ایران پرسمان
ترکیه: درباره موضوع جنگنده‌های اف-35 عقب‌نشینی نکرده‌ایم
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 14:44:10
ایران پرسمان -
ترکیه: درباره موضوع جنگنده‌های اف-35 عقب‌نشینی نکرده‌ایم
k ١.٩
٠
ایسنا / به گفته سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، این کشور در برنامه جنگنده‌های اف-35 آمریکا از موضع خود کوتاه نیامده است و حذف ترکیه از برنامه تولید جنگنده‌های مذکور، به این سهولت نمی‌تواند انجام گیرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌ جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفته است: "ما درخصوص جنگنده‌های اف-35 عقب ننشسته‌ایم؛ حذف ترکیه از این برنامه به راحتی امکان‌پذیر نیست. ما معتقدیم این بحران دیر یا زود حل خواهد شد".
دولت آمریکا در ماه ژوئیه، ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف-35 خارج کرد و مدعی شد سامانه موشکی اس-400 روسی که ترکیه خریداری کرده، آن جنگنده‌ها را با خطر مواجه می‌کند. ترکیه همواره این ادعا را رد کرده است.
ترکیه، تولیدکننده برخی از قطعات جنگنده‌ اف-35 و بخشی از برنامه تولید آن است؛ این کشور هشدار داده هرگونه تلاش برای کنار گذاشتن ترکیه از زنجیره تولید، گران تمام خواهد شد.
این سخنگو درخصوص تلاش‌ها برای ایجاد یک "منطقه امن" در شرق رود فرات (شمال شرقی سوریه) اظهار کرد اگر ترکیه با هرگونه کژرفتاری از سوی آمریکا مواجه شود، به تنهایی این منطقه را ایجاد می‌کند.
کالین می‌گوید: "ما نمی‌توانیم پیام طرف آمریکایی که منطقه را امن می‌خواند را تصدیق کنیم. ما باید تایید منابع خودمان را در این مورد داشته باشیم". او به تقاضای ترکیه مبنی بر پاکسازی منطقه از "گروه تروریستی پ‌ک‌ک/ی‌پ‌گ" نیز اشاره‌ کرده است.
روز هفتم اوت، مقامات نظامی آمریکا و ترکیه توافق کرده بودند تا منطقه‌ای امن در شمال سوریه ایجاد کنند تا مقدمات بازگشت آوارگان سوری به محل زندگیشان فراهم شود.
دولت ترکیه از عدم عملگرایی آمریکا درخصوص خروج نیروهای "پ‌ک‌ک/ی‌پ‌گ" -که در توافق مذکور آمده بود- ناراضی است. ترکیه این گروه را سازمانی تروریستی خطاب می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50945/ترکیه--درباره-موضوع-جنگنده‌های-اف-35-عقب‌نشینی-نکرده‌ایم
بستن   چاپ