ایران پرسمان
پایگاه‌های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس
جمعه 15 شهريور 1398 - 10:25:45
ایران پرسمان -
پایگاه‌های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس
٦٩
٠
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تحولات اخیر و بالا گرفتن تنشها در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بار دیگر باعث جلب توجه به حضور نظامیان کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و پایگاه‌هایشان در کشورهای منطقه شده است. بالغ بر هشت کشور منطقه شامل افغانستان، بحرین، عراق، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی میزبان این نظامیان و پایگاه های متعلق به کشورهای خارجی هستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اینجا نگاهی مختصر به این حضور نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در منطقه می اندازیم:
افغانستان
آمریکا حدود 14000 سرباز در افغانستان دارد که از طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا در این کشور حمایت می کنند. همچنین تعداد 8000 نظامی متعلق به کشورهای دیگر عضو ائتلاف ناتو نیز در افغانستان حضور دارند.
بحرین
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که ناظر بر منطقه است در بحرین مستقر است؛ جزیره‌ای نزدیک به عربستان سعودی که میزبان بالغ بر 7000 سرباز آمریکایی است. پایگاه هوایی شیخ عیسی در این جزیره همچنین میزبان جنگنده های آمریکایی، هواپیماهای تجسسی و یک مرکز عملیات نیروهای ویژه آمریکایی است. آمریکا کشور بحرین را یک "همپیمان مهم خارج از ائتلاف ناتو" در نظر می گیرد. انگلیس نیز اخیرا اولین پایگاه نظامی خود در شرق کانال سوئز از سال 1971 تا کنون را در بحرین افتتاح کرده است.
عراق
آمریکا نزدیک به 5000 سرباز را در عراق از پس از به راه انداختن جنگش علیه گروه تروریستی داعش در منطقه داشته است.
کویت
این کشور نفت‌خیز کوچک میزبان بالغ بر 13000 سرباز آمریکایی و همچنین میزبان یکی از مقرهای پیشروی واحد موسوم به "ارتش مرکزی ایالات متحده" است. آمریکا همچنین در این کشور نیروها و تجهیزاتش را در دو پایگاه هوایی و یک پایگاه نیروی دریایی حفظ کرده است. فرودگاه بین المللی کویت همچنین میزبان بزرگترین مقر لجستیک هوایی منطقه‌ای ارتش آمریکا است. حدود 2200 خودروی تاکتیکی آمریکایی مقاوم در برابر مین در آنجا مستقر هستند. آمریکا کشور کویت را نیز همچون بحرین یک "همپیمان مهم خارج از ائتلاف ناتو" در نظر میگیرد.
عمان
چند صد پرسنل نظامی آمریکا در عمان مستقر هستند. این کشور سلطنتی همچنین به آمریکا اجازه دست زدن به پروازهای نظامی از حریم هوایی خود و متوقف ساختن کشتیهای آمریکایی در بنادرش را می دهد. همچنین عمان به آمریکا اجازه می دهد مهماتش را در خاک آن مستقر سازد. آمریکا در سال جاری میلادی یک توافق جدید با عمان در خصوص دسترسی به بنادر این کشور امضا کرد. انگلیس نیز با این کشور توافقی را برای ساخت یک پایگاه دریایی جدید در آن امضا کرده است.
قطر یک مقر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی العدید قطر است که میزبان بالغ بر 13000 سرباز آمریکایی است. قطر برنامه ریزی کرده تا این پایگاه را بیش از پیش گسترش دهد تا این پایگاه از بمب‌افکن های B-52 آمریکا نیز که قادر به حمل بمب هسته‌ای هستند میزبانی کند. ترکیه نیز یک پایگاه نظامی را در این کشور دارد که باعث نارضایتی عربستان است چرا که از نظر ریاض، آنکارا یک رقیبش در راه گسترش نفوذ در منطقه است.
عربستان سعودی
آمریکا در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 و همچنین حمله سال 2003 به عراق سربازانش را از عربستان خارج کرد. اسامه بن لادن، رهبر القاعده تا مدتها همواره از حضور قوای نظامی آمریکا در عربستان انتقاد می‌کرد. تابستان امسال مقامهای آمریکایی اعلام کردند، جنگنده‌ها، سامانه‌های دفاع هوایی و احتمالا بیش از 500 نظامی آمریکایی قرار است به بهانه بالا گرفتن تنش با ایران مجددا به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در شهر ریاض بازگردند. همچنین گزارش شده که نیروهای عملیات ویژه آمریکا به نظامیان عربستانی در طول مرز این کشور با یمن کمک و پشتیبانی کرده اند.
امارات متحده عربی
بندر جبل علی شهر دبی امارات، بزرگترین بندر مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا در خارج از خاک این کشور است. امارات متحده عربی میزبان 5000 پرسنل نظامی آمریکا است که بسیاری از آنها در پایگاه هوایی الظفره ابوظبی مستقر هستند؛ پایگاهی که در آن پهپادهای آمریکایی و جنگنده های پیشرفته اف 35 آمریکا نیز حضور دارند. نیروی دریایی آمریکا در عین حال پایگاه کوچکی را نیز در الفجیره واقع در خلیج عمان دارد. کشور فرانسه نیز پایگاه دریایی خودش را در شهر ابوظبی، پایتخت امارات دارد.
ترجمه علی مدنی

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49670/پایگاه‌های-نظامی-آمریکا-و-کشورهای-دیگر-در-حوزه-خلیج-فارس
بستن   چاپ