ایران پرسمان
چرا قیمت درهم رشد کرد و برگشت؟
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 04:18:01
ایران پرسمان -
چرا قیمت درهم رشد کرد و برگشت؟
٥٦٧
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
براساس صحبت‌هایی که میان معامله‌گران رد و بدل می‌شود، می‌توان یکی از عوامل مهم رشد دلار در دو روز اخیر را افزایش نرخ حواله درهم دانست.
روز گذشته نرخ حواله درهم پیشروی خود را ادامه داد و از سطح 3 هزار و 150 تومانی نیز عبور کرد. یکی از قیمت‌هایی که حدود ساعت 2 بعدازظهر توسط یک معامله‌گر به‌عنوان نرخ فروش اعلام شد، عدد 3 هزار و 180 تومانی بود که حدود 40 تومان بیشتر از روز اول هفته بود. اما اینکه چرا قیمت حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفته است، دلایل متفاوتی دارد. گروهی باور دارند پس از تعطیلات عید قربان در دبی به تدریج میزان تقاضا برای درهم بالا رفته است، حال آنکه عده دیگری باور دارند درهم پس از نزدیک شدن به مرز روانی 3 هزار تومانی و افزایش خریدها، کف قیمتی خود را پیدا کرد؛ در نتیجه در شرایط فعلی بیشتر به‌‌دنبال آن است که سقف کوتاه مدت خود را پیدا کند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، به‌طور سنتی زمانی قیمت حواله درهم افزایشی می‌شود که تغییرات بنیادی در سمت عرضه و تقاضا رخ داده باشد؛ یعنی یا میزان تقاضا به حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده باشد یا میزان عرضه با کاهش مواجه شده باشد. در مورد افزایش تقاضا شاید بتوان به رشد تقاضای تجاری اشاره کرد که معمولا هر چقدر به سمت آذرماه حرکت کنیم، افزایش می‌یابد. با این حال، در مورد این موضوع، شاهد یا آمار خاصی وجود ندارد. عده زیادی از فعالان حتی عنوان می‌کنند رشد نرخ حواله درهم در روزهای اخیر چندان قابل توجه نبوده است که بتوان از تغییر متغیرهای بنیادی بازار صحبت کرد. از نظر آنها، بازار درحال تعدیل اثرات کاهشی است که در هفته گذشته تجربه کرد. به گفته آنها اگر قیمت درهم از محدوده 3 هزار و 300 تومانی عبور کند، می‌توان عنوان کرد که سطح تقاضا و عرضه با تغییرات بنیادینی مواجه شده است. همچنین آنها باور دارند کاهش بهای درهم از اواخر روز نشانگر آن بود که این ارز با تغییرات بنیادی مواجه نشده است. حدود ساعت 4 بعدازظهر درهم حدود 3 هزار و 145 تومان بود.
درحالی‌که عده‌ای از فعالان افزایش بهای دلار در بازار داخلی را ناشی از رشد نرخ حواله درهم می‌دانستند، گروه دیگری از معامله‌گران افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه خصوصا افغانستان و ترکیه را عامل افزایش قیمت بازار داخلی می‌دانستند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/48532/چرا-قیمت-درهم-رشد-کرد-و-برگشت؟
بستن   چاپ