ایران پرسمان
پاسخ؛ بدون جنگ
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 17:58:57
ایران پرسمان -
پاسخ؛ بدون جنگ
٨٠١
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| روز یکشنبه هر چند بسیاری نگران تنش‌های میان رژیم اسراییل و حزب‌الله لبنان شدند، اما درگیری‌ها به سرعت فروکش کرد و اگر چه رژیم اسراییل پس از مورد هدف قرار گرفتن یک خودروی ارتش این رژیم به شکل کور مرزهای جنوبی لبنان را گلوله‌باران کرد، ولی پس از دقایقی به سرعت همه‌ چیز فروکش کرد و همه‌ چیز تبدیل به بیانیه‌ها و گزارش‌هایی شد که از حواشی اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان به بیرون مخابره می‌شد. اگر چه اکنون ساعت‌ها از اقدام حزب‌الله می‌گذرد ولی ترکش‌های حرکت حساب ‌شده حزب‌الله لبنان برای اسراییل و شخص نتانیاهو ادامه دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نه می‌خواست و نه می‌توانست پاسخ درخوری به این اقدام حزب‌الله لبنان بدهد. از همین رو تنها گامی که اسراییلی‌ها برداشتند این بود که اعلام کنند که هیچ یک از سرباز‌های اسراییلی آسیب ندیدند.
ارتش اسراییل در بیانیه خود پس از این حمله اعلام کرد که تعدادی موشک ضدتانک از لبنان به سمت پایگاه افیفیم رژیم اسراییل در سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. جاناتان کنریک، سخنگوی ارتش اسراییل نیز در جمع خبرنگاران گفت که موشک‌های حزب‌الله باعث خسارت به این پایگاه شده و یک آمبولانس نظامی نیز مورد هدف این موشک‌ها قرار گرفته است. با این حال سخنگوی ارتش رژیم اسراییل گفت به نظر می‌رسد که وقایع تاکتیکی به پایان رسیده اما تهدیدهای عمیق‌تر حزب‌الله وجود دارد و همچنان باقی مانده است.
ارتش لبنان اعلام کرده که پس از اقدام حزب‌الله، اسراییلی‌ها حداقل 40 گلوله به سمت‌ شهرهای مرزی لبنان شلیک کردند. در بیانیه‌ای که از سوی سربازان حافظ صلح سازمان ملل متحده به دست الجزیره رسیده یونیفل از دو طرف خواستار کاهش تنش شده است. در این بیانیه آمده است که تماس‌های نزدیکی با دور طرف جریان دارد و ما از طرفین می‌خواهیم که از هر گونه فعالی که می‌تواند تنش‌ها را بیشتر کند خودداری کنند.
گفتنی است که این اولین ‌بار بود که حزب‌الله لبنان از زمان جنگ سال 2006 که میان حزب‌الله و اسراییل صورت گرفته بود به داخل سرزمین‌های اشغالی عملیات نظامی انجام می‌دهد.
شاهدان عینی صبح روز دوشنبه به رویترز گفتند که همه ‌چیز در مرز آرام است و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مرز در حال گشت‌زنی هستند و مشکل خاصی مشاهده نشده است. نیروهای صلح‌بان سازمان ملل عنوان کردند که یکشنبه شب آرامش به صورت کامل به منطقه بازگشت.
