ایران پرسمان
سکه و مسکن در صدر افزایش قیمت سالانه
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 18:43:22
ایران پرسمان -
سکه و مسکن در صدر افزایش قیمت سالانه
٤٧٤
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اتاق بازرگانی در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازارهای اصلی کشور پرداخت. در این گزارش بازارهای ارز، طلا، مسکن و بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفتند.
کاهش 7 هزار تومانی دلار نسبت به پارسال
طبق این گزارش نرخ دلار در حال حاضر حدود دو هزار تومان کمتر از نرخ میانگین تا تیرماه سال جاری است. نرخ دلار در چهار ماه ابتدایی سال حدود 13 هزار و 500 تومان بوده است. این در حالی است که در چهار ماه ابتدایی سال 97 نرخ دلار به طور متوسط در کانال 10 هزار تومان نوسان داشت. این نشان می‌دهد که طی یک سال نرخ ارز حدود 25 درصد افزایش داشته است. از ابتدای مرداد نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت به گونه‌ای که در یک ماه از 12 هزار و 400 تومان به 11 هزار و 700 تومان رسید و تاکنون نیز این روند نزولی ادامه دارد. در بخش دیگری از گزارش آمده که سقف قیمتی دلار در سال گذشته حدود 19 هزار تومان ثبت شده در حالی که در شرایط فعلی قیمت این ارز 7 هزار تومان ارزان‌تر از قله قیمتی سال گذشته است.
111 درصد افزایش در قیمت سکه
در بخش دیگری از این گزارش به بررسی قیمت سکه در چهار ماه نخست امسال و مدت مشابه سال گذشته پرداخته شد که نشان می‌دهد بازار سکه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده و از میانگین 2 میلیون و 160 هزار تومان سکه طرح قدیم در چهار ماه نخست 97 به 4 میلیون و 730 هزار تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایشی 111 درصدی است.
102 درصد، افزایش قیمت مسکن در تهران
جنجالی‌ترین افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن بود. جایی که نه تنها تقاضا که عرضه نیز تحت تاثیر قرار گرفت. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در چهار ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 97 قیمت مسکن 102 درصد افزایش داشته به طوری که میانگین قیمت هر متر مربع خانه در تهران از6 میلیون و 250 هزار تومان به 12 میلیون و 650 هزار تومان رسید. در آخرین آمار ارایه شده از وضعیت بازار مسکن که توسط بانک مرکزی با نام گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت در مردادماه منتشر شد، کاهش قیمتی در این بازار نسبت به تیرماه اتفاق افتاده است. بر طبق این گزارش در مرداد امسال میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به 13 میلیون و 30 هزار تومان رسید که کاهشی 2.4 درصدی داشته است. البته که در بخش دیگری از این گزارش، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مردادماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 76 درصدی داشته است. در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی به تعداد معاملات نیز پرداخته شده است. در مرداد سال جاری در مجموع 3292 معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان نیز در مقایسه با تیرماه معادل 1/ 31 درصد کاهش داشته است. تعداد معاملات خرید مسکن در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال 97 نیز 6/ 72 درصد افت کرده است با وجود افزایش قیمت مسکن و کاهش زیاد تعداد معاملات مسکن در شهر تهران، اما اتاق بازرگانی با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی تحلیل کرده است که روند افزایش قیمت‌ها در پنج ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 درصد رشد داشته که نشان می‌دهد روند افزایشی قیمت مسکن به شکل محسوسی کند شده است.
بازار سهام، بیشترین رشد مثبت
بیشترین میزان رشد که البته می‌تواند مسبب اتفاقات خوبی در اقتصاد شود، به بازار سرمایه باز می‌گردد. آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که در چهارماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال قبل، ارزش سهام معامله شده در بازار 341 درصد و تعداد سهام معامله شده 256 درصد رشد کرده است.
تلاطم در بازارهای جهانی
به دلیل جنگ تجاری و اثرات سیاسی و اقتصادی برگزیت، دلار در بازارهای جهانی در برابر برخی ارزها از جمله یورو و پوند تقویت شد. روز سه‌شنبه و تنها دو روز بعد از اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه پکن در اجرایی کردن تعرفه‌های 15 درصدی بر کالای چینی همچنین اقدام متقابل چین در افزایش تعرفه 75 میلیارد دلار کالای امریکایی از 5 به 10 درصد، شاخص بورس‌های مهم جهان در نوعی سردرگمی به سر برده و واکنش‌های متفاوتی داشتند. پس از تشدید جنگ تجاری جو ریزشی بر بازارها حاکم شد اما کمی پس از انتشار خبر احتمال دیدار نمایندگان دو کشور با یکدیگر برای حل و فصل اختلافات در این ماه، بارقه‌ای از امید در دل معامله‌گران ایجاد کرد. ترامپ ضمن تایید خبر دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده هر دو کشور‌، از احتمال این دیدار در اواخر ماه سپتامبر خبر داد.
با این حال سرمایه‌گذاران همچنان در نوعی سردرگمی به سر می‌برند و از آینده اقتصادی جهان همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات میان دو ابرقدرت اقتصادی مطمئن نیستند. در سوی دیگر جهان، نوسانات و ریزش ارزش واحدهای پولی به‌ویژه در اروپا نیز از دیگر خبرهایی بود که بازارها را تحت تاثیر قرار داد. در انگلیس، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که حزب کارگر انگلیس درصدد به تعویق انداختن خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. این خبر منجر شد که نرخ پوند به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 تاکنون برسد. پوند که از زمان رای‌گیری برای برگزیت 20 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، روز گذشته با نرخ 1.19 دلار معامله شد.
اما واحد پولی دیگر قاره سبز یعنی یورو نیز شاهد تغییر ارزش بود. پس از توافق ملکه انگلیس برای انحلال پارلمان و زمزمه‌های عدم رسیدن به توافقی اقتصادی برای انگلیس، یورو نیز کاهش ارزش داشت و به 1.093 دلار رسید. این اولین ‌بار پس از مه ‌2017 است که یورو در کانال یک دلاری قرار می‌گیرد و در 243 روز 4 درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. هر چند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند سقوط نرخ یورو بیشتر به اوضاع نابسامان بزرگ‌ترین اقتصاد این قاره یعنی آلمان و سقوط پوند به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی نشات گرفته از برگزیت برمی‌گردد. اما رییس‌جمهور امریکا معتقد است ریزش ارزش یورو در برابر دلار نه به دلایل اقتصادی و سیاسی که اقدامی تعمدی در جهت افزایش مزیت صادراتی قاره سبز می‌داند. قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز نوسانات بسیاری داشته است. هر چند که این نوسانات نشات گرفته از جنگ تجاری و نااطمینانی در خصوص آینده رشد اقتصادی جهان است. بر اساس آمارهای بین‌المللی قیمت هر انس طلا در جهان در تیر سال 97 حدود 1218.5 دلار بود. در حالی که تیرماه سال جاری این فلز گرانبها در بازارهای جهانی 1417 دلار معامله شد. به بیان دیگر در یک سال بیش از 16 درصد افزایش قیمت داشته است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49318/سکه-و-مسکن-در-صدر-افزایش-قیمت-سالانه
بستن   چاپ