ایران پرسمان
درآمد 20 میلیاردی سازمان لیگ!
شنبه 2 شهريور 1398 - 09:43:50
ایران پرسمان -
درآمد 20 میلیاردی سازمان لیگ!
k ٢.٢
٠
آی اسپورت / متن پیش رو در آی اسپورت منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سازمان لیگ هر سال مبالغ قابل توجهی را بابت حق عضویت و ثبت‌نام از باشگاه‌ها و اعضای‌شان دریافت می‌کند. حق عضویت و ثبت‌نام بازیکنان، مربیان، مدیران رسانه و سرپرست‌های باشگاه‌ها هر سال درصدی ثابت بوده و روی هم رفته حدود 5 درصد از مبلغ قرارداد آنها را شامل می‌شود. حق عضویت باشگاه‌ها اما ماجرای تازه‌ای است که از این فصل به طور مشخص از باشگاه‌ها گرفته می‌شود. ماجرا از این قرار است که باشگاه‌ها در فصل‌های گذشته با سازمان لیگ به توافق می‌رسیدند که مبلغ عضویت باشگاه‌ها را از درآمد حاصل از تبلیغات محیطی که طلب باشگاه‌ها از سازمان لیگ بود، برداشت کنند.
این فصل اما قرار بر این است که باشگاه‌ها این مبلغ را به طور مستقیم به حساب سازمان لیگ واریز کنند. مبلغی که در مقایسه با فصل‌های گذشته حدود 8 یا 9 درصد افزایش یافته و در حال حاضر به رقم 120 میلیون تومان حق عضویت برای هر باشگاه رسیده است.
با این حساب سازمان لیگ، این فصل فقط بابت حق عضویت 16 باشگاه‌ لیگ برتری، درآمدی معادل یک میلیارد و 920 میلیون تومان خواهد داشت. این مبلغ نزدیک به دو میلیارد، جدا از مبالغی است که سازمان لیگ بابت حق عضویت و ثبت نام از بازیکنان و مربیان، سرپرست‌ها و مدیران رسانه دریافت می‌کند. مبالغی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
محاسبه مبلغ دقیق دریافتی سازمان لیگ از قرارداد بازیکنان تقریباً امکان‌پذیر نیست. واضح است که رقم دقیق قرارداد بازیکنان لیگ‌برتری معمولاً رقمی نیست که در سازمان لیگ ثبت می‌شود. سال‌هاست همه این واقعیت را می‌دانند که رقم قرارداد بازیکنان معمولاً بیشتر از رقمی است که در سازمان لیگ ثبت می‌شود. رقم‌هایی هم که گهگاه درباره مبلغ حقیقی قرارداد بازیکنان شنیده می‌شود، در حد شنیده‌هاست و هرگز به تأیید رسمی و قطعی بازیکن و باشگاه نمی‌رسد.
به عنوان مثال شنیده‌ها حاکی از این است که مبلغ قرارداد علیرضا بیرانوند بیشتر از 6 میلیارد تومان است. یا خبرهایی درباره این شنیده می‌شود که باشگاه‌هایی مثل سپاهان بخشی از مبلغ قرارداد بازیکنان را به صورت حواله‌های آهن به آنها می‌دهد و اینها هرگز در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود. با توجه به همه این موارد که محاسبه دقیق مبلغ قرارداد بازیکنان لیگ برتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌خواهیم با در نظر گرفتن میانگین رقمی که در سازمان لیگ معمولاً برای قرارداد هر بازیکن ثبت می‌شود، درآمد حاصل از حق عضویت بازیکنان را محاسبه کنیم.
هر تیم لیگ برتری معمولاً 28 بازیکن اصلی دارد که با توجه به 16 تیمی بودن لیگ برتر، می‌توان تعداد بازیکنان شاغل در لیگ را 448 نفر دانست. اگر میانگین رقم قرارداد هر بازیکن را فقط 600 میلیون تومان در نظر بگیریم که قطعاً رقم واقعی بیشتر از این است، مبلغ قرارداد همه بازیکنان یک تیم، 16 میلیارد و 800 میلیون تومان خواهد بود. 5 درصدی که بابت عضویت و ثبت‌نام بازیکنان دریافت می‌شود، برای یک تیم 840 میلیون تومان است که برای 16 تیم لیگ برتری به رقم 13 میلیارد و 440 میلیون تومان می‌رسد. به این درآمدها باید مبالغ حاصل از درآمد عضویت و ثبت‌نام اعضای کادرفنی را هم اضافه کنیم.
کمترین مبلغ قرارداد مربیان لیگ برتری، به طور میانگین یک میلیارد تومان است که بعضی از سرمربیان بیشتر از این مبلغ را دریافت می‌کنند. دستمزد سه دستیار هر سرمربی به اضافه بدنساز، آنالیزور و مربی گلرها را هم هر نفر حدود 150 میلیون تومان به طور میانگین درنظر بگیریم. این رقم برای هر تیم لیگ برتری حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان خواهد بود که 5 درصد آن 100 میلیون تومان می‌شود. این مبلغ برای 16 تیم لیگ برتری به رقمی بالغ بر 2 میلیارد تومان می‌رسد.
