ایران پرسمان
درکی از واقعیات ایران و بریتانیا در هر دو طرف وجود ندارد
شنبه 16 شهريور 1398 - 17:04:27
ایران پرسمان -
درکی از واقعیات ایران و بریتانیا در هر دو طرف وجود ندارد
٢٧٩
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه نشست «ایران و بریتانیا در آستانه برگزیت» را برگزار کرد. در این نشست، مجید تفرشی تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به بیان نظرات خود پرداخت. به گزارش ایرنا، او گفت: «با وجود تلاش بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات مجدد و لابی با احزاب دست‌راستی برای تشکیل دولت ائتلافی، نشانه‌ای از پیروزی حزب محافظه‌کار وجود ندارد و امکان پیروزی ائتلافی با رهبری حزب کارگر وجود دارد؛ اگر این حزب (کارگر) سر کار بیاید، شاهد بهبود کیفی در روابط تهران و لندن خواهیم بود».تفرشی افزود: «مسئله برگزیت، داستان خسته‌کننده‌ای شده که دیوید کامرون بر آن قمار کرد ولی شکست خورد. در مسئله برگزیت باید متوجه باشیم که این مسئله از زمان کامرون مطرح نشده بلکه بحثی قدیمی بود و ریشه آن، به رقابت‌های بریتانیا با فرانسه و انگلیس در قرن نوزدهم برمی‌گردد. داستان اختلافات بریتانیا با آلمان و انگلیس از زمان تشکیل بازار مشترک و سپس تشکیل اتحادیه اروپا و... وجود داشت و تا امروز ادامه یافته است».این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه دو دیدگاه درباره باقی‌ ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا وجود دارد، عنوان کرد: «دیدگاه سنت‌گرا معتقد است بریتانیا در حال دوشیده‌شدن توسط اعضای اتحادیه اروپا به ویژه اعضای جدید و کشورهای اروپای شرقی است. مخالفان اتحادیه اروپا می‌گویند ما در حال باج‌دادن برای یک اتحادیه پوشالی هستیم که بگوییم آقای اروپا هستیم در حالی که فرانسه و آلمان، ما را به رسمیت نمی‌شناسند». تفرشی افزود: «در مقابل دیدگاه سنت‌گرایان، جوانان و طبقه متوسط می‌گویند آینده ما وابسته به حضور در اتحادیه اروپاست. در ایران هم دو دیدگاه درباره بریتانیا وجود دارد؛ برخی لندن را عامل همه تحولات دانسته‌اند و برخی می‌گویند بریتانیا هیچ‌کاره است. این دو دیدگاه صفروصدی به دلیل آن است که هر دو طرف درک دقیقی از واقعیات جاری از یکدیگر ندارند».
او با اشاره به روابط تهران و لندن در دوران برگزیت، گفت: «اخیرا با یک دیپلمات ارشد انگلیسی صحبت می‌کردم. او می‌گفت برگزیت برای ایران مهم نیست در حالی که من گفتم برگزیت برای ایران مهم و اثرگذار است. وقتی درباره برگزیت صحبت می‌کنید ایران هم تحت‌الشعاع این مسئله قرار می‌گیرد. فرض کنید دولت لندن چه با قرارداد، چه بی‌توافق و چه با شرایط کنونی از اتحادیه اروپا خارج شود. در هر سه صورت، اتفاقاتی برای بریتانیا رخ می‌دهد که سرنوشت ما را نیز عوض می‌کند».این کارشناس مسائل بریتانیا افزود: «بریتانیایی‌ها خود را مهم‌ترین شریک راهبردی آمریکا می‌دانند در حالی که برخی آمریکایی‌ها این مسئله را مسخره می‌کنند به ویژه در مسائل اقتصادی هرچند ترامپ، بریتانیا را برای خروج از اتحادیه اروپا و هر توافق بین‌المللی تشویق می‌کند. امید بریتانیا ارائه بسته‌های تشویقی از سوی آمریکاست ولی این مورد هنوز رخ نداده و دورنمایی هم برای آنان وجود ندارد».
