم را دارند و این یک اصل ثابت شده علمی است. اما چیزی که دانشمندان و زیست‌شناسان را بهت‌زده و متعجب کرده، توانایی فوساریوم اکسیسپروم در تغییر و دست‌کاری فلز طلا است. دلیل این موضوع هم منفعل بودن بسیار زیاد طلا و عدم علاقه‌اش به شرکت در فرایندهای شیمیایی است.
تسینگ بوهو (Tsing Bohu) که مقاله مربوط به این کشف جدید را همراه با تیمش نوشته است، معتقد است درک نحوه عملکرد این قارچ، می‌تواند نتایجی بسیار فراتر از صرفا استخراج طلا داشته باشد. او معتقد است اگر بشر بتواند نحوه کار این قارچ را به طور کامل متوجه بشود، آنگاه انقلابی در نحوه استخراج طلا و دیگر فلزاتی که انسان به آن‌ها نیاز دارد، رخ می‌دهد. مهمترین اتفاقی که این انقلاب می‌تواند رقم بزند، به حداقل رساندن یا حتی صفر کردن آسیب‌هایی که در طی فرایند استخراج طلا و دیگر فلزات به طبیعت وارد می‌شود، است.
جالب است بدانید که استفاده از موجودات زنده (البته اگر قارچ را موجودی زنده قلمداد کنیم) برای استخراج طلا، چیزی نیست که تازه بشر به فکر آن افتاده باشد. اتفاقا در همین کشور استرالیا که دومین صنعت بزرگ طلاسازی در سرتاسر دنیا را دارد هم، قبلا تحقیقات زیادی در رابطه با استفاده از درختان، حشرات و دیگر موجودات زنده برای استخراج طلا صورت گرفته بود. اما تا این لحظه، توانایی فوساریوم اکسیسپروم در استخراج طلا، امیدوارکننده‌ترین کشفی است که نه فقط دانشمندان استرالیایی، بلکه بشریت در زمینه استخراج طلا توسط موجوداتی غیر از انسان، داشته است.
اما این قارچ عجیب، تاریخچه جالبی هم دارد. ظاهرا سال‌ها قبل، دولت آمریکا قصد داشته تا با استفاده از این قارچ، یک سلاح بیولوژیکی با نام مامور سبز (Agent Green) درست کند. هدف ساخت این سلاح بیولوژیکی، نابود کردن محصولات گیاهی غیرقانونی‌ای بوده که در مزارع کشور کلمبیا کشت می‌شدند. به عنوان مثال، این سلاح بیولوژیکی قرار بوده مزارع کوکائین در کلمبیا را مورد هدف قرار دهد! اما در هرصورت و بنا به دلایلی، ظاهرا دولت آمریکا از ساخت یا حداقل استفاده از این سلاح منصرف شده و درعوض اجازه داده تا این قارچ، یک گوشه و در آرامش، به استخراج طلا مشغول شود!

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/40028/قارچی-با-توانایی-استخراج-طلا
بستن   چاپ