البته پس از اتفاقات روز یکشنبه، رسانه‌های اسراییلی تحلیل‌های قابل توجهی نسبت به موضوع اقدام حزب‌الله لبنان داشتند. به نظر می‌رسد اسراییلی‌ها به ‌شدت نگران بهبود فناوری‌های موشکی حزب‌الله به خصوص در زمینه نقطه‌زنی هستند. چرا که هاآرتص مدعی است پهپادهای اسراییلی به این دلیل وارد خاک لبنان شدند تا که محل توسعه توانمندی موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله را مورد هدف قرار دهند اما پیش از این حمله حزب‌الله لبنان به وسیله سردار سلیمانی از این اقدام مطلع شده است و به نحوی این عملیات اسراییل را خنثی کرده‌اند. البته سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز شنبه خود تاکید کرد که چنین تاسیساتی وجود ندارد و اگر داشت به صراحت آن را اعلام می‌کردم. اما آموس هارل در هاآرتص می‌نویسد اگرچه نیروهای اسراییلی برای حمله تلافی‌جویانه از سوی حزب‌الله آماده بودند و این اقدام با حداقل تلفات برای اسراییل به پایان رسید و تنش نیز فروکش کرده است. اما اسراییلی‌ها سال‌هاست که اعلام می‌کنند سلاح‌های نقطه‌زن حزب‌الله و ایجاد خط تولید چنین سلاح‌هایی در لبنان جزو خطوط قرمز است. از همین رو اسراییل به ‌شدت نگران انتقال سریع این فناوری در لبنان است زیرا آنها می‌دانند که انتقال و گسترش این فناوری کار را برای اسراییل سخت خواهد کرد. از همین رو تصمیم‌سازان در اسراییل با این واقعیت روبرو هستند که باید یکی از دو گزینه را دنبال کنند؛ یا اینکه وارد یک جنگ با حزب‌الله شوند یا اینکه تصمیم بگیرند جلوی چشم‌شان دشمن‌شان توانمندتر شود.
حرب کنیون نیز در اورشلیم پست می‌نویسد، آخرین چیزی که بنیامین نتانیاهو تنها دو هفته قبل از شروع انتخابات احتیاج دارد یک درگیری نظامی بزرگ در شمال است. نتانیاهو به خوبی می‌داند که می‌توان به آسانی جنگ را آغاز کرد و در ابتدا حمایت‌ها نیز گسترده خواهد بود اما این حمایت‌ها لحظه‌ای است و وقتی که تلفات اسراییلی‌ها شروع شود شرایط متفاوت خواهد بود. به همین دلیل نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار بسته تا یک جنگ گسترده نظامی در نوار غزه رخ ندهد.
هر چند که این موضوع نیز می‌تواند در کوتاه‌مدت از نظر سیاسی به او کمک کند از یک طرف عنوان می‌کند که در تلاش است تا ساکنان شهرک‌های جنوبی سرزمین‌های اشغالی را از تهدید موشک‌های حماس خلاص کند و هم انتقادها را نیز به لحاظ سیاسی علیه خود در خصوص انعطاف نسبت به حماس از روی خود بردارد. اما هنگامی که هزینه‌های اقتصادی و انسانی افزایش پیدا کند قطعا شرایط متفاوت خواهد بود.
نتانیاهو هم‌اکنون بیش از 13 سال است که نخست‌وزیر بوده و در این مدت اسراییل را درگیر جنگ بزرگی نکرده است و اکثر درگیری‌ها کوتاه‌مدت بوده و عملیات‌ها به شکل محدود شکل گرفته اما وارد یک جنگ تمام عیار نشده است. برعکس چیزی که در خارج از سرزمین‌های اشغالی تصور می‌شود نتانیاهو توانایی ماجراجویی نظامی را ندارد. از همین رو سعی دارد برای جلوگیری از هزینه‌ها نیروی نظامی را به عنوان آخرین راه‌حل استفاده کند و طی چند وقت اخیر مجبور شده به نحوی نشان دهد در حال مقابله با اقدامات ایران است که به مناطقی در سوریه و عراق نیز حمله کرد. زیرا فضای داخلی اسراییل در آستانه انتخابات به ‌شدت او را تحت فشار گذاشته است. با این حال رسانه‌های اسراییلی بر این عقیده هستند سیدحسن نصرالله و بنیامین نتانیاهو هر دو تمایلی به ادامه جنگ و کشاندن شرایط به یک جنگ تمام عیار را ندارند.
در حال حاضر ارتش اسراییل نیز نمی‌خواهد خود را وارد یک جنگ تمام عیار کند. اگر در حمله روز یکشنبه یکی از سربازان اسراییلی کشته می‌شد قطعا باید شاهد یک جنگ در مرز میان لبنان و سرزمین‌های اشغالی بودیم. چرا که اسراییل را ناچار به پاسخگویی می‌کرد. شاید بزرگ‌ترین شانسی که روز یکشنبه نتانیاهو آورد حمله بدون تلفات حزب‌الله به نظامیان اسراییلی بود چرا که هیچ‌ کس نمی‌خواهد تنها چند روز مانده به انتخابات وارد یک جنگ تمام عیار شود که هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/48913/پاسخ؛-بدون-جنگ
بستن   چاپ