ایران پرسمان
پاسخ حزب‌الله به تجاوز اسراییل
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 04:17:57
ایران پرسمان -
پاسخ حزب‌الله به تجاوز اسراییل
k ١.١
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| از هفته گذشته بسیاری منتظر یک درگیری جدی میان حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی بودند، زیرا از شنبه گذشته که اسراییلی‌ها به دمشق حمله کردند و دو پهپاد اسراییلی در بیروت سقوط کرد، همه منتظر پاسخ حزب‌الله لبنان به تجاوزهای رژیم اسراییل بودند. طی یک هفته گذشته ارتش اسراییل به طور کامل به صورت آماده‌باش درآمده بود، چراکه هر لحظه این احتمال وجود داشت که نیروهای حزب‌الله پاسخ اسراییل را بدهند، از همین رو بود که شنبه‌شب سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرده بود که به‌زودی پاسخ تجاوزهای اسراییل را خواهیم داد. عصر روز گذشته نیز خبر رسید که نیروهای حزب‌الله لبنان اولین اقدام خود را در راستای انتقام‌جویی از اسراییل برداشتند.
در بیانیه‌ای که حزب‌الله لبنان اعلام کرد: یگان شهیدان حسن زبیب و یاسر ضاهر یک خودروی نظامی اسراییلی را در مسیر پادگان «افیفیم» مورد هدف قرار داد و هر کس در آن قرار داشته کشته یا زخمی شده است. ارتش رژیم اسراییل نیز پس از حمله حزب‌الله در بیانیه‌ای تایید کرد که چندین موشک ضدتانک به خودروها و پایگاه‌های اسراییلی برخورد کرده و خساراتی را نیز برجا گذاشته است. اما بلافاصله پس از این اتفاق ارتش رژیم اسراییل به شکلی کور و بی‌هدف شروع به گلوله‌باران کردن دشت «مارون الراس» با یگان توپخانه‌ای خود کرد. تصاویر منتشر شده از منطقه نشان می‌دهد بخشی از زمین‌های کشاورزی در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی دچار حریق شده است. با وجود این ارتش لبنان گزارش داده که یک هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی به وسیله مواد آتش‌زا باعث آتش گرفتن مزارع در امتداد مرز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از این اتفاق درحالی که بنا بود بنیامین نتانیاهو نشستی با رییس‌جمهور هندوراس به منظور افتتاح دفتر نمایندگی این کشور در پایتخت خودخوانده رژیم اسراییل داشته باشد، این جلسه لغو شد و نتانیاهو یک جلسه امنیتی با فرماندهان نظامی و اطلاعاتی خود برگزار کرد. به گزارش شبکه خبری المنار، پس از این حمله بالگردهای اسراییلی زخمی‌های ارتش را به بیمارستان سیف واقع در منطقه الجلیل در شمال سرزمین‌های اشغالی منتقل کردند. البته برخی منابع عنوان می‌کنند به‌دلیل نگرانی از شرایط موجود برخی پروازها در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو تغییر مسیر داده‌اند. گفته می‌شود ارتش رژیم صهیونیستی تمام مسیرهای منتهی به مرز لبنان را مسدود کرده است. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که این پاسخ به ترور دو رزمنده‌ حزب‌الله در سوریه بود و حساب پهپاد‌های سقوط کرده در ضاحیه جداست. پس از پاسخ حزب‌الله به تجاوز و ترور اسراییل طی یک هفته گذشته سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در واکنش به تنش اخیر در مرز لبنان با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و امانوئل بون مشاور رییس‌جمهور فرانسه تلفنی صحبت کرد. با این حال بنیامین نتانیاهو در اولین واکنش‌ها نسبت به حمله حزب‌الله لبنان عنوان کرد که این اقدام بدون تاوان نمی‌ماند. گفتنی است بنیامین نتانیاهو پیش از این حمله در سخنانی که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، عنوان کرده بود، دشمنان اسراییل به‌ویژه ایران باید بدانند افرادی که به دنبال نابودی ما هستند خودشان را نابود می‌کنند و این در حالی است که حزب‌الله اجازه نداد این کلام نتانیاهو کامل منعقد شود که ماشین نظامی اسراییلی را منهدم کرد. فرماندهی ارتش اسراییل در مرزهای اشغالی شمال فلسطین عنوان کرده بود که هر لحظه آماده واکنش به اقدامات حزب‌الله هستیم، چراکه عنوان کرده بود مرخصی تمام سربازان لغو شده، سامانه دفاع موشکی تقویت شده، فرودگاه‌های غیرنظامی اطراف مرز با لبنان را نیز تعطیل کردند و نیروهای ارتش همگی به حالت آماده‌باش درآمدند. اما با وجود این آمادگی به نظر می‌رسد حزب‌الله لبنان ارتش اسراییل را غافلگیر کرد.
سیدحسن نصرالله نیز در تلویزیون المنار تاکید کرده بود که حملات اسراییل را تلافی خواهیم کرد. او تاکید کرد که اسراییل باید بداند که فضای هوایی لبنان برای هواپیماهای بدون سرنشین باز نیست و مقاومت زمان و مکان مناسبی را برای هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین اسراییلی در فضای هوایی انتخاب خواهد کرد. با این حال ارتش اسراییل بعد از حمله حزب‌الله مدعی شد که این اقدام تلافی‌جویانه هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است. نتانیاهو نیز در واکنش خود عنوان کرد که هیچ‌یک از نظامیان اسراییلی آسیبی ندیده است و در مورد گام‌های بعدی با درنظر گرفتن وضعیت تصمیم خواهیم گرفت. حتی ارتش اسراییل در توییتر خود مدعی شده که هیچ‌یک از نظامیان اسراییلی زخمی نشده و این در حالی است که رسانه‌ها از انتقال زخمی‌ها به‌وسیله آمبولانس و هلی‌کوپتر فیلم منتشر کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش آتش توپخانه‌‌ای اسراییل نیز فروکش کرده و باید دید آیا اقدام تلافی‌جویانه روز گذشته حزب‌الله وارد فاز گسترده‌تری خواهد شد یا در همین نقطه دوطرف بحران را متوقف می‌کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/48531/پاسخ-حزب‌الله-به-تجاوز-اسراییل
بستن   چاپ