ایران پرسمان
آیا کلید قطع اینترنت در خورشید است؟
چهارشنبه 13 شهریور 1398 - 10:51:54 AM
ایران پرسمان -
آیا کلید قطع اینترنت در خورشید است؟
١٠
٠
سیناپرس / تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که خورشید دارای ریتم منظم پس زدن‌های توده‌ هاله‌ای است که برخی از آن‌ها می‌تواند به زمین برخورد کند. در این صورت سیستم‌های اینترنتی، ناوبری و ارتباطی، جی‌پی‌اس و شبکه‌های برق دچار اختلال و قطعی می‌شوند.
پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود درباره ارتباط طوفان‌های خورشیدی و اینترنت، این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا یک طوفان خورشیدی می‌تواند باعث قطع اینترنت و یا کاهش سرعت آن شود؟
اگر یک طوفان خورشیدی زمین را بلرزاند، سیستم‌های اینترنتی، ناوبری و ارتباطی، همگام‌سازی زمانی و شبکه‌های برق می‌توانند مختل شده و در اثر آن جامعه دچار مشکل می‌شود.
در حالت عادی میلیاردها تن پلاسمای مغناطیسی به‌طور دوره‌ای توسط جریان‌های تحریک شونده خورشید در لایه‌های بالایی جو به فضا منتقل می‌شوند. این پس زدن‌های توده‌ هاله‌ای (coronal mass ejections) خورشید با سرعت حداکثر 11 میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و خورشید بسته به مکانی که در چرخه فعالیت 11 ساله خود قرار دارد، می‌تواند حداکثر هر هفته 20 بار این توده‌ها را شلیک کند.
اگرچه این پس زدن‌های توده ‌هاله‌ای به‌طورمعمول انجام می‌گیرد اما آن‌ها در یک قوس باریک پرتاب می‌شوند و احتمال برخورد آن‌ها با زمین بسیار کم است. آخرین برخورد بزرگ چنین توده‌ای با زمین، به سال 1859 میلادی بازمی‌گردد، درست پیش از زمانی که جامعه بشری به صنعت برق متکی شود.

اگر امروزه یک چنین پس زدن‌های توده‌ هاله‌ای خورشیدی در مقیاس مشابه سال 1859 میلادی رخ دهد، می‌تواند به سیستم الکترونیکی مدار ماهواره‌ها، سیستم‌های ناوبری و ارتباطات و همچنین هماهنگ‌سازی زمان جی‌پی‌اس‌ها که برای عملکرد آن به اینترنت متکی است، اختلال ایجاد کرده و آسیب برساند. علاوه بر آن، این مسئله می‌تواند باعث ایجاد اشعه الکترومغناطیسی در جو شده، جریان‌های عظیمی در شبکه‌های برق ارسال نماید که سبب سوختن ترانسفورماتورهای برقی و قطع برق شود.
در این صورت می‌دانیم که بدون برق، نه‌تنها اینترنت بلکه جامعه سرشار از تکنولوژی امروزه نیز متوقف خواهد شد. بااینکه چنین سناریویی بسیار وحشتناک و ترسناک است اما دانشمندان ناظر بر عملیات خورشیدی می‌توانند چند روز پیش از وقوع پرتاب این پس زدن‌های توده‌ هاله‌ای خورشید، آن را پیش‌بینی کرده و اطلاع دهند.
در آن زمان می‌توان ماهواره‌های آسیب‌پذیر را موقتاً تعطیل کرد و شبکه‌های برق را طوری تنظیم کرد که دچار کمترین اختلال شده و آسیب کمتری ببینند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49134/آیا-کلید-قطع-اینترنت-در-خورشید-است؟
بستن   چاپ