برگزیت، بریتانیا را به بازیگری جدید در برجام تبدیل می‌کند
تفرشی با بیان اینکه لندن یکی از سه عضو اروپایی برجام است و با برگزیت روابط تهران و لندن با شرایط قبل متفاوت خواهد شد، گفت: «از منظر آمریکا، برگزیت موجب بازیگری جدید برای بریتانیا در برجام می‌شود. از سوی دیگر، برگزیت موجب تغییر در سیاست‌های این کشور در منطقه و روی‌آوردن لندن به حضور بیشتر در منطقه به ویژه خلیج فارس می‌شود».این کارشناس ارشد مسائل بریتانیا با اشاره به روابط لندن با دهلی‌نو و اسلام‌آباد، عنوان کرد: «بعد از آمریکا، بریتانیا بیشترین روابط را با پاکستان و هند دارد به گونه‌ای که بریتانیا با داشتن 155 دیپلمات در اسلام‌آباد بیشترین دیپلمات خارجی را پس از آمریکا در اسلام‌آباد دارد. برگزیت موجب حضور و سرمایه‌گذاری بیشتر آنها در این دو کشور می‌شود. از سوی دیگر، این دو کشور هم از شرکای مهم ایران هستند. با برگزیت مسئله منافع ایران در این کشورها می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد و لندن تخم‌مرغ‌های بیشتری را در سبد اسلام‌آباد و دهلی‌نو و حتی پکن قرار دهد».
ایران در آینده می‌تواند از بازیگران جدی با بریتانیا باشد
تفرشی با بیان اینکه جنبه مثبت برگزیت آن است که ایران می‌تواند از بازیگران جدی در آینده با بریتانیا باشد، گفت: «اینکه چقدر خواسته جدیدی درباره مناسبات جدید میان دو کشور وجود دارد، مربوط به آینده است. گمانه‌زنی‌های کنونی بدترشدن روابط دو کشور است ولی بریتانیایی‌ها می‌گویند ایران می‌تواند از بازیگران آتی و شرکای بالقوه بریتانیا باشد».
او با یادآوری روابط تهران و لندن در 40 سال گذشته، افزود: «در این چهار دهه به غیر از یک دوره کوتاه در زمان دولت خاتمی، روابط دو کشور با تنش همراه بوده است و مخالفانی در هر دو طرف به دلایل مختلف وجود دارند».تفرشی گفت: «اگر حزب کارگر سر کار بیاید، شاهد بهبود کیفی در روابط تهران و لندن خواهیم بود. البته تصور ما این است که با تغییر دولت، روابط و سیاست لندن نسبت به ما عوض می‌شود در حالی که سکان اصلی سیاست در بریتانیا در دست افراد غیرحزبی است. تصمیم‌گیری در اختیار آنهاست و خط و خطوط را آنها تعیین می‌کنند. بسیاری از گزارش‌های سرنوشت‌ساز درباره ایران توسط افرادی نوشته می‌شود که به اندازه یک پاورقی اسم‌شان در تاریخ نیست».او با تأکید بر ضرورت وجود لابی طرفدار ایران در لندن، افزود: «در مسئله برگزیت و فهم آن، به شدت نیازمند مجموعه‌های فکری هستیم که در بریتانیا با هویت محلی حضور داشته باشند. اعراب، آمریکایی‌ها و... در لندن لابی و اندیشکده‌های مختلفی دارند. ما این کار را به سفارت ایران محول کرده‌ایم ولی آنها درگیر مسائل روزمره و بحران‌های لحظه‌ای دو کشور هستند و نمی‌توانند تحلیل دقیق و بهنگام از شرایط ارائه دهند». این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره طرح جدید کوربین درباره برجام و استعفای احتمالی او از رهبری حزب کارگر بیان کرد: «از اتهامات کوربین این است که او ایران‌گراست و در گروه‌های ضداسرائیلی و آمریکایی و کمپین‌های ضدجنگ فعال است. تلاش او برای احیای برجام هم به خاطر عضویت او در کمپین‌های ضدجنگ است. این مسئله موجب سوق‌دادن او به برجام می‌شود. احیای برجام کمپین ضدجنگ است. او این مسئله را در حزب کارگر هم مطرح کرده و تلاش می‌کند از طریق سازمان ملل آمریکا به برجام بازگردد یا در این باره کارشکنی نکند».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50056/درکی-از-واقعیات-ایران-و-بریتانیا-در-هر-دو-طرف-وجود-ندارد
بستن   چاپ