ایران پرسمان
«اسکار علم» به نخستین عکس از سیاهچاله رسید
جمعه 15 شهريور 1398 - 14:07:24
ایران پرسمان -
«اسکار علم» به نخستین عکس از سیاهچاله رسید
٠
٠
ایسنا / دانشمندانی که نخستین تصویر را از یک سیاه چاله به ثبت رساندند، به جایزه "اسکار علم" دست یافتند.
347 دانشمندی که برای تهیه نخستین تصویر از سیاه چاله با یکدیگر همکاری کردند، موفق شدند به "جایزه بریکترو"(Breakthrough Prize) در حوزه فیزیک بنیادی برسند. این جایزه که به "اسکار علم" نیز مشهور است، به همراه سه میلیون دلار جایزه نقدی به پژوهشگران اهدا شد.
جایزه بریکترو، مجموعه‌ای از جوایز بین‌المللی است که برای قدردانی از پیشرفت‌های علمی، در سه شاخه علوم زیستی، فیزیک بنیادی و ریاضیات اهدا می‌شود.
این گروه پژوهشی در روز دهم آوریل سال جاری توانستند با کمک "تلسکوپ افق رویداد"(EHT)، نخستین تصویر را از یک سیاه‌ چاله فوق‌العاده بزرگ ثبت کنند که با هاله نارنجی‌رنگی از پلاسمای گرم سفید احاطه شده بود.
دانشمندان این گروه به سرپرستی "شپ دوئلمن"(Shep Doelman) در "مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین"(CFA)، بیش از 10 سال را به کار کردن با تلسکوپ افق رویداد اختصاص دادند که سیگنال‌های دریافت شده از هشت تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان را با یکدیگر ادغام کرد و در نهایت توانست نخستین تصویر را از این سیاه‌چاله که 55 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، به ثبت برساند.
دانشمندان با استفاده از این روش توانستند برای نخستین بار در تاریخ، تصویری بی‌مانند از یک سیاه‌چاله به دست آورند و پیش‌بینی‌هایی در مورد آن ارائه دهند.

دوئلمن در مصاحبه خود گفت: من سال‌های زیادی به مردم می‌گفتم که ما قصد داریم از یک سیاه چاله، عکسبرداری کنیم و آنها پاسخ می‌دادند که تنها با دیدن عکس، این موضوع را باور خواهند کرد. در هر حال، فقط هنگامی که به شواهد محکمی می‌رسید و کار غیرمنتظره‌ای را انجام می‌دهید، می‌توانید از ورود به زمینه کار خود احساس رضایت داشته باشید. ما اکنون در دوره جدیدی از تصویربرداری دقیق سیاه چاله‌ها قرار داریم و می‌توانیم برای نخستین بار به افق رویداد و فضازمان نزدیک شویم.
افق رویداد یک سیاه چاله، نقطه‌ای است که اثرات گرانشی در آن، آن قدر قوی هستند که نور نمی‌تواند از کشش آن فرار کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49733/«اسکار-علم»-به-نخستین-عکس-از-سیاهچاله-رسید
بستن   چاپ