علاوه بر این اگر 16 سرپرست تیم‌های لیگ برتری با مبلغ قرارداد تقریبی 100 میلیون تومان و 16 مدیررسانه تیم‌های لیگ برتری با مبلغ قرارداد تقریبی 80 میلیون تومان را هم حساب کنیم به رقم 2 میلیارد و 880 میلیون تومان می‌رسیم. به این مبلغ قرارداد پزشک و فیزیوتراپ را هم اگر به طور میانگین اضافه کنیم باید حدود تقریبی 5 میلیارد تومان را به قرارداد سرپرست، مدیررسانه و تیم پزشکی تیم‌های لیگ برتری اختصاص داد که 5 درصد از این مبلغ حدود 250 میلیون تومان خواهد بود.
در کنار همه اینها سازمان لیگ دو میلیون تومان هم به ازای صدور کارت بازی و مربیگری از بازیکنان و کادرفنی دریافت می‌کند که اگر این رقم را همان 2 میلیون تومان سابق و بدون افزایش قیمت در نظر بگیریم، درآمد حاصل از صدور کارت مربیگری و حضور در کنار زمین معادل 288 میلیون تومان خواهد بود و درآمد حاصل از صدور کارت بازی بازیکنان لیگ برتری به 896 میلیون تومان می‌رسد.
نگاهی به مبالغ محاسبه شده گواه این است که سازمان لیگ بابت همین حق عضویت و ثبت‌نام‌ها، در آستانه لیگ برتر درآمدی بالغ بر 20 میلیارد تومان دارد. رقم قابل توجهی که در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند در برگزاری رقابت‌ها و ارائه خدمات به تیم‌های لیگ برتری گره بسیاری از مشکلات سازمان لیگ را باز کند. این اما در حالی است که در دوره‌های گذشته معمولاً در ازای پرداخت چنین رقمی، باشگاه‌ها، بازیکنان و مربیان، خدمات قابل توجهی از سازمان لیگ دریافت نکرده‌اند.
جالب‌تر اینجاست که این درآمد تقریبی 20 میلیاردی فقط به لیگ برتر مربوط می‌شود. سازمان لیگ برای لیگ‌های دسته یک و دو هم حق عضویت از بازیکنان و باشگاه‌ها دریافت می‌کند. به گواه یکی از مسئولان مربوطه، هر باشگاه لیگ یکی 23 میلیون تومان به عنوان حق عضویت دریافت می‌کند و هر بازیکن یک میلیون و 500 هزار تومان بابت عضویت خودش می‌پردازد.
به اینها باید مبالغی که سازمان لیگ از تیم‌های مناطق کشور و تیم‌های پایه دریافت می‌کند را هم اضافه کنیم. سازمان لیگ برای مسابقات مناطق کشور، از هر تیم 6 میلیون تومان بابت ورودی مسابقات و 500 هزار تومان حق عضویت دریافت می‌کند. که اگر بخواهیم درآمد حاصل از مسابقات مناطق و لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر را هم حساب کنیم به رقم‌های بسیار بالاتری می‌رسیم و این سؤال پررنگ‌تر از قبل در ذهن‌مان تکرار می‌شود که سازمان لیگ، این درآمد چند ده میلیاردی را صرف چه می‌کند؟ در ازای دریافت این مبالغ چه خدماتی به تیم‌ها ارائه می‌کند؟ چرا هرگز مسئولان سازمان لیگ بابت این موضوع توضیح شفافی ارائه نداده‌اند و دریافت این مبالغ در ازای خدماتی که به صفر نزدیک است را حق مسلم خود می‌دانند؟
درآمد حاصل از حق عضویت باشگاه‌های لیگ برتر؛ یک میلیارد و 920 میلیون تومان
حداقل درآمد حاصل از حق عضویت و ثبت‌نام بازیکنان لیگ برتر با نظر به دقیق نبودن مبالغ، بالغ بر 14 میلیارد تومان
حداقل درآمد حاصل از حق عضویت و ثبت‌نام مربیان لیگ‌برتر با نظر به دقیق نبودن مبالغ، بالغ بر 2 میلیارد تومان
حداقل درآمد حاصل از حق عضویت و ثبت نام سرپرست، مدیررسانه و تیم پزشکی در لیگ برتر؛ 250 میلیون تومان
صدور کارت مربیگری و حضور در کنار زمین؛ 288 میلیون تومان
صدور کارت بازی برای بازیکنان تیم‌ها؛ 896 میلیون تومان
-------------------------------------------
مجموع درآمد سازمان لیگ؛ 19 میلیارد و 254 میلیون تومان

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43319/درآمد-20-میلیاردی-سازمان-لیگ!
بستن   چاپ