ایران پرسمان
ونزوئلا و آمریکا، در مسیر مذاکره
شنبه 2 شهريور 1398 - 09:44:04
ایران پرسمان -
ونزوئلا و آمریکا، در مسیر مذاکره
k ٥
٣
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نیکلاس مادورو تأیید کرده که دولتش در حال مذاکره با نمایندگانی از دولت ترامپ است
آمریکایی‌ها برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا هر آنچه از تهدید ، تحریم و فشار اقتصادی و سیاسی در توان داشتند، کردند اما عدم ‌موفقیت در این مسیر آنها را بر سر میز مذاکره با مادورو و رفقایش کشانده است.
مادورو که همین 4‌ماه پیش، شش‌ساله شدن ریاست‌جمهوری‌اش را جشن گرفت، دیروز در یک نطق تلویزیونی تأیید کرد که برخی مقام‌های «بلندپایه» دولت او طی چند‌ماه گذشته مشغول مذاکره با طرف‌های آمریکایی بوده‌اند. او تأکید کرد که این مذاکرات با مجوز او و زیرنظر شخص او انجام شده است.
سخنان مادورو پس از آن مطرح شد که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از در جریان بودن مذاکرات محرمانه میان شماری از افراد بانفوذ و قدرتمند در دولت مادورو با نمایندگان دولت آمریکا خبر داد. آسوشیتدپرس این مذاکرات را نشانه ایجاد شکاف در دولت مادورو دانست و نوشت که مذاکره‌کنندگان بیشتر نگران سرنوشت خود پس از برکناری نیکلاس مادورو و افتادن زمام امور به‌دست مخالفان هستند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، «دیوسدادو کابلو» را فردی معرفی کرده‌ که آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر با او بر سر میز مذاکره نشسته‌اند. کابلو را پس از مادورو، قدرتمندترین فرد در ونزوئلا می‌دانند. او یکی از متنفذترین چهره‌های سیاسی و امنیتی ونزوئلاست که اکنون ریاست شورای مؤسسان این کشور را بر‌عهده دارد. شورای مؤسسان را نیکلاس مادورو 2سال قبل در بحبوحه اعتراض‌های خیابانی و بعد از انحلال پارلمان تاسیس کرد تا قانون اساسی جدید ونزوئلا را تهیه کند. آسوشیتدپرس مدعی شد که آمریکایی‌ها قصد داشته‌اند از طریق مذاکره با دیوسدادو کابلو، در ساختار بسته قدرت در دولت مادورو نفوذ کنند.
آسوشیتدپرس همچنین گزارش داده که کابلو نخستین ملاقاتش با طرف‌های آمریکایی را در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، داشته است. گفته می‌شود، این سیاستمدار 56ساله از طریق واسطه‌ها با موریچیو کلاور کرون، یکی از مسئولان ارشد آمریکای لاتین در شورای امنیت ملی آمریکا، مذاکره می‌کرده است. در مورد جزئیات این مذاکرات، اطلاعاتی در دسترس نیست اما وب‌سایت Axios‌ گزارش داده است که برای آمریکا مذاکره با کابلو اهمیت بسیاری داشته، چرا که تصور می‌شود او حتی توانایی سرنگون کردن مادورو را داشته باشد.
سخنان دیروز مادورو اما تقریبا به تمامی شایعه‌ها پایان داد؛ شایعه‌هایی که محور آن مذاکرات محرمانه به دور از چشم مادورو و با هدف سرنگونی حکومت او بود. نیکلاس مادورو در سخنان خود که از تلویزیون ملی ونزوئلا پخش می‌شد، گفت که تلاش داشته از طریق مذاکره، شناخت بهتری از «انقلاب بولیواری در قرن 21» و سیاست‌های آن به دونالد ترامپ بدهد.
رد پای ترامپ در بحران ونزوئلا
ساعاتی پیش از مادورو، رئیس‌جمهور آمریکا هم در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که دولتش با «چندین نماینده از ونزوئلا» در حال مذاکره است. ترامپ جزئیات بیشتری ارائه نکرد و گفت ترجیح می‌دهد فعلا اسمی از مذاکره‌کنندگان ونزوئلایی نیاورد. او در حالی خبر مذاکره با دولت نیکلاس مادورو را تأیید می‌کند که 6‌ماه پیش، تمام‌قد از مخالف او یعنی خوان گوایدو حمایت کرده بود. ترامپ اعلام کرد که دیگر مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا نمی‌پذیرد و گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسد. 50کشور هم آمریکا را در این رابطه همراهی کردند. ترامپ حتی تهدید کرد که اگر دولت ونزوئلا مخالفان را سرکوب کند، آمریکا حق استفاده از «همه گزینه‌های ممکن» را محفوظ می‌داند. همان موقع، نیکولاس مادورو آمریکا را متهم کرد که به‌دنبال ساقط کردن دولت او از طریق کودتاست.
طی ماه‌های بعد، ونزوئلا بار دیگر صحنه درگیری‌های گسترده و خونین میان نیروهای امنیتی و مخالفان دولت مادورو بود. اندکی بعد، خیابان‌های کاراکاس و دیگر شهرهای بزرگ ونزوئلا به صحنه رویارویی هواداران مادورو و مخالفان او تبدیل شد تا جامعه این کشور بیش از هر زمان دیگری دو پاره شود. طی این مدت بیش از 70نفر نیز کشته شده‌اند.
31‌ماه است که دونالد ترامپ ساکن کاخ سفید است. طی این مدت، اختلاف نظر میان او و برخی اعضای کابینه‌اش بر سر مسائل مختلف سیاست خارجی آمریکا ازجمله ونزوئلا باعث جدایی بسیاری از آنها از دولت شده است. ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جان کلی رئیس دفتر ترامپ جزو افرادی هستند که با سیاست‌های او در قبال ونزوئلا مخالف بودند و اکنون دیگر جایی در دولت ندارند. خواسته ترامپ استفاده جدی‌تر از ابزار نظامی بود که متیس، تیلرسون و کلی با آن‌ مخالف بودند. اقدامات اخیر آمریکا در حمایت از مخالفان مادورو، حاصل اعمال نفوذ چهره‌های تندرویی همچون جان بولتون و مایک پمپئو بوده است که جانشین‌ این افراد شده‌اند.
اکنون به‌نظر می‌رسد دیگر دونالد ترامپ هم از خوان گوایدو و اطرافیانش ناامید شده است. با آغاز مذاکرات محرمانه میان ونزوئلا و آمریکا، ماجرای روابط پرتنش دوطرف، به خانه اول رسیده است؛ بازگشتی که البته به قیمت کشته شدن صدها نفر طی 6سال اخیر تمام‌شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43329/ونزوئلا-و-آمریکا،-در-مسیر-مذاکره
بستن   چاپ