ایران پرسمان
روش های جدید درمان سرطان چیست؟
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 12:06:41 PM
ایران پرسمان -
درمان سرطان با نانوذرات طلایی
٠
٠
باشگاه خبرنگاران / شیمی درمانی در کنار جراحی و رادیوتراپی یکی از پرکاربردترین روش‌های درمانی علیه سرطان است.
در یک روش شیمی درمانی، یک یا چند دارو برای بیمار تجویز می‌شود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد اما این روش درمانی دارای عوارض جانبی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، به عنوان مثال سمیت ذاتی دارو‌های به کار رفته باعث علائم مختلفی از جمله ضعف، حالت تهوع و ریزش مو می‌شود در نتیجه، شیمی درمانی روش چندان ایده آلی برای درمان سرطان نیست.
از این رو دانشمندان همواره در تلاشند با استفاده از ناقلان ویژه، اثربخشی و اختصاصی بودن شیمی درمانی را برای تحویل دارو‌ها به منطقه خاصی از بدن بهبود ببخشند.
ناقلین ساخته شده بر پایه نانوساختار‌های طلا به دلیل پایداری عالی، غیر سمی بودن و تغییرپذیری آسان با چندین ماده شیمیایی، انتخابی عالی برای این هدف هستند؛ علاوه بر این، برخی از نانوساختار‌های طلا، مانند نانوذرات، فلوئورسنت هستند که این ویژگی امکان استفاده از آن‌ها را برای اهداف ردیابی و تصویربرداری فراهم می‌کند.
گروه نانوبیوتکنولوژی در موسسه علوم نانو IMDEA در مادرید اسپانیا، به سرپرستی پروفسور آلوارو ساموزا، از نانو ذره طلایی پوشیده با آلبومین برای سهولت اتصال دو مولکول فعال در معالجه سرطان سینه استفاده کرده است.
آنها در این آزمایش از داروی شیمی درمانی دوکسوروبیسین که با ورود در DNA باعث مرگ سلول سرطانی می‌شود و داروی کامپتوتسین SN38 که مهارکنندقوی آنزیمی است، به همراه نانوساختار‌های طلا استفاده کردند.
اثر نانو تراپی بر حذف سلول‌های سرطانی
آزمایشات آنها نشان داد نانوتراپی با این ذرات به کاهش اندازه و تعداد نوع خاصی از سلول‌های سرطانی سینه که از جنس سلول‌های بنیادی هم هستند، می‌انجامد. این نوع از سلول‌ها مقاومت بالاتری نسبت به شیمی درمانی نشان می‌دهند.
به علاوه، کاربرد ترکیبی این دو دارو، فعالیت ضد توموری بسیار خوبی را در مدل‌های مختلف سرطان نشان داده است که وجود پتانسیل درمانی امیدوار کننده‌ای را تأیید می‌کند.
این اولین باری است که از نانوذرات طلای تثبیت شده با آلبومین برای ارائه بیش از یک دارو با فعالیت ضد توموری عالی در سلول‌های بنیادی سرطانی در سرطان استفاده می‌شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50903/روش-های-جدید-درمان-سرطان-چیست؟
بستن   چاپ