ایران پرسمان
علائم اولیه زوال عقل چیست؟
یکشنبه 17 شهریور 1398 - 10:49:34 AM
ایران پرسمان -
کهنسالان علائم اولیه زوال عقل را جدی بگیرند
١٠
٠
ایرنا / یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سالخوردگان و خانواده آنان باید نسبت به علائم اولیه بروز زوال عقل و آلزایمر هشیار بوده و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنند.
سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی اعلام کرده است تعداد افرادی که به زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند تا سال 2050 میلادی سه برابر خواهد شد.
این سازمان می گوید که بین پنج تا هشت درصد افرادی که سنشان به بیش از 60 سال می‌رسد، دچار زوال عقل می‌شوند؛ این سازمان توصیه‌هایی هم برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل دارد که از آن جمله می توان به زندگی سالم، ورزش کردن، رژیم مدیترانه‌ای، سیگار نکشیدن، مصرف نکردن الکل و کنترل دیابت و چربی اشاره کرد.
دکتر مرضیه رحیمی متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد : آلزایمر یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است که علاوه بر هزینه‌ اقتصادی بالا، هزینه‌های اجتماعی و بهداشت روانی نیز دارد.
وی افزود: هم اینک سالمندی در جهان و ایران رو به افزایش است و از آن جا که آمار میانسالان در کشور بالاست به همین دلیل روزبه‌روز به تعداد سالمندان کشور اضافه می‌شود و ایران سومین کشور در جهان است که عنوان رشد سالمندی را در اختیار دارد.
رحیمی خاطر نشان کرد: در بیماران آلزایمر، حافظه نزدیک فرد دچار اختلال می‌شود، ممکن است سؤالات یا جملات تکراری بیان کند یا لباس نامرتب یا نامربوط با مکان بپوشد. از سوی دیگر، افراد در معرض خطر بیشتر و مبتلا به آلزایمر نسبت به خودشان بی‌تفاوت می‌شوند به‌طوری که به نظافت و بهداشت خود توجهی نمی‌کنند ضمن آنکه خواب زیاد در طول روز می‌تواند نشانه بیماری آلزایمر باشد.
این متخصص افزود: همه این موارد یک علامت هشدار است و اگر سه مورد از این علائم را در فرد سالمند مشاهده کنیم، باید او را نزد پزشک متخصص مغز و اعصاب ببریم تا تست تشخیصی در مورد او انجام و اگر مشخص شود دچار آلزایمر است درمان شود ؛ بیماری‌های غیر واگیر مانند امراض قلبی، دیابت نوع 2 و افسردگی نیز عامل ریسک برای بیماری آلزایمر است.
وی با بیان آنکه هم اینک حدود هشت تا 9 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهد و آلزایمر از 60 سالگی به بعد ایجاد می‌شود ، افزود: زوال عقل گونه‌های نادری از آن ممکن است در جوانی هم ایجاد شود ولی به شکل معمول بین 60 تا 65 سالگی یک تا دو درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند و هر پنج سالی که از این سن بگذرد احتمال ابتلا به آن 2 برابر می‌شود.
این متخصص توصیه کرد: سالمندان در کنار معاینات دوره‌ای سالانه، تست حافظه و افسردگی را نیز زیر نظر متخصص مغز و اعصاب انجام دهند تا در صورت مشاهده علائم ، سریع‌تر روند درمان را آغاز کنند.
رحیمی تاکیدکرد: افزایش سن عامل خطرناک برای بیماری دمانس است که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب مؤثر باشد و مقامات بهداشتی در سراسر جهان، نگران پیامدهای ناشی از افزایش سن و تأثیر آنها بر مردم هستند.
وی اضافه کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متوسط سن هموطنانمان در حال افزایش است بنابراین توجه بیشتر به تحقیقات در این حوزه ضروری است و در این راستا مطالعه درک تغییرات مغز برای شناسایی دمانس موضوعی مهم و ضروری به شمار می‌رود.
این متخصص گفت: ادامه داد: مغز انسان، شبکه‌های عصبی جداگانه‌ای را شامل می‌شود که اتصالات درونی محکمی دارد و پژوهشگران بر این باورند که افزایش سن، با کاهش عملکرد این شبکه‌های عصبی در ارتباط است و در بررسی های جدید که در مورد دمانس انجام شده تغییر در شبکه‌های مغزی می‌تواند به کاهش قدرت شناخت در سنین بالا منجر شود.
وی افزود: نواحی عملکردی مغز به مرور زمان و با افزایش سن، بیشتر به هم متصل می‌شوند و تمایز آنها به خصوص آن دسته از نواحی مغز که با گسترش توجه و شناخت در ارتباط هستند، دشوار خواهد بود.
برپایه برخی مطالعات آماری جمعیت سالمندان ایرانی تا 1430 به بیش از 30 درصد کل جمعیت کشور می‌رسد؛ یعنی در آن سال از هر سه نفر ایرانی یک نفر سالمند است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50236/علائم-اولیه-زوال-عقل-چیست؟
بستن   چاپ