ایران پرسمان
شکننده و بی «اعتبار»
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 17:59:07
ایران پرسمان -
شکننده و بی «اعتبار»
١
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
به نظر می‌رسد اظهارات ظریف که گفته اقدامات اروپا برای منتفع شدن ایران در برجام ناکافی بوده و اتحادیه اروپا حاضر به ریسک کردن در برابر تحریم‌های امریکا نیست، به واقعیت تبدیل شده است و پیشنهاد‌های نیم‌بندی که فرانسه برای نجات برجام در حال احتضار ارائه داده، آنقدر ضعیف است که حتی بخش کوچکی از خواسته‌های ایران را هم برآورده نمی‌کند.
وزیر خارجه فرانسه اعتراف کرده که مذاکرات با تهران «شکننده» است و کار‌های زیادی باقی مانده که برای حفظ برجام باید انجام شود. وزیر خارجه فنلاند هم درباره بسته پیشنهادی فرانسه، احتمال داده که شاید اجازه صادر کردن 700 هزار بشکه نفت در روز به ایران داده شود.
پیشنهاد فروش چند صد هزار بشکه و به اندازه خط اعتباری مالی که شاید هیچ وقت عملی نشود، جزو ابتکاراتی است که پلیس بد، برای سر پا نگهداشتن توافق هسته‌ای به خرج داده است و شاید بخشی از برنامه «تردیدافکنی در ایران» برای برداشتن گام سوم و غنی‌سازی 20 درصد باشد.
در شرایطی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ظاهراً با میانجیگری بین تهران و واشنگتن به دنبال نجات برجامی است که به گفته مقامات ایران، تا زمان مرگش چیزی باقی نمانده است، اما اظهارات ناامید‌کننده مقامات اروپایی به اینکه باید اقدامات زیادی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انجام شود، دورنمای مذاکرات بین ایران و امریکا را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز در سخنانی با اشاره به مذاکرات اخیر میان تهران و پاریس گفت که مذاکرات با ایران شکننده است، اما در جریان است. وزیر خارجه فرانسه درباره محتوای مذاکرات با طرف ایرانی نیز اعلام کرد: «مذاکرات جاری با ایران درباره ایجاد یک خط اعتباری است که با درآمد‌های نفتی ایران تضمین می‌شود و همچنان ادامه دارد. این خط که مشروط به بازگشت ایران به برجام، حفظ امنیت خلیج فارس و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران بعد از 2025 است، منوط به معافیت‌های نفتی از سوی امریکا است».
این درحالی است که دونالد ترامپ در ادامه فشار حداکثری به ایران، بار‌ها مدعی شده که حاضر به برداشتن تحریم‌ها نیست. ایران هم هر گونه گفت‌وگوی جدید درباره برجام را به بازگشت امریکا به برجام و لغو همه تحریم‌ها منوط کرده است، یعنی خواسته‌های دو طرف 180 درجه در تضاد با هم قرار دارد.
خبرگزاری «رویترز» هم روز سه شنبه در تأیید اخباری که پیش از این هم منتشر شده بود، نوشته است: پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته‌ای، اعطای یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تا پایان سال جاری میلادی در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است. این خبرگزاری به نقل از یک فرد مطلع نوشته است: «سؤال این است که آیا می‌توانیم به این سطح 15 میلیارد دلاری برسیم؟ ثانیاً اینکه چه کسی آن را تأمین مالی می‌کند و سوم اینکه ما دست‌کم یک تأیید ضمنی از ایالات متحده نیاز داریم. هنوز موضع ایالات متحده را نمی‌دانیم». یک منبع مطلع گفته است: «مذاکرات ایران و فرانسه هنوز به مرحله بحث درباره نحوه بازپرداخت این خط اعتباری نرسیده است، اما انتظار می‌رود که فروش نفت ایران به مرور از سر گرفته شود. تاکنون چند کشور برای پیوستن به این ساز و کار با فرانسه رایزنی کرده‌اند». رئیس‌جمهور فرانسه اعطای این خط اعتباری را به بازگشت ایران به انطباق کامل با برجام منوط کرده است. یک دیپلمات فرانسوی در این خصوص گفته است: «این موضوعی فوق‌العاده حساس است و نمی‌خواهیم مخالفان این ایده آن را به شکست بکشانند. اوضاع به شدت ناپایدار است.» از سوی دیگر، پک هاویستو، وزیر خارجه فنلاند هم دیروز این احتمال را که بسته پیشنهادی فرانسه به ایران، اجازه صادر کردن 700 هزار بشکه نفت در روز را شامل شود، رد نکرد.
پیشنهاد اروپایی‌ها به فروش 700 هزار بشکه در روز، درحالی است که ایران در دوران پیش از برجام، روزانه 3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و به احتمال زیاد این پیشنهاد‌ها نمی‌تواند مقامات تهران را برای عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات در توافق هسته‌ای متقاعد کند. در هفته‌های گذشته مذاکرات فشرده‌ای میان مقام‌های ارشد ایران و فرانسه صورت گرفته است، اما این پیشنهاد‌ها نتوانسته مقامات تهران را برای نشستن پای میز مذاکره و عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات مجاب کند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران هم مثل خود اروپایی‌ها برجام را اجرا می‌کند، بار‌ها تأکید کرده است که تهران تا زمانی در برجام می‌ماند که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، در غیر این صورت ماندن تهران در برجام بی‌فایده است. مکرون با میانجیگری در برجام، به دنبال این است که با حل تنش‌ها بین تهران و واشنگتن، غنی‌سازی اورانیوم در ایران را به صفر برساند و بر اساس توافق احتمالی جدید، برنامه موشکی ایران را هم محدود کند. اما این تحریکات درحالی است که ظریف بار‌ها هشدار داده است که هیچ بندی به برجام اضافه و یا از آن کم نخواهد شد. مقامات ایرانی گفته‌اند که برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی داشته و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و بنابراین، دورنمای طرح مکرون و پیشنهاد‌های او چندان روشن نیست.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49305/شکننده-و-بی-«اعتبار»
بستن   چاپ