ایران پرسمان
پنجاهمین سالروز آتش‌زدن مسجد الاقصی
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:04:34
ایران پرسمان -
پنجاهمین سالروز آتش‌زدن مسجد الاقصی
٢٥٠
١
ایسنا / 50 سال پیش در چنین روزی مسجد الاقصی به آتش کشیده شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در چنین روزی در 21 اوت سال 1969، "مایکل دینس روهن" یهودی جنایتکار استرالیایی‌الاصل اقدام به آتش زدن مسجد الاقصی کرد.
در این آتش‌سوزی بیش از یک سوم مساحت مسجد الاقصی از جمله تعدادی از منبرهای تاریخی آن، گنبدها، دیوارها، درها و پنجره‌ها و حتی مصلاهای آن در آتش سوخت.
فلسطینیان در نهایت جلوی گسترش دامنه آتش‌سوزی را گرفته و اجازه ندادند دیگر بخش‌های مسجد الاقصی طعمه حریق شود.
رژیم صهیونیستی عامل این آتش‌سوزی را که به نام گردشگر وارد فلسطین اشغالی شده بود بازداشت کرد اما در نهایت مدعی شد او مشکل روانی دارد و پس از مدتی بستری در تیمارستانی در نزدیکی عکا، او را به کشورش بازگرداند.
این جنایت واکنش‌های گسترده‌ای را به ویژه در کشورهای اسلامی در پی داشت و تظاهرات‌هایی در محکومیت آن برگزار شد.
یکی از پیامدهای این جنایت، تاسیس سازمان همکاری اسلامی بود که تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند. البته این سازمان تا به امروز نیز نتوانسته جلوی تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و ویرانی‌ها و حفاری‌های زیر و اطراف آن را بگیرد.
شورای امنیت نیز قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر همان سال صادر کرد و ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی، خواستار لغو تدابیر و اقدامات این رژیم با هدف تغییر وضعیت حاکم بر قدس شد.
منبر صلاح الدین ایوبی (یا منبر نور الدین زنگی) که در این آتش‌سوزی سوخت، به دستور ملک حسین پادشاه اردن بازسازی شد و در سال 2007 در مسجد الاقصی قرار داده شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43180/پنجاهمین-سالروز-آتش‌زدن-مسجد-الاقصی
بستن   چاپ