ایران پرسمان
فرصت دوروزه اروپا
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 16:19:25
ایران پرسمان -
فرصت دوروزه اروپا
٨٨٩
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سخنگوی وزارت خارجه گفته بود روز دوشنبه روز دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و می‌خواهیم به دیپلماسی و گفت‌وگو فرصت دیگری بدهیم؛ از این رو ظریف به مسکو رفت و عراقچی هم به پاریس؛ هیاتی هم به وین رفت تا آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهد.
در حالی که به روزهای پایانی فرصت 60 روزه دوم ایران به طرف‌های مقابل برجام نزدیک می‌شویم، تحرکات دیپلماتیک برای جلوگیری از سومین گام ایران به‌منظور کاهش تعهدات برجامی افزایش یافته است.
وزیرامورخارجه که به روسیه رفته است در بدو ورود به این کشور گفت: «درباره برجام نیاز است دوستان روسی را در جریان آخرین تحولات و گفت‌وگوها در فرانسه قرار دهیم. بلافاصله به چین رفتم و آن‌ها را در جریان آخرین تحولات قرار دادم و بعد به روسیه آمدم و در دیدار با لاوروف دوستان روس را در جریان آخرین تحولات قرار خواهم داد.» وزیر خارجه با بیان اینکه با روسیه و چین مواضع مشترکی درباره برجام و بسیاری از تحولات جهانی داریم، خاطرنشان کرد:« لازم است این مشورت‌ها را ادامه دهیم.»
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: ما با روسیه روابط راهبردی داریم و این روابط راهبردی هم براساس همسایگی و هم براساس سیاست رهبران دو کشور است که نوعی جدید از روابط را بین دو کشور رقم زدند، هم به‌دلیل اینکه دولت روسیه در دوران‌های سخت در کنار ایران بوده و ما با دوستان دوران سخت حتماً معامله دیگری خواهیم کرد.
ظریف 17 اردیبهشت نیز به مسکو، سفر و 18 اردیبهشت و همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی با لاوروف دیدار کرده بود.
سفر معاون وزیر خارجه هم به پاریس پیرو مذاکراتی است که بین روسای‌جمهور ایران و فرانسه انجام شده تا جزئیات پیشنهادات مطرح‌شده از سوی غرب برای رسیدن به نتیجه بررسی شود؛ پیشنهاداتی که به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه در راستای اجرای برجام و تعهداتی است که طرف‌های اروپایی به‌ویژه سه کشور اصلی اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در برجام به آن متعهد هستند و دارند راهکارهایی را پیدا می‌کنند که اگر مورد توافق قرار بگیرد یک گام به جلوست و ایران نیز از آن استقبال خواهد کرد؛ چنان‌که علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص پیشنهاد امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به ایران گفته است: «رییس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت از ایران را پیشنهاد داده است.» وی با بیان اینکه طبق پیشنهاد فرانسوی‌ها این مبلغ در سه مرحله قرار است پرداخت شود، ادامه داد: «مکرون پیشنهاد داده تا در برابر این مبلغ فعلاً جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالاً از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد.»
هرچند ایران راه دیپلماسی و گفت‌وگو را باز گذاشته است اما در عین حال تاکید کرده که اگر در این مهلت کوتاه دو، سه روزه اروپا تصمیم جدی نگیرد، گام سوم را با قاطعیت برخواهد داشت؛ چنان‌که سخنگوی وزارت خارجه در کنار تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان تاکید کرده «گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران طراحی شده و آماده بوده و قطعاً از گام‌های اول و دوم محکم‌تر است.»
ایران در کنار دیپلماسی و شنیدن پیشنهادات مختلف اما شروط و اصولی دارد که بر آن‌ها پایبند است و باید این اصول از سوی طرف‌های مختلف رعایت شود. بر همین اساس، وزیرامورخارجه تاکید کرده که «تهران هیچ مذاکره‌ای در زمینه بازنگری مفاد برجام انجام نخواهد داد و اصلاً امکان آن وجود ندارد.» او همچنین تاکید کرده که «اگر آمریکا می‌خواهد درباره منطقه ما صحبت کند باید ابتدا درباره نقش مخرب خود در منطقه صحبت کند. ترامپ گفته که هفت تریلیون دلار در منطقه خرج و مداخله کردند و جز خسارت چیزی نداشته است. باید درباره برهم زدن روندهای معقول در منطقه ما صحبت کنند. آنچه رییس‌جمهوری فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست و آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در این توافق است.»
ظریف در عین حال در نشست خبری روز گذشته خود با لاوروف، نقش روسیه را به‌عنوان یکی از اعضای برجام برای به تفاهم رسیدن بسیار اساسی دانسته و تاکید کرده که «ما نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم، چون این دو کشور یعنی شرکای نزدیک ایران قبل از برجام، در دوران سختی بودند و هم‌اکنون روابط تجاری‌شان را باوجود فشارهای غیرقانونی آمریکا ادامه می‌دهند.»
وزیر خارجه ایران درباره طرح مکرون نیز گفت: «بحثی که با آقای مکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتماً به نفع کسی نخواهد بود. گفت‌وگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهند.»
امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز که قبل از خروج آمریکا از برجام تلاش‌هایی را صورت داد که مانع از این کار شود و کامیاب نبود، دوباره وارد میدان شد و سعی کرد تا به زعم خود ابتکارعمل را در دست بگیرد. در این مدت چند بار مکالمه تلفنی با همتای ایرانی داشت که این گفت‌وگوها بیش از پنج ساعت به‌ طول انجامیده است.
اگر اروپا نتواند در این مدت باقیمانده نظر ایران را جلب کند، پنجشنبه، 14 شهریور، ایران سومین گام خود را در کاهش تعهدات برجامی برخواهد داشت. تاکنون گزینه‌هایی که برای گام دوم در نظر گرفته شده، رسانه‌ای نشده است اما در همین خصوص «بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی 22 مرداد درباره گزینه‌های گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما گزینه‌های خود را درباره گام سوم به مسوولان کشور ارائه داده‌ایم و براساس شرایط باید توسط مسوولان در این خصوص تصمیم گرفته شود و پس از ابلاغ، سازمان انرژی اتمی آن را اجرا می‌کند. ما آمادگی کامل را برای اجرای سناریوهایی که پیشنهاد کرده‌ایم، داریم و سناریوها را از قبل ارائه داده‌ایم، ولی هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را به‌روز و آپدیت می‌کنیم. مدام در حال به‌روزکردن این گزینه‌ها هستیم، ولی اینکه کدام‌یک انتخاب شود، پس از بررسی شرایط سیاسی و تصمیم‌گیری مسوولان عالی کشور است و بعد از آن برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/48873/فرصت-دوروزه-اروپا
بستن   چاپ