ایران پرسمان
ساخت نسل جدید دارو‌های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس
جمعه 15 شهريور 1398 - 12:36:07
ایران پرسمان -
ساخت نسل جدید دارو‌های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس
٢٥
٠
باشگاه خبرنگاران / پشه ناقل بیماری مالاریا بومی مناطق بزرگی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است و سالانه بیش از 400 هزارنفر قربانی می‌گیرد که اکثر آن‌ها کودکان زیر 5 سال هستند.
اگرچه دارو برای درمان مالاریا موجود است، اما نگرانی در مورد گسترش مقاومت به دارو وجود دارد. به علاوه آزمایش‌های قبلی نشان داده اند که چندین مرحله از رشد انگل از جمله زمان دقیق آزاد شدن آن‌ها از سلول‌های خونی و فرآیند‌های تکثیر انگل‌های موجود، وابسته به آنزیمی به نام پروتئین کینازجی (PKG) است.
یک تیم تحقیقاتی بین المللی برای اولین بار ساختار اتمی این آنزیم را تعیین کرده است، یافته‌ای که به طور بالقوه به ایجاد نسل جدیدی از دارو‌های ضد مالاریا کمک می کند و تحقیقات بنیادی را پیش می‌برد.
آنها با تهیه ساختار بلوری بهینه این آنزیم و مطالعه آن با پرتوی ایکس، توانستند مجموعه داده‌های اولیه برای ساخت نسل جدید دارو‌های مالاریا را جمع آوری کنند.
به گفته دکتر چارلز کالمتز محقق این طرح، می‌توان مهارکننده خاص این آنزیم را به عنوان دارو طراحی کرد، مهار کننده آنزیم به مولکول‌هایی خطاب می‌شود که با اتصال به آنزیم‌ها، کاهش فعالیت آن‌ها را در پی دارند.
آزمایشات نشان داده است که وقتی مهار کننده PKG مورداستفاده قرار بگیرد، انگل قادر به رشد نیست و میزبان جدیدی را آلوده می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49711/ساخت-نسل-جدید-دارو‌های-ضد-مالاریا-با-فناوری-پرتوی-ایکس
بستن   چاپ