ایران پرسمان
پایان سفر ربات انسان‌نما به فضا
شنبه 16 شهريور 1398 - 11:45:42
ایران پرسمان -
پایان سفر ربات انسان‌نما به فضا
٣١
٠
ایسنا / ناو کیهانی سایوز ام.اس-14 در حالیکه ربات انسان نمای "فدور" را با خود حمل می‌کرد در استپ قزاقستان به زمین نشست. خبرگزاری روسی تاس به نقل از بخش مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) گزارش داد سفینه فضایی سایوز ام.اس-14 در ساعت 00:32 روز شنبه به وقت مسکو در 147 کیلومتری جنوب شرقی شهر ژزکازگان به شکل آرام فرود آمد. این سفینه بعد از اتمام برنامه پیش‌بینی شده در ساعت 21:14 روز جمعه به وقت مسکو از ایستگاه فضایی بین المللی جدا و راهی زمین گردید.
براساس اطلاعیه روسکاسموس، در هنگام بازگشت، یک سامانه کنترل فرود جدید دیجیتالی با استفاده از ژیروسکوپ‌های فیبرنوری مورد آزمایش قرار گرفت. پیش از این در سفینه‌های سایوز، از یک سامانه ژیروسکوپ آنالوگ استفاده می‌شد.
پرواز ناو کیهانی سایوز ام.اس-14 برای سازمان فضایی روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار بود زیرا طی آن، آزمایش سامانه جدید مختلفی صورت گرفت. در جریان این ماموریت برای نخستین بار از موشک سایوز- 2.1آ برای پرتاب یک سفینه سرنشین‌دار استفاده شد.
بعد از سال‌ها حمل فضانورد به مدار زمین، برای اولین بار، سفینه سایوز بدون سرنشین و تنها با یک ربات انسان نما به فضا رفت و این ربات بود که در طول پرواز، بخشی از اطلاعات تله متری از جمله گزارش مراحل جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی را به زمین منتقل می‌کرد.
ربات انسان نمای فدور توسط شرکت روسی آندرویدنایا تخنیکا(فناوری هوشمند) و بنیاد مطالعات پیشرفته وزارت حوادث غیرمترقبه ساخته شده است. نمونه‌ای که به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد اسکایبات اف-850(Skybot F-850) نام داشت.
وظایف اصلی اسکایبات اف-850 در این پرواز شامل انتقال اطلاعات، آمار و ارقام مداری، بررسی اطلاعات و وضعیت مربوط به ایمنی پرواز از جمله سنجش میزان فشارهای بار اضافه در زمان پرتاب و فرود، انجام آزمایش عملکرد ربات در حالت تقلید و تکرار حرکات از فضانوردِ اداره کننده برای عملیات در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی بین‌المللی ضمن راهپیمایی فضایی بود.
دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه پیش از این در مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که در آینده می‌توان از این ربات برای کار در فضای بیرونی ایستگاه فضایی استفاده کرد البته برای این کار نیاز است ربات مجدداً پیکربندی و برخی قطعات ویژه کار در فضا در آن نصب شوند که بتواند شرایط فضای آزاد کیهانی را تحمل کند.
وی اظهار داشت: ربات هوشمند برای این اهداف طی دو تا چهار سال آینده ایجاد خواهد شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49935/پایان-سفر-ربات-انسان‌نما-به-فضا
بستن   چاپ