ایران پرسمان
الگوریتمی که در کسری از ثانیه روبیک رو حل می کند
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 09:03:56
ایران پرسمان -
الگوریتمی که در کسری از ثانیه روبیک رو حل می کند
١٥
٠
مجله ایلیاد / الگوریتم یادگیری «DeepCubeA» ساخته شده توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، می‌تواند در کسری از ثانیه جواب مکعب روبیک را پیدا کند. الگوریتم ساخته شده توانسته‌ است 100 درصد از آزمایشات خود را با موفقیت به پایان برساند و در 60.3 درصد از موارد توانسته کوتاه‌ترین مسیر را برای حل مکعب پیدا کند. از این الگوریتم برای حل بازی‌های معمایی دیگری نیز استفاده شده است.
پروفسور «پیر بالدی» از دانشگاه ایروین کالیفرنیا، می‌گوید: «هوش مصنوعی می‌تواند بهترین شطرنج‌باز دنیا را مغلوب کند، ولی برخی از بازی‌های مشکل‌تر مانند مکعب روبیک تا کنون توسط کامپیوترها حل نشده بودند تا اینکه ما به این فکر افتادیم. حل مکعب روبیک توسط تفکرات نمادی، ریاضیاتی و مطلق امکان‌پذیر است؛ بنابراین ماشین‌های یادگیری عمیق که می‌توانند این بازی‌ها را حل کنند در حال تبدیل شدن به سیستم‌هایی هستند که می‌توانند فکر کنند، برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند.»
تیم پروفسور بالدی علاقمند بودند که چگونگی و دلیل حرکت‌های هوش مصنوعی و زمان لازم برای کامل شدن روش آن‌را درک کنند. آن‌ها با شبیه‌سازی کامپیوتری یک مکعب کامل شروع کردند و سپس ترتیب مکعب را به هم ریختند. وقتی که کد نوشته شده کامل شد، به مدت دو روز تحت آموزش بود و مجموعه‌ای از مشکل‌ترین مکعب‌ها را حل می‌کرد. پروفسور بالدی اضافه می‌کند: «این سیستم به خودی خود آموزش می‌بیند.»
برخی از افراد مخصوصاً نوجوانان می‌توانند مکعب روبیک را بسیار سریع حل کنند، ولی کامل کردن آن برای این نوجوانان نیز با حدود 50 حرکت ممکن است. پروفسور بالدی می‌گوید: «هوش مصنوعی تهیه شده توسط ما طی 20 حرکت می‌تواند مکعب را کامل کند و در اکثر موارد آن‌را در کمترین تعداد حرکات ممکن حل می‌کند. شما می‌توانید ببینید که استراتژی استفاده شده متفاوت است؛ بنابراین حدس ما این است که استدلال استفاده شده توسط هوش مصنوعی کاملاً با استدلالات انسانی متفاوت اس

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50194/الگوریتمی-که-در-کسری-از-ثانیه-روبیک-رو-حل-می-کند
بستن   چاپ