استفاده از اثر انگشت زمین برای کشف خواهرانش
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 17:46:03
استفاده از اثر انگشت زمین برای کشف خواهرانش
ایسنا / ستاره شناسان دست به استفاده از روش جدیدی برای کشف سیاره‌های شبیه به زمین زده‌اند و اصطلاحا از "اثر انگشت زمین" که نشانه‌های منحصر به فرد آن است، استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به کشف تعداد زیادی از سیاره‌های زمین مانند شود.
شناخت بسیاری از اسرار جهان اطراف ما از همین سیاره خودمان آغاز می‌شود و یکی از چالش‌های بزرگی که در مورد جهان ما وجود دارد و ما انسان‌ها به شدت به دنبال یافتن پاسخ آن هستیم، ایده یافتن سیارات شبیه به زمین در محدوده فراتر از منظومه شمسی است.
اول و مهم‌تر از همه اینکه باید بدانیم که آیا سیاره زمین مانند دیگری وجود دارد که ما بتوانیم آن را خانه بنامیم، چرا که برخی اعتقاد دارند مهاجرت انسان از زمین برای بقای بشر بسیار مهم است. ثانیا اگر سیاره‌ای وجود داشته باشد که از حیات پشتیبانی کند، ممکن است در این سیاره زندگی وجود داشته باشد و به سؤال قدیمی بشر در مورد اینکه آیا ما در جهان تنها هستیم پاسخ دهد.
اکنون دو اخترشناس به نام‌های "نیکولاس کوان" و "اولین مک‌دونالد" از دانشگاه مک‌گیل(McGill) به عنوان به‌کارگیری ابزاری برای درک بهتر سیاره‌های احتمالی که قادر به پشتیبانی از زندگی ماورای منظومه شمسی هستند، کار جالبی انجام داده‌اند. آنها یک "اثر انگشت" برای زمین ایجاد کردند که می‌تواند برای شناسایی این نوع سیارات استفاده شود.
این روش چیزی مثل قرار ملاقات حضوری گذاشتن با جنس مخالف به صورت آنلاین است. شما با هدف این که در نهایت کسی را پیدا کنید که با شما تفاهم داشته باشد و به علائق شما نزدیک باشد، یک سری از صفات مورد نظر خود را فهرست می‌کنید. کار اخترشناسان در مورد یافتن سیاره‌های مشابه با زمین نیز به همین صورت است که منجر به ایجاد یک شناسنامه منحصر به فرد یا همان اثر انگشت مخصوص زمین می‌شود.
ایجاد این اثر انگشت زمینی به هیچ عنوان آسان نبود، چرا که حاصل بیش از یک دهه مشاهدات جو زمین توسط ماهواره SCISAT برای ساخت طیف انتقالی یا ترانزیتی زمین است که اثر انگشت ما می‌شود.
این اثر انگشت در واقع نگاهی اجمالی به جو زمین در نور مادون قرمز است که نشانگر وجود مولکول‌های کلیدی در جستجوی جهان‌های قابل سکونت کیهان است.
یکی از این مولکول‌ها که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گاز متان است. محققان انتظار دارند که تنها یک سیاره حاوی منابع آلی دارای متان داشته باشد. بنابراین محققان در دور دست به دنبال این نشانگر زیستی خواهند گشت.
پروفسور "کوان" یکی از دو اخترشناس این مطالعه اظهار داشت: تعداد معدودی از محققان سعی کرده‌اند طیف انتقالی زمین را شبیه‌سازی کنند، اما این اولین طیف انتقال مادون قرمز تجربی زمین است. این چیزی است که اخترشناسان بیگانه در صورت مشاهده انتقال زمین مشاهده خواهند کرد.
همانطور که در بالا به این ابزار جدید اشاره شد، این کار می‌تواند اخترشناسان را برای یافتن سیاره‌های زمین مانند بیشتر که به طور بالقوه قابلیت مهاجرت انسان را داشته باشند، کمک کند.
دانشمندان امیدوارند به زودی یک خواهر برای کره زمین پیدا کنند.
این دو اخترشناس این مطالعه را مجله انجمن سلطنتی نجوم(Royal Astronomical Society) منتشر کرده‌اند.